روزنامه صدای زنجان در گزارشی به وضعیت بازار خودرو و لوازم یدکی پس از قرارگرفتن ایران در لیست سیاه FATF و ورود کرونا به کشور  پرداخت و نوشت: در شرایطی که ایران از یک سو سرگرم کروناویروس و از سوی دیگر مشغول برگزاری انتخابات یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی بود، کارگروه ویژه اقدام مالی از قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF خبر داد. قرارگیری این دو اتفاق ناخوشایند در کنار هم سبب شد تا بازار ایران که تا دیروز در تب و تاب کاهش و افزایش نرخ دلار بود با شوک‌ عمیقی مواجه شود. در حال حاضر این عوامل سبب شده تا بازار کسب و کار فعالان بازار خودرو و لوازم یدکی و صنوف مربوطه از رونق بیفتد.

بازدیدهای میدانی از سطح شهر و گفت‌وگو با کسبه‌هایی که از شرایط کنونی راضی نیستند حکایت از آن دارد این تحولات در همان روزهای ابتدایی وضعیت کسب و کارها، بازارها و صنایع مختلف از جمله خودرو را تحت تاثیر قرار داده است.

برخی کارشناسان معتقدند با شیوع ویروس کرونا در چین و تحت تاثیر قرار گرفتن صنعت خودروسازی و قطعه سازی این کشور، شاید تولید خودرو در ایران در ماه‌های آینده با چالش‌های جدی مواجه شود.

چین یکی از اصلی ترین تامین کنندگان قطعات خودروی ایران به خصوص در زمینه قطعات «های تک» است. حالا با شیوع ویروس کرونا در چین و تعطیلی صنعت خودروسازی و قطعه سازی این کشور پیش بینی می‌شود که تامین قطعه برای خودروسازان داخلی دشوارتر از گذشته شود. به علاوه شرایط تحریم‌ها باعث شده است که خودروسازان نتوانند قطعات کافی برای تولید خودرو را ذخیره سازی کنند که این موضوع، احتمال کاهش تولید خودرو در چند ماه آینده را تقویت می کند.

مسئول یکی از فروشگاه‌های قطعات و لوازم یدکی خودرو در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به این موضوع معتقد است نبود نقدینگی قطعه‌سازان بسیار خطرناک‌تر از کرونا است و این مشکل دیر یا زود صنعت خودرو را به زانو در خواهد آورد.

ناصر سیل‌اتانی، رییس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی اتومبیل هم که معتقد است مشکل فعلی بازار لوازم یدکی خودرو زیر سر کروناویروس است در گفت‌وگو با صدا زنجان می‌گوید: پس از شیوع بیماری در کشور، خرید و فروش قطعات خودرو متوقف شده است، در نتیجه نمی‌توان در مورد میزان گرانی قطعات اظهارنظر کرد.

سیل‌اتانی با اشاره به افزایش قیمت قطعات وارداتی در راستای افزایش نرخ دلار اضافه می‌کند: وقتی فروشندگان تهرانی فاکتوری به خریداران و فروشندگان قطعات مستقر در استان‌ها و شهرستان‌ها نمی‌دهند، ما نمی‌توانیم درصد افزایش قطعات و ملزومات خودرو را اعلام کنیم، در واقع مشکل فعلی به عدم شفافیت کاری بنکداران برمی‌گردد نه خرده‌فروشان. این مشکل را فقط مسئولان دولتی و وزارت صمت باید حل کنند.

سیل‌اتانی با عنوان اینکه گران کردن محصولات و اقلام که پایه و اساس قانونی هم ندارد به همین راحتی‌ها نیست از دستگاه‌های نظارتی کشور می‌خواهد تا برای مقابله با متخلفان و سودجویان تمام قد وارد میدان شوند.

از ابتدای پاییز سال جاری تا دو هفته ابتدایی بهمن ماه قیمت خودروها روند صعودی داشتند، به طوری که قیمت پراید در یک هفته از ۶۰ میلیون تومان به ۷۵ میلیون تومان افزایش یافت. افزایش هیجانی قیمت خودرو تا جایی پیش رفت که رئیس قوه قضائیه برای کشیدن ترمز آن وارد گود شد.

ورود دستگاه قضا به بازار قیمت خودرو و تشدید نظارت‌ها بر سایت‌های قیمت‌گذاری خودرو از یک سو و زمزمه‌های مربوط به اخذ مالیات از خرید و فروش خودرو در سال آینده و گنجانده شدن آن در لایحه بودجه ۹۹ از سوی دیگر، سبب شد تا قیمت خودرو روند نزولی به خود بگیرد.

صاحبنظران معتقدند کاهش قیمت خودرو در هفته‌های اخیر از جانب کاهش تقاضا به دلیل عدم مراجعه مشتریان به نمایشگاه خودروها به دلیل ترس از شیوع ویروس کرونا اتفاق افتاده است.

یکی از نمایشگاه‌داران اتومبیل در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به تاثیر بازار خرید و فروش خودرو پس از ورود کرونا به استان می‌گوید: این روزها با شیوع ویروس کرونا، کمتر کسی برای پرسیدن حتی قیمت خودرو به نمایشگاه مراجعه می‌کند و اکثر همکاران، غیرحضوری و تلفنی پاسخگوی سوالات مشتریان هستند.

پایگاه خبری پیام ملّت در خبری از قول رییس اتاق اصناف استان زنجان نوشت: ۵۰ غرفه جهت توزیع میوه در شهر زنجان در نظر گرفته شده است.

سیدمحمود موسوی گفته است: به دلیل مسائل بیماری کرونا احتمال افزایش تعداد غرفه ها به منظور جلوگیری از اذهام جمعیت وجود دارد تا مشکلی به لحاظ توزیع میوه شب عید در سطح استان زنجان به وجود نیاید.

وی با اشاره به اینکه میوه شب عید از ۲۴ اسفند ماه در بازار زنجان توزیع می‌شود افزوده است: میوه شب عید ذخیره شده است و برای این امر ۸۰ غرفه در سطح استان زنجان برای توزیع در نظر گرفته شده است.

پایگاه خبری همدلی زنجان در خبری از مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان از ابلاغ ممنوعیت پذیرش مسافر در مراکز اقامتی غیررسمی و نیمه‌رسمی استان تا اطلاع ثانوی خبر داد.

امیرارجمند با بیان این مطلب، اظهار کرد: به دلیل مقابله با شیوع ویروس کرونا  در استان و حفظ سلامت شهروندان پذیرش مسافر در تمامی واحدهای اقامتی غیر رسمی و نیمه‌رسمی استان اعم از مدارس، خانه‌های معلم، سراهای ورزش، مهمان‌سراهای ادارات، خانه مسافرها، زائرسراها و … تا اطلاع ثانوی ممنوع شد و ضمن لغو رزروهای قبلی باید پروتکل‌های بهداشتی و ایمنی به طور کامل در این واحدها رعایت شود.

وی افزود: ایجاد کمپ‌های مسافرتی و برپایی چادر در محیط پارک‌ها و فضاهای عمومی ممنوع اعلام شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.