دکتر محمدرضا صائینی روز چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران استان، با اشاره به اینکه میزان نمک مصرفی ۱۱.۹ درصد مردم کشور استاندارد است، افزود: یعنی ۸۸ درصد اقشار مختلف مردم نمک بیش از حد استفاده می کنند.

وی اضافه کرد: این در حالی است که مصرف نمک در استان نسبت به نرم کشوری بالاتر است و حتی بررسی ها به صورت معنا داری در میزان ابتلای بالا به سرطان معده که  ۲ درصد بالاتر از کشور است را نشان می دهد.

این مسؤول با اشاره به اینکه بیماری های غیر واگیر مسؤول بیش از ۷۶درصد بار بیماری هاست ادامه داد: بیماری های غیرواگیر اهمیت زیادی دارد، چرا که سالانه موجب مرگ و میر تعداد زیادی از افراد می شود که عمده ترین دلیل مرگ و میر ناشی از آنها به بیماری های قلبی و عروقی، سرطان، بیماری های تنفسی و دیابت اختصاص دارد.

وی اظهار داشت: با اصلاح الگوی مصرف و افزایش تحرک بدنی می توان  از ۳۰درصد سرطان های شایع و ۸۰ درصد بیماریهای قلبی، سکته ها و دیابت نوع ۲  پیشگیری کرد.

صائینی افزود: تغذیه ناکافی و کمبود دریافت ریز مغذی ها عوارضی مانند گواتر و کم خونی به دنبال داشته و از طرفی کمبود پروتئین نیز منجر به کم وزنی، لاغری و کوتاه قدی و نیز تغذیه بیش از حد نیاز نیز منجر به چاقی و اضافه وزن و در نهایت ابتلا به  بیماری های غیر واگیر می شود.

وی اضافه کرد: تنوع و تعادل ۲ اصل مهم در تغذیه است که  یک بشقاب غذای سالم باید شامل غلات کامل، پروتئین سالم، میوه ها و سبزیجات و از همه مهمتر همراه با تحرک بدنی باشد.

صائینی  افزود: هدف از انتخاب غذای سالم تامین مواد مغذی مورد نیاز در سبد غذایی خانوار متناسب با سبد درآمد خانوار، کاهش دریافت کالری بیش از نیاز، کاهش مصرف و حذف مواد مضر غذایی است.

وی در خصوص وضعیت سرطان ها در استان نیز گفت: در انواع سرطان ها استان زنجان به جزء معده نسبت به نرم کشوری پایین تر است ولی در بیماری های تنفسی به دلیل مصرف بالای دخانیات و سیگار از نرم کشوری بالاتر هستیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.