نبی الله خون میرزایی شنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به وجود ساخت و سازهای غیرمجاز در پهنه های خطر اهواز اظهار کرد: شهرداری اهواز کمر همت ببندد و از انفعال موجود خارج شود و با تکلیف و وظیفه قانونی خودش به این موضوع ورود پیدا کند.
وی افزود: در دهه‌های گذشته ساخت و سازهای غیرمجاز گسترده‌ای در شهر اهواز صورت گرفته که هنوز هم این ساخت و سازها ادامه دارد در حالی که به طور قانونی جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز در شهرها به عهده شهرداری‌ها است.
فرماندار اهواز تصریح کرد: شورای شهر نیز باید از انفعال خارج شود و نسبت به تکلیف قانونی خودش در این زمینه اقدام کند و جلوی ساخت و سازهای غیرمجاز را بگیرد.
وی گفت: شورای اسلامی شهر باید ساخت و سازهای غیر مجاز را در کمیسیون های مربوطه به ویژه کمیسیون ماده صد تعیین و تکلیف کند .
خون میرزایی بیان کرد: امروز وقت مصاحبه و فرافکنی در این زمینه نیست و تنها شهرداری و اداره کل مسکن و شهرسازی خوزستان باید در ارتباط با سکونتگاه های غیررسمی به تکلیف خود عمل کنند.
وی اضافه کرد: مصوبات شورای تامین و ستاد مدیریت بحران شهرستان اهواز محکم و قانونی گذرانده شده و پشتیبان دستگاه های اجرایی در این زمینه است.
فرماندار اظهار کرد: دستگاه‌های اجرایی موظفند با استفاده از ظرفیت های قانونی و اختیارات قانونی تشریح شده در قانون، جلو این بی نظمی و آشفتگی را بگیرند که فرمانداری تا به امروز کاملا پشتیبان بوده و بعضا در خط اول اقدام قرار داشته است در حالی که شهرداری باید خط اول کار را تشکیل دهد و جلو ببرد.
وی خاطرنشان کرد: در مدیریت بحران شهری برابر آیین نامه اجرایی ستاد مدیریت بحران؛ هر گاه بحرانی در سطح شهر رخ دهد ریاست ستاد مدیریت بحران شهری به عهده 'شهردار' است در این مورد نیز به منظور مقابله با حوادث رخدادهای احتمالی هماهنگی های لازم در ستاد بحران صورت گرفته و مصوبات لازم تنظیم شده است.
خون میرزایی افزود: شهرداری باید ضمن اتخاذ تدابیر لازم آمادگی کامل را برای رویارویی با حوادث احتمالی ناشی از بارندگی، زمین لرزه و ریزش سنگ از ارتفاعات در پهنه خطر خیز داشته باشد.
وی تاکید کرد: با توجه به نشست هماهنگی انتظار داریم شهرداری و سایر دستگاه ها در آمادگی کامل برای رویارویی با هر گونه اتفاق باشند.
فرماندار اهواز اظهار کرد: بخشی دیگری از کارهای ساماندهی سکونتگاهای غیر رسمی مانند منازلی که بدون مجوزهای قانونی ساخته شده‌اند بر عهده مسکن و شهر سازی است بنابراین اداره کل مسکن و شهرسازی استان باید به وظیفه و تکلیف قانونی خود عمل کند و دوشادوش شهرداری برای ساماندهی این منازل در معرض و پهنه خطر اقدام کند.
وی اظهار کرد: در نشست هماهنگی که در شورای تامین و ستاد مدیریت بحران شهرستان برگزار شد مقرر شد به مالکان و ساکنان منازل موجود در پهنه خطر از سوی شهرداری و اداره شهرسازی اخطار داده شود و مستندسازی لازم برای تخلیه و تخریب این منازل صورت پذیرد.
خون میرزایی تصریح کرد: پیامد هر گونه کم کاری در این زمینه به عهده شهرداری و مسکن و شهر سازی است و باید پاسخ گو باشند.

***اهالی منبع دست به کار تخریب منازل خود شدند
وی با اشاره به منازلی که می‌بایست توسط شهرداری تخریب و تخلیه می شدند گفت: اهالی خودشان در حال تخریب منازل هستند و آهن الات خانه ها را نظیر درب ، پنجره، میلگردها و تیرآهن ها را برای فروش از خانه ها جدا کرده و به فروش می رسانند.
خون میرزایی افزود: شهرداری مکلف به تخریب، جمع آوری نخاله و ایجاد فضای سبز در منطقه است.
وی با اشاره به تعداد ساکنان منبع آب که قرار بود به شهر جدید رامین منتقل و جابجا شوند گفت: تاکنون 30 خانوار از فرمانداری اهواز نامه تخصیص واحد گرفته اند اما طی آخرین بازدیدی که روز پنجشبه هفته گذشته از شهر رامین داشتم تنها پنج تا شش خانوار در آنجا مستقر شده اند.
فرماندار اهواز افزود: خانوارهایی که واحد مسکونی در شهر رامین به آنها تخصیص داده شده است اگر در آن سکونت نداشته باشند به زودی واحد مذکور به افراد دیگری که در پهنه خطر هستند داده می‌شود.
30مهرماه سال جاری صخره ای بر روی منازل مسکونی ساخته شده در منطقه منبع آب اهواز سقوط کرد که موجب تخریب کامل 2 واحد مسکونی و آسیب رسیدن به یک واحد دیگر شد در این حادثه 2 کودک چهار و پنج ساله جان باختند و چهار نفر زنده از زیر آوار خارج شدند.
6 آبان نیز در پی حادثه انفجار گاز شهری در منطقه کوی رمضان اهواز چهار نفر جان خود را از دست دادند و پنج نفر دیگر مصدوم شدند.
23 آبان نیز بر اثر ریزش کوه در اهواز به سه واحد مسکونی آسیب رسید این حادثه با وجود این که مصدوم یا تلفات جانی نداشته است اما 2 خانه خالی از سکنه به طور کامل تخریب شدند.
مسوولان اهواز و کارشناسان، این منطقه را به علت بافت زمین، برای سکونت غیر ایمن می دانند و بر لزوم تخلیه منطقه از ساکنان فعلی آن تاکید دارند.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان نیز هفته گذشته با توجه به وضعیت منطقه و شروع بارندگی ها هشدار نسبت به تخلیه نشدن کامل منطقه صادر کرد و گفت: دستور قضایی مبنی بر جابجایی ساکنان صادر شده و ادامه سکونت در این منطقه احتمال حوادث ناگوار و به خطر افتادن جان ساکنان را رقم خواهد زد.
7164/6064
خبرنگار: عاطفه جوادی** انتشار: محسن بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.