مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در آیین پایانی پنجمین سوگواره تعزیه های عاشورایی که دیروز جمعه ۲۸ مهر ۹۶ در دزفول برگزار شد از منطقه ای شدن جشنواره تئاتر کودک و نوجوان دزفول خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، محمد جوروند گفت: تابلوی رنگارنگی از تمام اتفاقات مطلق خوب و صفات نیک که باید بر صفحه آفرینش شکل می گرفت به زیباترین نحو برای امام حسین (ع) در کربلا رخ داد و در آن سو و در نقطه مقابل آنچه بدی و زشتی است به صورت مطلق در کربلا و در برابر امام حسین (ع) اتفاق افتاد.

وی افزود: مرور صحنه به صحنه کربلا شگفت انگیز است از شهادت طفل شیرخواره تا حبیب کهنسال و به شهادت رسیدن امام حسین (ع) که تابلوی کاملی را تشکیل می دهد. اگر امام حسین (ع)، حضرت ابوالفضل العباس (ع)، حبیب ابن مظاهر، حر و یا شمر در کربلا نبودند نقصی در کربلا بود و هر کدام از قطعات این پازل جدا شود واقعه کربلا به هم می ریزد و این تابلو ناقص می شود.

او با اشاره به رسالت سخت و سنگین هنرمندان خاطر نشان کرد: هنرمندان ما می توانند از صحنه به صحنه کربلا به خلق آثار بزرگ دست بزنند . جریانی مانند تعزیه و این نوع سوگواره ها ادای دین و وظیفه هنرمندان در قبال امام حسین (ع) است که قابل ستایش است.

جوروند بیان کرد: صحنه تئاتر مقدس است چون صحنه آموزش و تعلیم است و صحنه هم نفس شدن با مخاطب و عرق ریزان روح  برای تعلیم مفاهیم بلند به مخاطب است. به نظر می آید تعزیه بالاتر از تئاتر باشد چون ضمن اینکه دست به یک فرآیند تربیتی می زنید در کنار آن بر خصوصیات انسانی و مذهبی هم اشاره می کنید و چیزی را به مخاطب ارائه می کنید که هم مذهب دارد و هم انسانیت.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: از سال گذشته هزینه ها و فعالیت هایی که در حوزه نمایش صورت گرفت در خوزستان بی نظیر بود . در جشنواره کودک و نوجوان ۲۰ میلیون تومان کمک شد که کم بود ولی در حد وسع مان بود. هر فعالیت مصوب شود و در تقویم هنری ارشاد و انجمن نمایش قرار بگیرد انجام خواهد شد.

وی افزود: با منطقه ای شدن جشنواره تئاتر کودک و نوجوان دزفول موافق هستم و اعتباری که برای این جشنواره درنظر گرفته شده پرداخت خواهد شد و امیدوار هستیم بتوانیم این جشنواره را با ماهیت دیگری و مانند جشنواره بین المللی کودک و نوجوان همدان به صورت ملی برگزار کنیم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.