به گزارشروز چهارشنبه ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حفاظت محیط زیست خوزستان احمدرضا لاهیجان زاده در دیدار با این هیئت ضمن گزارشی از تاریخچه پدیده گرد و غبار استان گفت:برای ما مهم است که در زمینه مهار این پدیده از تجارب علمی استفاده کنیم.
وی بیان کرد: توان علمی استان در مکان یابی و شناسایی کانون های داخلی و خارجی اطلاعات خوبی در دست دارد و دعوت و حضور این هیات ژاپنی نیز یکی دیگر از اقدامات کشور جهت بهره مندی از تجربیات خارجی جهت پایش و پیش بینی به ویژه گرد و غبار است.
وی خطاب به هیئت ژاپنی گفت: توان پیش بینی شما برای ما مهم است و در تلاشیم تا در حوزه پیش بینی به نقطه مطلوبی برسیم.
مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان در بخش دیگر از سخنان خود به توسعه ایستگاه های سنجش استان اشاره کرد و گفت:در حال حاضر 23 دستگاه سنجش در استان حضور دارد و قرار است این تعداد به 30 دستگاه افزایش یابد.
مدیر ملی ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار نیز درخصوص حضور هیئت ژاپنی در استان گفت:به دنبال تفاهم نامه بین محیط زیست ایران و ژاپن ،درخصوص پدیده گرد و غبار قرار شد از توانمندی های این کشور و پایش و پیش بینی این پدیده استفاده شود
ضیاءالدین شعاعی گفت: ژاپن هم سال هاست تحت عنوان طوفان زرد( Yellow storm) قرار دارد و این هیات که امروز در استان حضور دارد دانش و علم پیش بینی و پایش کارهای گسترده را انجام داده و امروز این توانایی ها را ارائه خواهند داد که اگر بتوانند دستگاه های این هیات انتظارات و نیازهای استان را در زمینه پایش و مقابله با پدیده ریزگرد برطرف نمایند ما نیز می توانیم از تجربیات آنها کمک بگیریم.
هیئت ژاپنی به همراه مدیر ملی ستاد گرد و غبار و نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی ظهر چهارشنبه
از مجموعه اقدامات موسسه جهادنصر و اداره کل منابع طبیعی استان در طرح مقابله با پدیده گرد و غبار در کانون های داخلی اطراف شهر اهواز دیدن کردند.
در جریان این بازدید مدیر جهاد نصر و مسئولین منابع طبیعی مطالبی از مجموعه اقدامات خود در زمینه مقابله با ریزگردها ارائه کردند.
به گفته قائم مقام اداره کل منابع طبیعی خوزستان در اطراف اهواز 113 هزار هکتار کانون گرد و غبار وجود دارد که 42 هزار هکتار آن به عنوان کانون های فوق بحرانی معرفی شده اند.
وی گفت: در اقداماتی دو ساله قرار است این 42 هزار هکتار با روش های کاشت ،بخش آب و مدیریت چرا مهار شود.
به گفته وی تاکنون در نزدیک به پنج هزار هکتار از آن بیش از یک میلیون و 300 هزار اصله نهال از گونه های کهور و شور گز که گونه های مقاوم و سازگار با منطقه هستند در این کانونها کاشت شده است .
وی اظهار کرد: در راستای اجرای برنامه کاشت نهال از توانمندی های خانواده های روستایی استفاده شده به طوری که کاشت 350 هزار اصله نهال توسط مردم روستاهای همجوار کانون ها صورت پذیرفته و تاکنون برای مهار این کانون ها هشت میلیون نهال در قالب 31 هزار نهالستان تولید شده و در سطح سبزینه کاشت شده اند.
وی گفت: برای آبیاری این کانون ها کانالی به عمق 1یک تا 2 متر به طول 44 کیلومتر و دبی 20 مترمکعب برثانیه از رودخانه کارون انتقال در دست احداث است.
7164/6064
خبرنگار: عاطفه جوادی** انتشار دهنده: محسن بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.