به گزارش ایرنا دکتر شکراله سلمان زاده چهارشنبه در نشست شورای سلامت و امنیت غذایی در سرسرای اداری استانداری خوزستان اظهار کرد: در شورای هماهنگی مدیریت بحران در تاریخ 25 شهریور مصوب شد تمام شهرداری ها به ویژه اهواز و آبادان و خرمشهر نسبت به شروع هرس اقدام کرده و حداکثر تا پایان مهر با بسیج امکانات و مشارکت از سایر ارگان ها به اتمام برسانند.
وی افزود: بازرسی ها توسط تیم بازرسی مشترک صورت گرفته و ازطریق مکاتبات با شهرداری تذکرهای لازم داده شده که کارها به خوبی پیش نمی رود.
سلمان زاده ادامه داد: در برخی از مناطق اهواز از جمله در مرکز شهر، هرس درختان کونوکارپوس به خوبی انجام نشده و درختان این مناطق شبیه به جنگل شده که البته شهرداری کار را شروع کرده ولی نیاز به مشارکت سایر دستگاه های مربوطه دارد.
رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: درختان ادارات و مناطق شرکت نفت و پردیس دانشگاه چمران هرس نشده اند و باید هر چه زودتر اقدام شود چون فرصت زیادی وجود ندارد.
وی در خصوص اقدامات دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار کرد: تهیه 2 هزار ماسک تنفسی ان 95، پیش بینی اعتبار برای چهار هزار ماسک دیگر، برگزاری کلاس های آموزشی در سطح بیمارستان ها، تهیه بسته های آموزشی برای مراکز بهداشتی و تامین داروهای مورد نیاز از جمله این اقدامات است.

** میزان بروز بیماری سال در خوزستان 10 در 100 هزار نفر است
سلمان زاده در خصوص وضعیت بیماری سل در ایران و خوزستان نیز گفت: 95 درصد موارد بروز سال در کشورهای فقیر و در حال توسعه است و میزان بروز این بیماری در جهان 142، ایران 16 و خوزستان 10 در 100 هزار نفر است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز افزود: کاهش میزان بروز بیماری تا 90 درصد، کم کردن مرگ و میر تا 95 درصد و به صفر رساندن انگ اجتماعی و خانوارهایی که با هزینه سنگین روبه رو هستند از جمله اهداف متولیان بهداشتی تا سال 2035 است.
وی بیان کرد: میزان بروز سل در زندان ها رو به کاهش است و پروتکل های درمانی و تشخیصی در زندان ها به خوبی انجام می شود.
سلمان زاده ادامه داد: داروهای خوب و موثری به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار می گیرد اما بیماران به حمایت اجتماعی نیاز دارند؛ البته بیماری سل پیچیدگی های خاص خود را دارد و حتی به عنوان بیماری اجتماعی نیز یاد می شود.
رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: در حوزه سلامت امکانات تشخیصی برای سل وجود دارد و درمان برای 6 ماه و برای مقاومت نسبت به درمان 2 سال به صورت رایگان است اما کنترل سوء تغذیه و حمایت های اجتماعی همکاری همگانی می طلبد.
قائم مقام معاونت خدمات شهری شهرداری اهواز نیز اظهار کرد: هرس درختان کونوکارپوس از شهریور با تشکیل 27 گروه چهار نفره، هشت دستگاه بالابر استیجاری شهرداری و 2 دستگاه از شرکت نفت و 26 دستگاه کمپرسی آغاز شد.
محمد حسین عبیات ادامه داد: بر اساس برآورد سازمان پارک ها و فضای سبز، تعداد کل درختان کونوکارپوس در مسیرهای اصلی و نقاط شناسنامه دار در سطح اهواز، 375 هزار اصله و در مسیر فرعی و محلات حدود 120 هزار اصله است.
وی افزود: پارسال حدود 120 هزار اصله را هرس کردیم که ازاین تعداد درختان به ندرت درختی وجود دارد که امسال به گلدهی رسیده باشد.

** 46 هزار اصله نهال کونوکارپوس هرس شده است
عبیات گفت: بر اساس پایش آمار سازمان پارک ها و فضای سبز اهواز و گزارشات مکتوب، 46 هزار اصله نهال تا امروز هرس شده است. حدود 52 هزار اصله نهال نیز از ابتدای امسال تاکنون فرم دهی شده است.
وی بیان کرد: بر اساس پیش بینی سازمان پارک ها، برای رسیدن به این هدف که احتمال خطر گلدهی به حداقل برسد 25 هزار نهال دیگر باید هرس شوند.
وی اضافه کرد: بر اساس تفاهم نامه با شرکت برق، این ارگان به صورت مجزا در حال هرس درختان مرتبط با شبکه برق است که برآورد این شرکت، 35 هزار اصله درخت است و پیش بینی می شود تا پیش از بارش نگرانی خاصی نباشد.
عبیات گفت: براساس نظارت سازمان پارک ها، فصل گرم باعث گل ندادن به موقع درختان کونوکارپوس شده و قسمت اعظم درختان به گلدهی نرسیده اند.
قائم مقام معاونت خدمات شهری شهرداری اهواز افزود: بر اساس دستورالعملی که از دیروز به همه مناطق شهرداری اهواز صادر شده مناطق ملزم شدند تنها درختانی که احتمال گلدهی یا در حال گلدهی هستند هدف قرار دهند.
بر اساس این گزارش، تنگی نفس شهروندان خوزستانی همزمان با نخستین باران های پاییزی از سال 1392 آغاز شد و تا سال 1394 بیش از 60 هزار مراجعه به مراکز درمانی به دلیل مشکلات تنفسی اتفاق افتاده است.
18 گزینه به عنوان عامل این تنگی نفس ها بررسی شد و چهار احتمال مشعل های چاه های نفت، سوزاندن مزارع نیشکر، سوزاندن زباله و گرده های گیاهی به عنوان عامل تنگی نفس معرفی شده و دانشگاه علوم پزشکی اهواز در آخرین اعلام نظر، گرده های گیاه کونوکارپوس را به عنوان عامل اصلی این نفس تنگی ها معرفی کرد.
اسماعیل ایدنی رییس سابق دانشگاه علوم پزشکی اهواز پارسال اعلام کرده آمار مراجعه بیماران تنفسی به دنبال نخستین بارندگی های پائیزی، با هرس درختان 70 تا 80 درصد کاهش یافته است.
3004/ 6037
خبرنگار: خاطره غفاری ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.