حجت الاسلام سیدمحمود موسوی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با وجود تلاش های صورت گرفته برای استقرار موکبهای مردمی در سه کیلومتری پایانه چذابه اما محل جدید برای استقرار موکبها مناسب نبود و به ناچار همچون اربعین سال های گذشته ، موکبهای مردمی در موقعیت های چسبیده به پایانه مرزی چذابه مستقر خواهند شد تا از زائران اربعین حسینی پذیرایی کنند.
وی گفت: تصمیم به استقرار موکبهای مردمی ، در نشست ستاد اربعین خوزستان گرفته شده و در این خصوص ملاحظاتی نیز در نظر گرفته شد.
رئیس ستاد عتبات عالیات خوزستان در ادامه با بیان اینکه محل جانمایی موکبهای مردمی در محل جدید مورد انتقاد موکب داران بود ابراز امیدواری کرد پذیرایی و میزبانی از زائران عزیز اربعین حسینی به شکل شایسته و درخور شان مردم ولایی استان صورت گیرد.
استقرار موکب های مردمی دورتر از پایانه مرزی چذابه، از یک سال قبل بنا به درخواست مسئولان امینتی ، انتظامی و مرزبانی استان خوزستان به منظور برقراری نظم و انضباط بهتر مطرح شده بود.
موسوی در ادامه گفت: شناسنامه و پروانه موقت برای 400موکب در چذابه و 400موکب در شلمچه از سوی کمیته تغذیه ، اسکان و مشارکت های مردمی ستاد اربعین استان صادر شده و از سال آینده پروانه دائمی برای موکب داران صادر خواهد شد.
موسوی با اشاره به اینکه امسال تقاضای مردمی و هیات های عزاداری در شهرهای غربی خوزستان برای برپایی موکب بسیار زیاد بود افزود: به دلیل محدودیت جا ، تنها با موکب دارانی که سال های گذشته در این زمینه فعال بودند مجوز صادر شد.
وی اظهار کرد: مواکب به صورت صد در صد مردمی و بدون کمک های دولتی اداره می شوند از این رو مردم می توانند نذور و هدایای خود را تقدیم موکب داران کنند.
آب معدنی ، پتو ، برنج ، روغن نباتی ، گوشت قرمز و سفید ، قند و شکر و رب گوجه نیازهای اساسی موکب داران عنوان شده است.
رئیس کمیته تغذیه ، اسکان و مشارکت های مردمی ستاد اربعین خوزستان بیان کرد: نذور و هدایای هر منطقه به موکب همان منطقه که در چذابه مشغول خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی هستند اختصاص می یابد.
به گفته موسوی از پنجم آبادان تا پنج روز پس از اربعین موکب داران از زائران اربعین حسینی در 2 مرز شلمچه و چذابه پذیرایی می کنند.
از سال 1392 حرکت کاروان های اربعین حسینی شروع شد ولی هر سال بر شکوه و عظمت اربعین افزوده می شود تا جایی که اربعین به فرهنگ عمومی مردم ولایی خوزستان تبدیل شده است.
به گزارش ایرنا در11 ماه اخیر 27 نشست ستاد اربعین حسینی خوزستان با هدف آماده سازی زیرساخت ها و هماهنگی بین بخشی برای خدمت رسانی مطلوب تر به زائران اربعین حسینی برگزار شده است.
پایانه چذابه در 110 کیلومتری شمال غرب اهواز و پایانه مرزی شلمچه در 16 کیلومتری غرب خرمشهر 2 کانون اصلی تردد زائران اربعین حسینی است.
در اربعین پارسال حدود 430هزار زائر از مرز چذابه و 650هزار زائر ایرانی و اتباع خارجی از طریق مرز شلمچه راهی کربلای معلی و نجف اشرف شدند.
با اینکه 18آبان روز اربعین حسینی است ولی پذیرایی از زائران از پنجم آبان تا پنج روز پس از اربعین توسط مواکب مردمی ادامه می یابد.
دوم آبان ماه نیز پیاده روی کاروان مردمی به مناسبت فرارسیدن اربعین حسینی از اهواز تا چذابه برگزار می شود.
6065/6064
خبرنگار:محمدرضا بنوره** انتشار دهنده: محسن بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.