به گزارش ایرنا امید حاجتی سه شنبه در آیین نهمین جشنواره صنعت چاپ در خوزستان اظهار کرد: یکی از اقدامات چهارساله ابتدایی دولت تدبیر و امید امتیازی است که برای تردد خودروها اروندی در سطح خوزستان انجام شد که از این ظرفیت می‌توان برای صنعت چاپ نیز بهره برد.
وی افزود: با توجه به ظرفیت قانونی خودروهای اروندی می‌توان تجهیزات چاپخانه ها را معاف از گمرک کرد و آن‌ها را قالب پیوستی از کارهای فرهنگی در منطقه آزاد اروند در نظر گرفت.
رئیس سازمان برنامه و بودجه خوزستان اظهار کرد: آمادگی داریم در راستای برنامه و بسته حمایتی از صنعت چاپ خوزستان که از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و چاپخانه تنظیم می‌شود حرکت کنیم.
وی با اشاره به بحث هدایت و حمایت از تقاضاهای استانی گفت: طی سال‌های گذشته بخشنامه خرید کالا و خدمات، از درون استان صادر شد که به جد دنبال شد و تاکنون اثرات بسیار خوبی داشته است لذا سعی می‌کنیم در حوزه صنعت چاپ نیز بر آن تاکید بیشتری داشته باشیم.
حاجتی با تاکید بر این که تسهیلات حمایتی برای چاپخانه دارن تدوین می کنند و آمادگی ارایه آن را به آن‌ها دارند اظهار کرد: ظرفیت کمک‌های فنی و اعتباری در قانون بودجه مصوب شده است که از این طریق می توان منابع خوب و قابل ملاحظه ای را به اداره کل ارشاد وفرهنگ اسلامی برای چاپخانه‌دارن اختصاص داد اما لازم است اطلاعات مورد نیاز مانند تعداد چاپخانه‌هایی که نیازمند نوسازی تجهیزات و چاپخانه‌هایی که نیازمند سرمایه در گردش هستند ارایه شود.
وی بیان کرد: سال گذشته براساس برنامه‌های دولت 440 میلیارد تومان از محل منابع داخلی بانک ها، به فعالیت های صنعت و کشاورزی اختصاص داده شد که براساس مجموع عملکرد آنها 300 میلیارد تومان هزینه شد و امسال نیز از طریق صندوق کارآفرینی امید و بانک ملی، تسهیلات قرض الحسنه با سود چهار درصد به فعلان اقتصادی ارایه شود که اولویت اول ما حمایت از واحد‌های تولیدی با 70 پیشرفت فیزیکی و صنایع فعالی است که به خاطر نداشتن سرمایه در گردش زیر ظرفیت تولید می‌کنند که می‌توانیم بخشی از این منابع را به صنعت چاپ سوق دهیم به شرطی که هدفگذاری داشته باشند و خروجی آن مشخص باشد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه خوزستان تاکید کرد: صنعت چاپ در دنیا جایگاه ویژه‌ای در میان صنایع مختلف دارد به طوری که فعالیت در این صنعت اثر گذاری مستقیم در بحث اشتغال و اقتصاد دارد.
وی گفت: با توجه به این که انواع تولیدات فرهنگی در استان انجام می شود اگر برنامه ریزی مناسبی صورت گیرد نه تنها بخش قابل توجهی از نیاز استان بلکه می‌توان پاسخگوی نیازهای کشورهای دیگر نیز باشیم.
حاجتی تصریح کرد: بازارهای بکری مانند کشور عراق در همسایگی کشور ما قرار دارد که اگر برنامه ریزی مناسبی برای آن صورت گیرد می‌توان صنعت چاپ را در آنجا نیز توسعه داد هر چند که خوزستان هنوز اندرخم یک کوچه است و ما در استان به دنبال این هستیم که متقاضیان استانی به سمت ما بیایند که این مساله به نظر من نیازمند حمایت مسئولان استانی است.

**صنعت چاپ 2برابر گردشگری درآمدزایی دارد
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با بیان این که صنعت چاپ زیر بنای توسعه است توضیح داد: صنعت چاپ موقعیت ممتازی در کشورهای مختلف توسعه یافته دارد اما در کشور ما به علل مختلفی صنعت چاپ جا نیفتاه است هرچند هنوز چاپخانه داران با عشق سرمایه خود را در این مسیر هزینه می کنند.
محمد جوروند گفت: در حال حاضر صنعت گردشگری نزدیک به 500 میلیاد دلار در طول سال گردش مالی دارد این در حالی است که صنعت چاپ حدود یک هزار میلیارد دلار گردش مالی در جهان دارد که این درآمد 2 برابر صنعت گردشگری است و نشان می‌دهد چقدر این موضوع از اهمیت برخوردار است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان اظهار کرد: در کشور ما چاپخانه داران هنوز از دستگاه های قدیمی استفاده می کنند و به سمت دیجیتالی شدن نرفته‌اند.
وی بالا بودن عوارض گمرکی وارد کردن دستگاه‌های چاپ را یکی قدیمی بودن دستگاه های چاپ دانست و اظهارکرد: دولت باید حداقل عوارض گمرکی را برای وارد کردند دستگاه‎های چاپ در نظر بگیرد.
جوروند به دیگر مشکلات چاپخانه دارن خوزستان پرداخت و گفت : بخش زیادی از محصولات چاپی در خوزستان برای چاپ شدن به شهرهای مثل قم و تهران می رود که البته این موضوع به خاطر ارزان بودن قیمت چاپ در آن جا و کیفیت کار است برای همین چاپخانه دارن خوزستانی باید متقابلا به سمتی بروند تا خدماتی که ارایه می‌کنند متناسب با خدماتی باشد که در دیگر شهرستان ها ارایه می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: لازم است به دستگاه های مختلف ابلاغ شود که کارهای چاپی خود را بیرون از استان ندهند چراکه اگر شرکت های داخلی استان کارهای چاپی خود را به چاپخانه دارن داخلی بسپارند تحول خوبی در حوزه چاپ استان ایجاد می‌شود.

**خوزستان اتحادیه چاپخانه داران ندارد
رییس اتحادیه چاپخانه داران کشور گفت: ضعف استان خوزستان نداشتن اتحادیه چاپخانه دارن است برای همین نمیتوانند مطالبات خود را از مسیر قانونی دنبال کنند.
غلامرضا شجاع بیان کرد: هنوز با هیچ کدام از نمانیدگان خوزستان درباره مسایل و مشکلات چاپخانه دارن صحبت نشده و کسی از خوزستان پیگیر کارهای آنها نیست این درحالی است که خوزستان از نظر سرمایه گذاری از دیگر استان ها جلوتر است.
وی خاطرنشان کرد: استان خوزستان نیازمند تجهیزات جدید و به روز است و تسهیلات بلند مدت باید به چاپخانه دارن خوزستانی اعطا شود.
/6002/7164
خبرنگار: عاطفه جوادی**انتشار: کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.