تردیدی نیست که رشد اقتصادی، توسعه رفاه و عدالت اجتماعی و گسترش ساز و کارهای تامین مالی در گرو رشد بازار سرمایه به تناسب سایر اجزای سیستم اقتصادی است.
ورود شرکت ها به بورس ضمن کمک به رشد بازار سرمایه، به تعالی و رشد آنها در فضایی رقابتی و شفاف منجر شده ، نام و اعتبار آنها را در جامعه ترقی می بخشد.
از نظر کارشناسان برای ورود به بازار بورس باید از افراد متخصص به این کار مشورت گرفت و با اطلاعات کامل وارد بازار شد.
بازار بورس خوزستان نیز در بهمن سال 1383 فعالیت خود را با سه شرکت کارگزاری آغاز کرد و در اردیبهشت 1392 تعداد شرکت های کارگزاری به 13 شرکت افزایش یافت و هم اکنون دارای 21 شرکت کارگزاری است.
برخی کارشناسان اقتصادی، چشم انداز آینده بورس را با توجه به نشانه های خروج اقتصاد کشور از رکود، مثبت ارزیابی کرده و برخی دیگر هنوز چشم انداز آینده بورس را در کوتاه مدت مثبت نمی بینند.
مدیر بورس منطقه ای خوزستان در این خصوص اظهار کرد: بورس از عوامل و فاکتورهایی که بر اقتصاد اثر می گذارند، مجزا نیست و هر آنچه بر روی بورس تهران اثر گذار است، بر روی بورس های منطقه ای (تالارهای مناطق) از جمله خوزستان نیز اثر گذار است.
نیلوفر بحریه افزود: بازار سرمایه (که نماد آن بورس است) از جمله بازارهایی است که می تواند به تامین مالی فعالیت های اقتصادی کمک کند که اگر به سهم تامین مالی بازار سرمایه در کشورهای پیشرفته نگاه کنیم، متوجه می شویم بیشتر آنها سهمی قابل رقابت با بازار پول (بانک ها) دارند اما در ایران از این ظرفیت کمتر استفاده می شود.

** مورد غفلت واقع شدن بازار سرمایه ناشی از گسترده شدن شبکه بانکی
وی ادامه داد:مورد غفلت واقع شدن از بازار سرمایه در ایران را می توانیم ناشی از بزرگ بودن سهم دولت در اقتصاد و همچنین گسترده بودن شبکه بانکی از گذشته دانست که البته بخشی از آن به دلیل ساختار اقتصادی و وابستگی به درآمدهای نفتی است و این موضوع باعث می شود که صنایع کشور به بازار سرمایه کمتر توجه کنند.
بحریه اظهار کرد: با تجربه حدود نیم قرنی بورس در ایران، می بینیم که همچنان بخش عمده ای از نقدینگی و تامین منابع مالی بنگاه های اقتصادی متکی به بازار پول هستند و نتوانسته ایم از ظرفیت بازار سرمایه به درستی استفاده کنیم.
مدیر بورس منطقه ای خوزستان اضافه کرد: محدودیت نقدینگی باعث شده کسب و کارها دچار رکود شدیدی شوند و بازار سرمایه به دلیل شفافیت بیشتری که دارا است، محدودیت و مشکلاتی که در سایر بازارها ایجاد شده را نشان می دهد.
وی گفت: به طور مثال وجود رکود در بخش مسکن اثر خود را در سهام شرکت های ساختمانی نشان می دهد و یا اثر مشکلات صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی در بازار سرمایه قابل مشاهده است یا اینکه قیمت شرکت های فولادی بر اساس قیمت جهانی فولاد تنظیم می شود، بنابراین اگر قیمت فولاد در دنیا کاهش یابد، قیمت در ایران هم کاهش خواهد یافت یعنی قیمت سهام شرکت های فولادی هم کاهش می یابد.
بحریه بیان کرد: مشکل محدودیت نقدینگی زمانی حل می شود که وضعیت نامتعادل در بازار پول از میان رفته و اصلاح شود که البته بانک مرکزی با اتخاذ سیاست پولی مناسب می تواند به اقتصاد کمک کند.

** بالا بودن نرخ سود بانکی، عامل رکود در بازار سرمایه
مدیر بورس منطقه ای خوزستان اضافه کرد: از آنجا که بالا بودن نرخ سود بانکی، رکود در بسیاری از بخش های اقتصاد از جمله بازار سرمایه را موجب شده است، بانک مرکزی در بخشنامه اخیر خود که به شبکه بانکی ابلاغ و از 11 شهریور جاری اجرای شده، بانک ها و موسسات اعتباری موظف شده اند که نرخ سود علی الحساب سپرده های سرمایه گذاری مدت دار یک ساله را حداکثر 15 درصد و سپرده های کوتاه مدت را حداکثر 10 درصد محاسبه و رعایت کنند.
وی گفت: پس لازم است شبکه بانکی کشور هماهنگی لازم با سیاست های کلان اقتصادی کشور را داشته باشد.

** بورس، شفاف ترین بستر برای کشف قیمت های واقعی و اقتصادی است
بحریه بیان کرد: با توجه به جذابیتی که سود تضمین شده بانک ها، نسبت به بورس دارد، نمی توان انتظار حرکت نقدینگی از بانک ها به سمت بورس را داشت و در صورتی که شبکه بانکی به عنوان تامین کننده مالی و اساسی تولید باشد، افزایش نرخ سود تسهیلات ، سبب افزایش نرخ تورم می شود چون هزینه تولید بالاتر می رود در حالیکه بورس علمی ترین و شفاف ترین بستر برای کشف قیمت های واقعی و اقتصادی است.
مدیر بورس منطقه ای خوزستان به سه بازار مالی بورس، بیمه و بانک اشاره و اظهار کرد: تصمیم گیری در هریک از این سه بازار، می تواند روی بازار دیگر تاثیر جدی بگذارد، در نتیجه کاهش سود بانکی بر روند فعالیت های بازار سرمایه اثر خواهد گذاشت چون بالا بودن هزینه های سرمایه گذاری موجب فشار بر تولید شده است.
وی افزود: هدف نهایی از فعالیت بورس کمک به ایجاد شفافیت در اقتصاد و هدایت پس اندازهای مردمی به سمت تولید است وبه همین جهت باید تلاش شود که از بانک محوری به سمت بازار محوری(بازار سرمایه) حرکت کنیم.
بحریه ادامه داد: خوزستان ظرفیت بالایی در بخش های مختلف اقتصادی دارد و با توجه به صنایع متنوع در این استان، از کل شرکت های پذیرفته شده در بورس و فرابورس، 16 شرکت استانی پذیرفته شده در بورس و فرابورس هستند.
مدیر بورس منطقه ای خوزستان گفت: با توجه به ظرفیت بالای خوزستان انتظار می رود نسبت سهم شرکت های استانی، از کل بازار افزایش یابد.
وی اظهار کرد: پذیرش شرکت ها در بورس، علاوه بر اینکه معافیت مالیاتی 10 تا 20 درصدی برای شرکت های پذیرفته شده را شامل می شود و راهکاری ساده در تامین مالی شرکت ها نیز محسوب می شود اما شرکتی که در بورس پذیرفته نشده یعنی شفافیت ندارد و هر اتفاقی که برای شرکت افتد، سهامدار از آن اطلاع پیدا نمی کند.

** بورس خوزستان رتبه ششم کدهای سهامداری
بحریه بیان کرد: بورس منطقه ای خوزستان از نظر ایجاد کدهای سهامداری ، در پنج ماه نخست سال 96 از بین 22 بورس منطقه ای، رتبه ششم را به خود اختصاص داده است.
مدیر بورس منطقه ای خوزستان گفت: هم اکنون 21 شرکت کارگزاری در اهواز ، دزفول ، ماهشهر ، سربندر و آبادان فعال هستند که شرکت های کارگزاری فعال در ماهشهر ، سربندر و آبادان و دزفول دارای دفاتر آف لاین هستند.
وی در خصوص آمار معاملات بورس اظهار کرد: ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم بورس منطقه‌ای خوزستان در سال 95 چهار هزار و 122 میلیارد ریال بود که در مقایسه با سال 94 ، 79 درصد افزایش را نشان می دهد.
بحریه گفت: یک هزار و 493 میلیون سهم در بورس منطقه ای خوزستان در سال 95 معامله شده که 41 درصد نسبت به سال 94 افزایش داشته است.
مدیر بورس منطقه ای خوزستان بیان کرد: در سال 95 ، از کل ارزش معاملات بورس منطقه ای خوزستان ، 40 درصد این معاملات مربوط به خرید سهام و 60 درصد مربوط به فروش سهام بود.
وی ادامه داد: در این دوره چهار هزار و 110کد سهامداری در تالار بورس منطقه ای خوزستان ایجاد شد که نسبت به سال 94 ، 11درصد افزایش داشته است.
بحریه اضافه کرد: در پنج ماه نخست سال 96 بیش از 438 میلیون سهم به ارزش یک هزار و 218 میلیارد ریال در بورس منطقه ای خوزستان معامله شد که 45 درصد ارزش این معاملات مربوط به خرید سهام و 55 درصد آن مربوط به فروش سهام بود.
مدیر بورس منطقه ای خوزستان گفت: همچنین در این مدت یک هزار و 633 کد سهامداری نیزایجاد شد.
یک کارگزار بورس و اوراق بهادار نیز اظهار کرد: با توجه به صنعتی بودن خوزستان و وجود صنایعی مانند نفت، حفاری، پتروشیمی و فولاد، شرکت های بورسی خوزستان می توانند نقش موثری در وضعیت اقتصادی استان داشته باشند.
ارشاد آخوند دزفولی افزود: رسالت بورس در تمام اقتصادهای دنیا این است که پس اندازها و پول های کوچک سرگردان جامعه را جمع آوری کرده و به یک سرمایه بزرگ تبدیل و در اختیار تولید قرار دهد.
وی گفت: بنابراین اگر این چرخه به درستی انجام شود منابع مورد نیاز تولید کننده ارزان در اختیارش قرار داده می شود، تولید می کند و به واسطه تولید موجب افزایش اشتغال می شود، بیکاری کاهش، تولید ناخالص ملی افزایش و تولید کننده سود می کند و سرمایه گذاران کوچک هم که در این شرکت سهیم بوده اند به سودآوری می رسند.
آخوند دزفولی اضافه کرد: این موضوع برای اقتصاد کشور مناسب بوده و اگر در خوزستان شرکت ها اقدام به پذیرش در بورس کنند می تواند مفید باشد.

** ارزیابی مثبت چشم انداز بورس خوزستان
یک کارگزار بورس و اوراق بهادار ادامه داد: با توجه به نشانه های خروج اقتصاد کشور از رکود، چشم انداز بورس خوزستان در امسال و آینده مثبت ارزیابی می شود و بیشتر تحلیل گران پیش بینی افزایش شاخص بورس را دارند.
آخوند دزفولی افزود: نداشتن آشنایی و اطلاعات کافی در خصوص تامین مالی از طریق بازار سرمایه به واسطه پذیرش شرکت ها در بورس و فروش مقداری از سهامشان و یا انتشار اوراق مشارکت از طریق بازار سرمایه و علاوه بر آن تامین مواد اولیه کارخانجات بدون واسطه و عرضه محصولات خود از طریق بورس باعث شده که اشخاص حقوقی (شرکت ها) تمایلی به بورس نشان ندهند و به همین دلیل هیچگاه وارد بورس نمی شوند و اشخاص حقیقی نیز به همین شکل چون اطلاعات کافی ندارند سراغ این بازار نمی آیند.

** علاقه مندان به بازار بورس باید از کلاس های آموزشی استفاده کنند
آخوند دزفولی تاکید کرد: افراد علاقه مند به ورود به بازار بورس، حتما از کلاس های آموزشی رسمی کارگزاران بورس و اوراق بهادار استفاده کنند و پس از کسب اطلاعات کافی و لازم با پول اندک اقدام به ورود کنند و به صورت مرحله ای که تجربه لازم را به دست آوردند اقدام به افزایش سرمایه گذاری کنند.
استادیار دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در خصوص بازار بورس گفت: بورس ابزاری است که در دهه های اخیر به عنوان منبعی برای دارایی های افراد مطرح شده چون دارایی های افراد قبلا فقط به شکل پول ذخیره می شد اما اکنون به شکل های مختلف تقسیم می شود تا خطر پذیری آنها کم شود.
دکتر مرتضی افقه افزود: بورس می تواند مانند یک بانک برای سپرده گذاران عمل کند و تفاوت آن با بانک در متغیر بودن سود است و به صورت عمده سرمایه هایی که در بورس گردآوری می شود در تولید و سرمایه گذاری های سودآور مصرف می شود.
وی افزود: در کشورهای پیشرفته بورس نقش بسیار برجسته ای دارد و سرمایه های کوچک را جمع آوری و به سمت تولید و واحدهای سودآور هدایت می کند و نشان دهنده رونق و رکود اقتصادی است.

** بورس هنوز در خوزستان کارکرد مناسبی نداشته است
افقه ادامه داد:بورس خوزستان هنوز نتوانسته در سطح ملی و استان کارکرد مناسبی مانند کشورهای پیشرفته داشته باشد چون در کشور، اقتصاد، متاثر از متغیرهایی از جمله تحولات سیاسی، منطقه ای، تغییرات مکرر مدیران و تحریم است که در نوسان هستند.
این عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد: بنابراین رونق و رکود فعالیت های اقتصادی تحت تاثیر متغیرهای غیر اقتصادی هستند و بورس و شاخص های آن به تبع آن تحت تاثیر این متغیرهاست.
وی گفت: بورس در دوره های سازندگی و اصلاحات از طرف دولت تقویت شد ولی به دلیل اینکه تولید و بخش مولد اقتصادی متاثر از متغیرهای دیگر دچار نوسانات شدید بود بورس هم تاکنون دچار مشکلاتی بوده است.
افقه اضافه کرد: بورس به جای اینکه در اقتصاد فعال و تاثیرگذار باشد منفعل است و متغیرهای غیر اقتصادی که به تولید لطمه می زند به بورس نیز آسیب وارد می کند.
استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: بورس هنوز در ایران و خوزستان نتوانسته نقش مثبتی که در کشورهای پیشرفته ایفا می کند داشته باشد بنابراین سپرده گذاران عادت یا تمایل به سرمایه گذاری در بورس ندارند در نتیجه سرمایه های کوچک خود را صرف خرید سکه یا مسکن یا سرمایه گذاری در بانک می کنند.

** کارکرد نامناسب بورس، از علل سرمایه گذاری مردم در موسسه های مالی
وی بیان کرد: مردم به دلیل کارکرد نامناسب بورس، سرمایه های پولی خود را به دلیل داشتن سود بالا در موسسه های مالی و اعتباری سپرده گذاری کردند، چون مردم بورس را سودآور ندیدند دنبال جایی برای سودآوری بودند.
افقه گفت: هنوز چشم انداز آینده بورس را در کشور و خوزستان در کوتاه مدت و میان مدت مثبت ارزیابی نمی کنم چون فعالیت های مولد مثبت نیست و مشکلات اقتصادی متاثر از متغیرهای غیر اقتصادی است.
وی ادامه داد: سایه تحریم بر اقتصاد کشور و آثار جنگ باعث می شود بخش تولید ما افق بلند مدت روشنی نداشته باشد و بورس هم تابعی از آن است.
وی اظهار کرد: افرادی که تمایل به سرمایه گذاری در بورس دارند می توانند برای ورود به این بازار از متخصصان و تجربه های افراد قابل اعتماد استفاده کنند.

** سرمایه گذاری در بورس ایران و از جمله خوزستان به شدت متغیر است
افقه گفت: سرمایه گذاری در بورس ایران و از جمله خوزستان به شدت متغیر و خطرپذیر است و افرادی که دسترسی به رانت های اطلاعاتی بورس دارند و متخصص هستند می توانند وارد بورس و موفق شوند.
استادیاردانشگاه شهید چمران اهواز تاکید کرد: بورس را نمی توان به دلیل خطرپذیری بالا و تغییرات ناگهانی به عنوان یک منبع درآمد زایی یا سرمایه در نظر گرفت.
3004 /6037
تهیه کننده: خاطره غفاری ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.