رییس اداره محیط زیست ایذه دقایقی پیش در‌گفت و‌ گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: حوالی ساعت 15:40 دقیقه در محدوده تالاب میانگران شاهد وقوع آتش سوزی در سطح نیزارهای تالاب بودیم.
عباس سلطانی افزود: آتش سوزی در محلی رخ داده که جاده دسترسی ندارد ولی نیروهای ما برای مهار آتش به این منطقه اعزام شده اند.
رییس اداره محیط زیست ایذه با اشاره به مصوبه دو سال گذشته برای حفظ تالاب میانگران، بیان کرد: مقرر شده بود اداره منابع طبیعی اطراف محدوده ی تالاب را یا به صورت خندق و یا خاکریز مشخص کند تادر صورتی که کشاورزان اطراف قصد آتش زدن باقی مانده کلش زمین خود را داشتند، آتش به تالاب سرایت نکند.
سلطانی بیان کرد:درآن سال فقط با گریدر خطی زدند که از سرایت آتش به محدوده ی تالاب جلوگیری شود،اما مشکل مالکیتی موجب توقف طرح شد،که قرار بر تشکیل کمیته ای برای رفع تشکیل شود،که آن هم بی نتیجه ماند.
رییس اداره محیط ایذه اظهار کرد: با توجه به عدم اقدام لازم برای پیشگیری از آتش سوزی های پی در پی، منابع طبیعی قرار شد برای حفاظت، تالاب میانگران را به ما واگذار کند تا ما خود برای نگهداری ازاین عرصه طبیعی وارد عمل شویم،که دراین زمینه هم تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.
وی با بیان اینکه علت آتش سوزی در دست بررسی است، افرود: با توجه به آتش سوزی های متعدد در چند روز گذشته، احتمال دخالت عوامل انسانی باهدف دخل و تصرف درعرصه این تالاب وجود دارد.
سلطانی با بیان اینکه تالاب ها از جمله مولدترین محیط های طبیعی جهان هستند،گفت: این اکوسیستم ها گهواره های تنوع زیستی دنیا بوده که با فراهم ساختن آب و قابلیت زادآوری اولیه، نقش مهمی در بقای انواع گونه های گیاهان و جانوری وابسته به خود ایفا می کنند.
وی با اشاره به اینکه غنی ترین و مهمترین اکوسیستم دنیا تالاب ها هستند،تصریح کرد: تالاب ها امنی برای زیست گونه های جانوری وگیاهی هستند و از انبوه گونه های پرندگان، پستانداران، خزندگان، دوزیستان، ماهیان و بی مهرگان حمایت می کنند به گونه ای که از بین 20 هزار گونه مختلف ماهی در سطح جهان، بیش از 40 درصد آنها در آب های شیرین (تالاب ها) زندگی می کنند ضمن اینکه این پهنه های آبی ذخیره گاه بسیار مهمی از مواد ژنتیکی (وراثتی) گیاهی نیز محسوب می شوند.
تالاب‌میانگران در شمال شهرستان ایذه قرار دارد که در 3 سال اخیر افراد سودجو‌ برای تصرف بخشهایی از محدوده آن بارها ‌اقدام به ایجاد آتش سوزی در این تالاب کرده اند.
این تالاب که در بهمن ماه سال ۱۳۸۹ به عنوان پناهگاه حیات وحش میانگران به تائید سازمان محیط زیست کشور رسید، یکی از تالاب های مطرح کشور است که در شمال غربی استان خوزستان در شهر باستانی ایذه قرار دارد و با مساحتی متغیر اما در حدود ۲۴۰۰ هکتار در جنوب غربی کوهپایه زاگرس در فاصله یک و نیم کیلومتری شهر ایذه واقع شده است.
پوشش گیاهی تالاب عبارت از نی از تیره لوئی و تیره ‪ ،polygonacea‬گیاهان مرتعی از خانواده گرامینه، بقولات خارشتر و گیاهان خانواده لگومینوز مانند انواع یونجه یک ساله و شنبلیله‌ است.
از مهم‌ترین گونه‌های جانوری در تالاب میانگران می‌توان طنجه، آنقوت، اردک نوک‌پهن، سرسبز، خوتکا، فلامینگو، گاو چرانک، لک لک سفید، لک لک سیاه، باکلان و حواصیل خاکستری نام برد.
اردک مرمری، اردک سرسفید و غازپیشانی سفید کوچک نیز از جمله پرندگان کمیاب موجود در این تالاب هستند. این تالاب همه ساله در فصل مهاجرت پرندگان پذیرای گونه‌های مختلفی از پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی است. قورباغه Rana cascadae ‬و‪، Bufo virifdis ‬مار آبی ‪Natrix tesesellate‬ و ماهی گامبوزیا نوروزی گراز نیز از جمله آبزیان این تالاب هستند.
یکی از مخاطراتی که حیات این تالاب و زیستگاه پرندگانی همچون اردک نوک پهن، خوتکا، فلامینگو، لک لک سفید و سیاه، لک لک سرحنایی، و حواصیل خاکستری و حتی گونه‌های جانوری مهم و کم‌یاب تالاب مثل اردک مرمری، اردک سرسفید و غاز پیشانی سفید را به خطر می اندازد خشک شدن پی در پی تالاب و افزودن آن به اراضی کشاورزی، ورود فاضلاب و پساب‌های اراضی کشاورزی و از همه مهمتر تصمیم به برداشت آب در طرحی به نام آبیاری اراضی اطراف تالاب میانگران است که در صورت اتمام طرح آبیاری اراضی اطراف تالاب که بدون دریافت توافقات تکمیلی از سازمان محیط زیست به مرحله اجرا رسیده و هم اکنون با پیشرفت قابل توجهی که داشته متوقف است، بیش از پیش برای تالاب ایجاد مشکل می کند. مصرف بی‌رویه آب از این تالاب در سال ۱۳۷۶ منجر به خشک شدن طبیعت باستانی این تالاب و حمله میلیون‌ها قورباغه به شهر ایذه شد.
7161/ 6002
خبرنگار: مهسا نوروزی** انتشار دهنده:کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.