به گزارش ایرنا احمدرضا لاهیجان زاده چهارشنبه در 'همایش ریزگرد، پایش اثرات و روش های مقابله' از سری همایش های گرامیداشت هفته دولت، یکی از توصیه های مطرح شده در اجلاس بین المللی ریزگرد برای کاهش این مشکل را مدیریت آب و مدیریت سرزمین عنوان کرد.
وی با اشاره به کاهش 49 درصدی بارندگی در خوزستان در سال گذشته افزود: با این حال در تابستان جاری بالاترین میزان کشت برنج را در دهه های گذشته در استان شاهد بودیم که این مساله مغایر با مدیریت آب و سرزمین است.
لاهیجان زاده اضافه کرد: بیشتر برنجکاری ها در حوضه کرخه و منتهی به تالاب هورالعظیم انجام شده که یکی از حوضه های حساس و از کانون های عمده گرد و غبار استان است.
وی با تاکید بر همکاری سایر دستگاه های اجرایی برای مهار کانون های ریزگرد اظهار کرد: در صورتی که جهاد کشاورزی برنامه ریزی برای برداشت آب و منابع طبیعی مساله چرای بی رویه دام را مرتفع نکند، نمی توانیم کانون های گرد و غبار را مهار کنیم.
لاهیجان زاده همچنین گفت: در یک دهه گذشته عمده منشاء ریزگردها کانون های خارجی بوده اما در سال های اخیر کانون های داخلی فعال شده و به مشکلات قبلی اضافه شده است.
وی اظهار کرد: پیش از این نشست هایی با کشورهای همسایه برای مهار کانون های گرد و غبار داشتیم اما نتیجه ای حاصل نشد به همین دلیل از سال 93 سازمان محیط زیست تصمیم گرفت موضوع را از بعد منطقه ای خارج و در سازمان ملل طرح کند.
لاهیجان زاده افزود: در سال های 2015 و 2016 در دو اجلاس سازمان ملل برای نخستین بار مساله ریزگردها مطرح و چهار قطعنامه صادر شد که یکی از مصوبات آن برگزاری اجلاس ریزگرد از 12 تا 14 تیر در تهران بوده است.
به گفته وی، در این اجلاس 90 شرکت کننده و صاحبنظر در این حوزه از 36 کشور جهان شرکت کردند.
وی یکی دیگر از موارد تاکید شده در اجلاس بین المللی ریزگرد را تبادل رایگان اطلاعات بین کشورها دانست و گفت: تبادل اطلاعات هنوز در استان اتفاق نیفتاده است.

*مهار 10 درصد کانون ها
مدیرعامل موسسه جهاد نصر نیز در این نشست گفت: 10 درصد کانون های بحرانی به عنوان اولویت نخست در برنامه مقابله با ریزگرد قرار گرفته است و با اجرای این طرح نمی توانیم ادعا کنیم مشکل گرد و غبار به طور کامل در خوزستان مرتفع می شود.
یدالله شمایلی وسعت بیابان های خوزستان را 1.2 میلیون هکتار عنوان کرد و افزود: 350 هزار هکتار از این مساحت کانون های رسی، 350 هزار هکتار کانون های ماسه ای و 500 هزار هکتار نیز در معرض تبدیل شدن به کانون ریزگرد است.
وی اضافه کرد: در خوزستان هفت کانون گرد و غبار شناسایی شده که یکی از کانون های رسی در جنوب و جنوب شرق اهواز با وسعت 40 هزار هکتار به دلیل شرایط فوق بحرانی در دستورکار قرار گرفته است.
به گفته وی، بعد از طوفان بهمن ماه پارسال به موسسه جهاد نصر ماموریت داده شد که تامین آب طرح مهار کانون های ریزگرد را اجرا کند.
شمایلی افزود: در تابستان به دلیل تبخیر بالا آبرسانی به این کانون ها متوقف شد که از پائیز امسال دوباره از سرگرفته می شود.
وی با اشاره به موانع احداث کانال 42 کیلومتری آبرسانی به کانون های ریزگرد گفت: این کانال از نهر بحره، کانال کوت امیر، راه آهن بندر امام، نهر مالح، خطوط لوله نفت و گاز و دهها مورد انهار کشاورزی و جاده عبور کرده است.
شمایلی اظهار کرد: موسسه جهاد نصر علاوه بر اجرای طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی (طرح کشاورزی رهبری)، در طرح های اجرای کانال انتقال آب به کانون های فوق بحرانی ریزگرد، اجرای عملیات جنگلکاری در حاشیه جاده خرمشهر به شلمچه، اجرای طرح پایلوت شورورزی کانون بحرانی جفیر، تهیه برنامه اجرای پایلوت استفاده از مالچ های غیرنفتی در کانون های بحرانی سوسنگرد و اجرای عملیات تثبیت شن های روان و درختکاری کانون های بحرانی همکاری دارد.

7151/6002
خبرنگار: نادره وائلی زاده*انتشار : کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.