به گزارش ایرنا به منظور کاهش فاصله دزفول - اهواز و سهولت تردد اهالی شهرهای صفی آباد ، میانرود و شهر امام و نیز تعدادی از روستاهای بخش مرکزی دزفول احداث یک دهانه پل بتنی فلزی بر روی رودخانه دز معروف به پل میانرود - هفت تپه به طول۴۲۰ متر با ۱۴ دهانه ۳۰ متری از چند سال پیش آغاز شد.
با احداث و بهره برداری از این پل در دست ساخت ، جاده ای نیز در منطقه حفاظت شده دز ، زیستگاه گوزن زرد ایرانی باید ساخته شود تا دسترسی دزفول به هفت تپه را از این مسیر امکانپذیر کند.
فرهاد قلی نژاد روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در حال حاضر از یک جاده سنتی با پل متحرک برای عبور از رودخانه دز در منطقه میانرود استفاده می شود گفت: با تکمیل پل میانرود - هفت تپه ،‌امکان استفاده از جاده سنتی فعلی وجود نداشته و باید جاده دیگری ساخته شود.
وی با بیان اینکه دسترسی به پل میانرود - هفت تپه از میان جنگل منطقه حفاظت شده دز امکانپذیر است گفت:از آنجا که تاکنون پل میانرود - هفت تپه تکمیل نشده لذا طرحی نیز در خصوص جاده مذکور ارائه نشده است اما اگر قرار باشد مجوزی برای احداث جاده در جنگل دز صادر شود باید تدبیر ویژه زیست محیطی اندیشیده شود تا مشکلی گونه های جانوری و گیاهی را تهدید نکند .
رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول ادامه داد:برای حفاظت از گونه های جانوری و گیاهی منطقه حفاظت شده دز که زیستگاه گوزن زرد می باشد باید گاردریل در 2 طرف جاده پیش بینی شده نصب شود تا از ورود جانوران به جاده و ورود خودروها به منطقه حفاظت شده جلوگیری شود.
عملیات اجرایی پل بتنی فلزی میانرود به طول۴۲۰ متر با ۱۴ دهانه ۳۰ متری در سال 1380بر روی رودخانه دز آغاز شد اما عملیات اجرایی آن در سال 1387 به دلیل قطع ردیف اعتباری در بودجه ملی ، عملا متوقف شد.
در بازدید اخیر استاندار خوزستان و نیز عباس پاپی زاده رئیس مجمع نمایندگان خوزستان از پل نیمه کاره میانرود - هفت تپه مقرر شد تا با تامین اعتبار لازم عملیات ساخت این پل مجددا از سر گرفته شود.
کاهش 40 کیلومتری مسیر دزفول به اهواز و سهولت تردد اهالی شهرهای میانرود ، صفی آباد و شهر امام به هفت تپه ،‌برقراری ارتباط مطلوب و ایمن کارخانه‌های مستقر در هفت تپه و ایمنی تردد کارگران شاغل در این شرکت ها از مهم‌ترین اهداف ساخت این پل است.
به گزارش ایرنا با تکمیل و بهره‌برداری از پل میانرود - هفت تپه علاوه بر اینکه شهرهای میانرود و شهر امام و نیز تعدادی از روستاهای بخش مرکزی دزفول از بن بست خارج می شوند ، مسافت جاده ای دزفول به اهواز نیز بیش از 40 کیلومتر کاهش می‌یابد.
هم اکنون کار جابه‌جایی مسافر و خودروهای عبوری در این منطقه از روی رودخانه دز با استقرار یک دهانه پل شناور به کندی انجام می شود.
بخشی از جنگل دز در سال 1346 حفاظت شده اعلام شد.
این منطقه محل زیست گونه در حال انقراض گوزن زرد ایرانی است.
7278/6068
خبرنگار:رقیه کردی-انتشار:محمدعلی فریدپناه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.