مسعود مصدقی در نشست شورای مبارزه با قاچاق کالا و ارز که امروز (اول مردادماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، درباره جزئیات طرح در حال اجرای تخصیص سهمیه سوخت ناوگان عمومی برون‌شهری بر اساس پیمایش اظهار کرد: این طرح به عنوان یکی از طرح‌های بسیار خوب حوزه ناوگان عمومی برون‌شهری، آثار بسیار مطلوبی از قبیل کاهش مصرف سوخت در این ناوگان را در پی داشته است.
وی افزود: استفاده بهینه از ثروت‌های ملی، افزایش بهره‌وری و ایجاد انگیزه برای رانندگانی که در چارچوب قوانین و مقررات فعالیت دارند از اهداف این طرح است. در قالب این طرح تخصیص سهمیه سوخت بر اساس پیمایش صورت می‌گیرد و صرفا عملکرد ناوگان ملاک است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان با اشاره به ثابت ماندن میزان سهمیه عملکردی با اجرای طرح تخصیص سهمیه سوخت ناوگان عمومی برون‌شهری،‌ تصریح کرد: شاید دغدغه بسیاری از رانندگان در این طرح کاهش سهمیه سوخت آنها باشد اما در واقع با اجرای این طرح فقط سهمیه پایه عمومی سوخت رانندگان این ناوگان کاهش یافته است.
مصدقی عنوان کرد: برگزاری جلسات هماهنگی با ادارات و دستگاه‌های مختلف در معاونت‌های اقتصادی و امنیتی استانداری و در حوزه پخش فرآورده‌های نفتی سازمان صنعت، معدن و تجارت و پلیس راه، برگزاری جلسات توجیهی با انجمن‌های صنفی رانندگان و شرکت‌های حمل و نقل، اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌های ملی و نصب بنر در پایانه‌های عمومی از جمله اقداماتی است که در طرح تخصیص سهمیه سوخت ناوگان عمومی برون‌شهری اجرا شد.
وی یکی از دستاوردهای مهم این طرح را صرفه‌جویی در مصرف سوخت عنوان کرد و افزود: با اجرای این طرح شاهد کاهش مصرف روزانه 8 میلیون لیتر گازوئیل در کشور بودیم. با توجه به شناور بودن ناوگان عمومی در جاده‌ها و محورهای ارتباطی کشور نمی‌توان سهم خوزستان از این صرفه‌جویی در مصرف سوخت را احصا کرد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان بیان کرد: در خوزستان در سال 94 تعداد سفرهای کامیونی 2 میلیون و 26 هزار و 131 سفر بود که در سال 95 با 4 درصد رشد به 2 میلیون و 100 هزار و 90 سفر رسید. میزان تناژ نیز در سال 95 نسبت به سال 94، حدود 4 درصد رشد داشته است، با وجود رشد تناژ و تعداد سفرهای کامیونی توانسته‌ایم مصرف سوخت را مدیریت کنیم.
مصدقی گفت: ثبت حواله بارگیری الکترونیکی محموله‌های دامپزشکی از دیگر اقداماتی است که اجرایی شده و به ساماندهی حمل محمولات دامپزشکی کمک می‌کند. صدور بارنامه برای محموله‌های دامپزشکی صرفا پس از ثبت حواله بارگیری صورت می‌گیرد. این اقدام به مثابه نظارت سازمان دامپزشکی بر حمل این محموله‌ها است که هم بحث قاچاق و هم بحث بهداشتی در آن مطرح است.
وی ادامه داد: در این راستا تفاهم‌نامه‌ای برقراری ارتباط سیستمی سامانه‌های کنترل حمل و نقل بین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و سازمان دامپزشکی منعقد و این تفاهم‌نامه در خوزستان نیز اجرایی شد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان با اشاره به انجام اقداماتی در خصوص دوربین‌های نظارتی و پلاک‌خوان در خوزستان بیان کرد: نصب 33 دستگاه دوربین پلاک‌خوان را به منظور ارزیابی و اعمال نظارت و کنترل‌های لازم در دستور کار قرار داده‌ایم. در سال 96 بحث نوبت مجازی پایانه بندر امام فعال و راه‌اندازی شد که در مدیریت مصرف سوخت می‌تواند بسیار موثر واقع شود. در این طرح رانندگان در اقصی نقاط کشور می‌توانند نوبت خود را در منزل خود به صورت مجازی اخذ کنند و بدین ترتیب میزان خواب کالا را در مبدا بارگیری یعنی بندر امام به حداقل برسانند.
مصدقی با اشاره به موقعیت استراتژیک بندر امام گفت: با توجه به اینکه 40 درصد واردات کشور از طریق بندر امام انجام می‌شود طرح منطقه‌ای کردن توزیع سوخت قطعا دارای آثار و تبعات منفی خواهد بود و مشکلاتی را برای رانندگان ایجاد خواهد کرد. ما مخالف اجرای این هستیم.

 

48

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 707430
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.