به گزارش ایرنا صادق حقیقی پور چهارشنبه در شورای اداری خوزستان با بیان اینکه همه شهرهای خوزستان با مشکل آب شرب درگیر هستند افزود: شهرهای پایین دست استان از جمله اهواز، آبادان، خرمشهر و ماهشهر با وجودی که در کنار رودخانه های بزرگ قرار دارند، از نظر کیفیت آب شرب با مشکل مواجه هستند و شوری آب (EC) بیش از حد استاندارد است و شهرهای شمالی نیز دچار ناپایداری کمی آب هستند.
وی اظهار کرد: در شهرهای دزفول، اندیمشک، شوشتر، ایذه، باغملک، رامهرمز، شوش، قلعه تل و حمزه در حال حاضر از کل ظرفیت تولید آب استفاده می شود که در صورت افزایش مصرف با چالش روبه رو می شویم و احتمال می دهیم در مرداد ماه جوابگوی شهروندان نباشیم.
حقیقی پور اضافه کرد: در برخی شهرها فقط یک حلقه چاه برای آب شرب وجود دارد که در صورت بروز اتفاق پیش بینی نشده با مشکل مواجه می شویم و در شهرهایی همچون لالی، هفتکل و سالند نیز آب شرب از رودخانه ها تامین می شود که دبی متغیر دارند.
وی نسبت به تنش آبی در مرداد ماه امسال در استان هشدار دارد و گفت: دیروز (سه شنبه) خوزستان رکورد مصرف آب را شکسته و میزان مصرف آب در این استان یک میلیارد و 200 هزار مترمکعب معادل 10 درصد مصرف کل کشور بوده که این مساله به دلیل گرمای زودرس و طاقت فرسا اتفاق افتاده است.
حقیقی پور اظهار کرد: با توجه به اینکه همیشه در مرداد بیشترین مصرف آب را شاهد هستیم پیش بینی می شود در روزهای آینده با مشکل تامین آب مواجه شویم.

*کاهش سطح آب های زیرزمینی
این مقام مسئول همچنین با اشاره به تفاوت منبع تامین آب شرب در شهرهای خوزستان گفت: برخلاف کشور، در خوزستان 71 درصد آب شرب از منابع آب سطحی تامین می شود که این مساله هزینه تولید آب را از متوسط کشور بیشتر کرده است به طوری که هزینه تمام شده هر لیتر آب در کشور 850 تومان و در خوزستان یک هزار و 400 تومان است.
وی افزود: شهرهایی که از منابع آب سطحی استفاده می کنند، عموما در پایین دست استان در جنوب و مرکز قرار دارند که 19 شهر از رودخانه کارون، 13 شهر از کرخه و مابقی از مارون و زهره تامین آب می شوند.
حقیقی پور با بیان اینکه 171 حلقه چاه نیز در استان برای تامین آب شهرهای شمال و شمال شرق استان در حال بهره برداری است اظهار کرد: اغلب شهرهایی که از منابع آب زیرزمینی استفاده می کنند، با افت سطح آبخوان روبه رو هستند به ویژه در شهرهای ایذه، دهدز، باغملک و قلعه تل.
وی تصریح کرد: برای تامین آب 25 شهر در این حوزه با مشکل مواجه هستیم و با افزایش مصرف، آب شرب در حالت بحرانی قرار گرفته است.
حقیقی پور ادامه داد: علاوه بر منابع سطحی و زیرزمینی، برای تولید 30 هزار مترمکعب از آب شیرین کن در آبادان، خرمشهر و هندیجان استفاده می شود.
وی از راه اندازی آب شیرین کن در شهرهای شادگان، دارخوین، رامهرمز و هندیجان خبر داد و گفت: این تاسیسات با ظرفیت 25 هزار مترمکعب در حال ساخت است.
حقیقی پور اضافه کرد: برای شهرهای بندرامام، سوسنگرد، آغاجاری، چمران، امیدیه و رامشیر نیز در حال برنامه ریزی برای استفاده از آب شیرین کن به عنوان پدافندغیرعامل هستیم.

*3.5 میلیون نفر در معرض بی آبی
مدیرعامل آبفای خوزستان، این شرکت را سومین شرکت بزرگ کشور عنوان کرد و گفت: آبفای خوزستان 56 شهر (به جز اهواز و روستاها) با جمعیت سه میلیون نفر و 650 هزار مشترک زیر پوشش دارد.
وی اضافه کرد: آبفا استان 10 هزار کیلومتر شبکه توزیع و انتقال آب، 700 هزار مترمکعب مخزن ذخیره آب، 21 تصفیه خانه آب و 22 آزمایشگاه کنترل کیفیت آب دارد و روزانه یک میلیارد و 200 هزار مترمکعب (404 لیتر به ازای هر نفر) آب تولید می کند.
حقیقی پور تاکید کرد: برای حل مشکل آب استان نیاز به سرمایه گذاری 180 هزار میلیارد ریال داریم.
وی با اشاره به اقدامات دو ماه اخیر در شهرهای که با مشکل مواجه هستند اظهار کرد: در آبادان، اروندکنار، رامهرمز، ماهشهر، ایذه، دهدز، حسینیه، شوشتر، صیدون، شاوور، رامشیر و باغملک طرح هایی برای بهبود وضعیت و ایجاد شرایط نسبتا پایدار اجرا و در حدود 330 میلیارد ریال از منابع داخلی این شرکت هزینه شده است.
حقیقی پور با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب وابسته به منابع درآمدی خود است اظهار کرد: ضریب تعرفه آب مصرفی در استان (به غیر از اهواز) 0.6 است؛ از سوی دیگر تاسیسات آب در این استان فرسوده و قدیمی و از جنگ تحمیلی صدمه دیده اند.
وی تاکید کرد: نیاز است که شهروندان هم با صرفه جویی درمصرف آب و هم با پرداخت قبوض خود به این مجموعه کمک کنند.
حقیقی پور با اشاره به قطعی آب و برق در نتیجه طوفان گرد و غبار در سال گذشته تاکید کرد: هم اکنون 73 درصد ظرفیت برق استان به برق اضطراری مجهز شده که 63 درصد آن در مدار است، این در حالیست که بر اساس متوسط کشور 30 درصد ظرفیت برق اضطراری است؛ البته برای تکمیل طرح در تلاش هستیم.
خوزستان دارای 76 شهر است. با وجودی که چند رودخانه دائمی (کارون، کرخه، مارون و زهره) از این استان عبور می کند اما این رودخانه ها به دلیل سدسازی های بی رویه و یا اجرای طرح های انتقال آب دچار کم آبی شده اند.
بر اساس این گزارش، ساماندهی آب و فاضلاب شامل آبرسانی به شهرها و روستاهای خوزستان و احداث تاسیسات فاضلاب یکی از پنج ابرپروژه (مگا پروژه) برای حل مشکلات اساسی خوزستان است که ابتدای امسال توسط هیات وزیران به تصویب رسید. به گفته استاندار خوزستان سهمیه اعتباری استان در سال جاری برای این طرح ابلاغ شده است.
تکمیل و اتمام طرح احیای 550 هزار هکتاری کشاورزی رهبری؛ طرح مهار کانون های گرد و غبار در خوزستان؛ احیای رودخانه کارون و تامین برق مناسب و مستمر دیگر طرح هااین مصوبه است.
7151/6064
خبرنگار: نادره وائلی زاده** انتشار دهنده: محسن بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.