به گزارش ایرنا غلامرضا شریعتی چهارشنبه در شورای اداری خوزستان اظهار کرد: پیش از این قرار بود 42 هزار هکتار از کانون های فوق بحرانی ریزگرد در استان تثبیت شود اما بررسی ها نشان می دهد که 20 هزار هکتار دیگر از این کانون ها نیز در وضعیت بحرانی است که در برنامه امسال قرار گرفته است.
وی با اشاره به اجرای طرح مهار کانون های ریزگردها در استان از اسفند پارسال، افزود: نشست هماهنگی این طرح امروز برگزار شد و امیدواریم امکانات و بودجه مورد نیاز این طرح تا مهر ماه که زمان آغاز نهالکاری است تامین شود.
شریعتی اضافه کرد: اگر چه مهار کانون ها کار دشوار و سنگینی است اما دولت برای حل مشکل استان اراده جدی دارد.

*برق در مرز هشدار
استاندار خوزستان همچنین با بیان اینکه مصرف برق در خوزستان همزمان با افزایش شدید دما به مرز هشدار رسیده گفت: پیک مصرف امروز در استان به هشت هزار و 220 مگاوات رسیده که نسبت به پارسال 11.5 تا 14 درصد افزایش را نشان می دهد.
وی با اشاره به اقداماتی که برای کاهش مصرف برق در استان انجام شده گفت: 150 مگاوات از مصرف برق صنایع فولاد و 200 مگاوات در نتیجه کاهش ساعت کار ادارات صرفه جویی شده است.
شریعتی خواستار نظارت بر خاموشی وسایل برقی در ادارات بعد از تعطیلی شد و از شهروندان نیز درخواست کرد که در مصرف برق نهایت دقت و صرفه جویی را داشته باشند.
وی با اشاره به تعهد دولت برای اختصاص 15 هزار میلیارد ریال به تامین برق مناسب در خوزستان، گفت: نشست هایی برای مذاکره و هماهنگی و برنامه ریزی در زمینه اختصاص این اعتبار در حال برگزاری است.
شریعتی اضافه کرد: در سال آبی 96-95 خوزستان بیشترین کاهش نزولات آسمانی را شاهد بود که تبعات آن را به صورت افزایش دما اکنون تجربه می کنیم.
وی با تاکید بر فراهم کردن تمهیدات رفاهی برای شهروندان خوزستانی در گرمای طاقت فرسا پیشنهاد کرد: در صورت اثبات ارتباط تغییر اقلیم و افزایش شدید دما در خوزستان، می توان همانند کشورهای اروپایی، 20 تا 30 روز در تابستان، استان به حالت نیمه تعطیل درآید تا مردم امکان سفر به نقاط خوش آب و هواتر داشته باشند؛ البته این پیشنهاد نیاز به بررسی دارد.
شریعتی همچنین با اشاره به افزایش مصرف آب در استان به دلیل بالا رفتن دما گفت: این مساله پیگیری محقق شدن مصوبه دولت مبنی بر اختصاص 230 هزار میلیارد ریال برای حل پنج مشکل اساسی استان را ضروری کرده است.
به گفته وی، 100 هزار میلیارد ریال از این اعتبار مربوط به بخش آب و فاضلاب است که دولت سهمیه اعتباری امسال استان را ابلاغ کرده است.
وی با اشاره به اجرای طرح آبرسانی غدیر در استان افزود: این طرح توسط قرارگاه خاتم در حال اجراست و طبق گزارش های سازمان آب و برق پیشرفت مناسبی دارد.
شریعتی اظهار امیدواری کرد: استان ظرف سه تا چهار سال آینده از نظر زیرساخت های آب و برق به شرایط استاندارد برسد.

*تبعات حاشیه سازی
امام جمعه موقت اهواز نیز در این نشست گفت: اختلاف نظر سیاسی نباید باعث کاهش خدمات به مردم شود.
حجت الاسلام سید ابوالحسن حسن زاده با اشاره به سخنان رئیس جمهوری درباره آسیب های ناشی از حاشیه سازی برای دولت، افزود: دولت و بعد از آن قوه قضائیه و قوه مقننه باید از حاشیه سازی پرهیز کنند.
وی اضافه کرد: طبق گفته رئیس جمهوری کابینه آینده باید فراجناحی باشد و از مدیران شایسته به ویژه نیروهای کارآمد خوزستانی در آن بکار گرفته شود.
حسن زاده همچنین تاکید کرد: مردم را باید با عمل به دین دعوت کرد نه با زبان؛ زیرا در نظام دینی و جمهوری اسلامی، دیگر نمی توانیم به خطابه و سخنرانی اکتفا کنیم.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی موفقیت های درخشانی در سیاست خارجی و بین المللی داشته افزود: استکبارستیزی و حمایت از محرومان از جمله این موارد بوده است.
حسن زاده اضافه کرد: کشور ما منزوی نشده و در همه صحنه ها حضور فعال دارد و دشمنی های آمریکا نیز به همین دلیل است.
وی اظهار کرد: سیاست های داخلی کشور به اندازه سیاست خارجی موفقیت آمیز نبوده، به طور نمونه در زمینه اقتصاد هنوز هم بانکداری بدون ربا را نتوانستیم اجرا کنیم.
حسن زاده با تاکید بر تاثیر جنگ تحمیلی هشت ساله بر توسعه خوزستان افزود: مدتی است که پیام های منفی همچون ریزگرد، قطع برق و انتقال آب به مرکز منتقل می شود که این مساله باعث کاهش سرمایه گذاری در استان خواهد شد.
بر اساس این گزارش، ابتدای امسال پنج ابرپروژه (مگا پروژه) برای حل مشکلات اساسی خوزستان توسط هیات وزیران به تصویب رسید. ساماندهی آب و فاضلاب شامل آبرسانی به شهرها و روستاهای خوزستان و احداث تاسیسات فاضلاب؛ تکمیل و اتمام طرح احیای 550 هزار هکتاری کشاورزی رهبری؛ طرح مهار کانون های گرد و غبار در خوزستان؛ احیای رودخانه کارون و تامین برق مناسب و مستمر طرح هایی است که به تصویب رسیده است.

/6002/7151
خبرنگار: نادره وائلی زاده**انتشاردهنده :کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.