به گزارش ایرنا سعید زارع چهارشنبه در آیین سال نو صابئین مندایی با حضور پیروان این دین در عبادتگاه خاص آنان در اهواز ، اظهار کرد: تقاضای جامعه صابئین مندایی رسمی شدن انجمن مذهبی خاص شان است.
وی افزود: از استاندار خوزستان و مسئولان استان خواهشمندم نسبت به تامین مکان ویژه انجام مراسم مذهبی و غسل تعمید منداییان در اهواز در حاشیه رودخانه کارون اقدامات و همکاری لازم را انجام دهند چرا که وضعیت فعلی و مکانی که اکنون در حاشیه رودخانه درآن به انجام غسل و سایر مناسک مذهبی شان می پردازند، برازنده نیست ، این مکان باید آبرومند و درخور شان پیروان این دیانت باشد.
زارع با اشاره به تحصیل دانش آموزان مندایی در مدارس معمولی توضیح داد: مدارس استان نیاز به برنامه ریزی در زمینه برخی مذاهب دارند، در مدارس می توان با یک آموزش مختصر به معلمان و مسئولان مدرسه آگاهی آنان را نسبت به دین مندایی به عنوان یکی از ادیان توحیدی افزایش داد تا دانش آموزان صابئین مندایی در مدارس به خاطر عدم آگاهی دیگران نسبت به این دیانت توحیدی ، احساس شهروند درجه دوم نداشته باشند.
نماینده دستیار ویژه رییس جمهور ایران در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی بیان کرد: ایرانیان صابئین مندایی از کم توقع ترین ایرانیان هستند.
در پایان پیام تبریک علی یونسی، دستیار ویژه رئیس جمهور ایران در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی به صابئین مندایی به مناسبت آغاز سال نوی منداییان خوانده شد.

*** در برابر برادران مندایی مقصر هستیم
نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون نیز اظهار کرد: تمام ادیان در محور انسانیت و کرامت انسانی مشترک هستند و این نقطه تلاقی تمام ادیان است.
علی ساری توضیح داد: نور ایمان تجلی پیدا نخواهد کرد و قرب الهی شکل نمی گیرد مگر این که تمام ارزش های انسانی در محبت به دیگران و گذشت از خودخواهی محترم شمرده شود ‌و برای یکدیگر فارغ از رنگ، نژاد و دین جانفشانی و ایثار کنیم و این همان آرمان‌ها و ارزش هایی است که تمام پیامبران و انبیاء و کتب آسمانی بر آن تاکید دارند.
وی افزود: بسیاری از جوامع بشری در تطبیق مفهوم حقیقی ایمان به صورت کامل ناکام مانده اند به همین دلیل شاهد برخی رفتارهای نژادپرستانه با برخی اقلیت های مذهبی از سوی مدعیان روشنفکری در کشور بوده ایم و این رویه تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داشت.
این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی اقلیت ها و اقوام از توجه ویژه ای برخوردار شدند و قانون اساسی احترام و جایگاه آنان را تضمین کرد‌ و در اولویت قرار داد.
وی گفت: طبق اصل 19،20 و 21 قانون اساسی تاکید ویژه‌ای بر حق آزادی ادیان در برگزاری مراسم و آیین های خاص پیرانشان دارد تا از ادیان و آیین های آسمانی در برابر افراد مریض النفس و سیاست های تنگ نظرانه صیانت شود البته خود را در برابر برادران مندائی مقصر می‌دانیم.
ساری گفت: اشتراکات بسیاری همچون وحدانیت، انسانیت، وطن و فرهنگ با برادران مندائی داریم و امیدوارم همواره در شادی و غم در کنار یکدیگر باشیم و با کمک هم برای عمران و آبادی کشور تلاش کنیم.
7164/6002
خبرنگار: عاطفه جوادی**انتشاردهنده : کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.