به گزارش ایرنا، رضا زارعی روز سه شنبه در مجمع انتخاب رییس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی خوزستان در اداره کل ورزش و جوانان خوزستان اظهار کرد: کوهنوردی خوزستان در بین 31 استان کشور در جایگاه دهم قرار دارد که امیدواریم با توجه به جوانان علاقمند و جغرافیای کوهستانی که دربخشهای قابل توجهی ازاین استان هست این رتبه هر چه زودتر ارتقا پیدا کند.
رییس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی از وجود 21 هزار و 600 کوهنورد آموزش دیده در مجموعه فدراسیون خبر داد و گفت: یکی از عوامل رشد آموزش فدراسیون وجود سیستم اتوماسیون و تفویض صدور احکام به هیات های استانی بود همچنین طی سال های گذشته سعی کردیم تمام سرمایه گذاری خود را صرف آموزش سطوح پایه کنیم و این امر باعث شد که جزء برترین فدراسیون های ورزش همگانی محسوب شویم.
وی به درج رشته کوهنوردی در المپیک 2020 اشاره کرد و گفت: در المپیک پیش رو شاهد مسابقات مختلف کوهنوردی از جمله کوهنوردی با اسکی هستیم که ورزشکاران ما در سال های اخیر در این رشته خوش درخشیده اند. با توجه به این که ورزشکاران ما در مسابقات جهانی سال 95 به مقام سوم دست یافتند نیاز است که این رشته ورزشی بیش از پیش گسترش پیدا کند.
زارعی به حضور کوهنورد ایرانی در جمع باشگاه 36 نفری های برتر دنیا اشاره کرد و گفت: آقای قیچی ساز با صعود 14 قله هشت هزار متری به جمع 36 نفر برتر دنیا پیوست که مقام بسیار ارزنده ای بوده و برای ما باعث افتخار است.
وی با اشاره به تمرکز فدراسیون بر روی بخش صعودهای ورزشی سطوح پایه افزود: آموزش سطوح پایه را سرلوحه کار خود قرار دادیم اگر چه کمبود منابع مالی به ما اجازه نمی دهد که پا به پای کشورهایی نظیر کره و ژاپن پیش برویم.
رییس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی اوج موفقیت فدراسیون را قهرمانی پی در پی رضا علی پور در مسابقات جهانی چین و سوییس دانست و گفت: علی پور با شکستن رکورد جهان افتخاری ماندگار در کوهنوردی کشور رقم زد و امیدواریم بتوانیم سالهای آتی نیز از حضور این چهره مطرح در حوزه جهانی بهره مند شویم.
وی در خصوص کوهنوردی خوزستان گفت : در حال حاضر 5 کوهنورد استان در اردوهای تیم ملی به سر می برند که امیدواریم با توجه به استعدادها و زیرساخت های موجود استان این تعداد افزایش پیدا کند.
در ادامه معاون توسعه و امور ورزش اداره کل ورزش و جوانان خوزستان گفت: پس از 8 سال قرار گرفتن در جایگاه دهم زیبنده کوهنوردی استان نیست لذا انتظار می‌رود برنامه های هیات هر چه زودتر عملیاتی شود تا رتبه بهتری در کشور کسب کنیم. خوزستان از لحاظ ارتفاعات یک پایگاه در کشور محسوب می شود و این موضوع کمک بسیاری به کوهنوردی استان می کند.

وی افزود: مدتی است که دیواره سنگ نوردی بخش بانوان با مشکل مواجه است و اعتراض ورزشکاران در این زمینه به حق است لذا از آقای نیکخواه انتظار داریم که به بخش بانوان توجه بیشتری داشته باشد.
نصیری بیان کرد: رشد و ترقی هر رشته ورزشی به تصمیم گیرندگانی برمی گردد که در راس آن رشته قرار دارند لذا اعضای مجمع باید آیین نامه مصوب هیات های ورزشی را مطالعه کرده و نسبت به شرح وظایف خود آگاه باشند. تک تک اعضای مجمع در موفقیت یک هیات سهیم هستند و رییس هیات تنها سکان دار هیات نیست.
وی خطاب به رییس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی خوزستان گفت: باید نسبت به انتخاب روسای هیات های شهرستانی حساسیت به خرج داد و انتخاب ها بر اساس ارتباطات سیاسی و گزینشی نباشد. همچنین مجمع عمومی سالیانه به صورت مرتب برگزار شود.

** احداث سالن اختصاصی برای کوهنوردی استان
مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان نیز دراین نشست گفت:ارتقاء جایگاه کوهنوردی استان در کشور به عنوان یک استان با پتانسیل بالا، باید سرلوحه کار قرار گیرد.
افشین حیدری اظهار کرد: ابتدا باید ضعف ها و چالش های کوهنوردی استان شناسایی شود و سپس برای رفع آن برنامه ریزی کرد تا در آینده نزدیک جزء چند استان برتر کشور باشیم.
مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان با بیان این که در 4 ماه گذشته عملکرد تمام هیات های ورزشی را بررسی کردیم و در چند روز آینده چند رییس هیات جدید انتخاب می شوند، افزود: متاسفانه چند هیات ورزشی استان ارتباط کافی با اداره کل ندارند و فعالیت چندانی در آن هیات ها صورت نمی گیرد. ما به دنبال روزمرگی نیستیم بلکه انتظار داریم که هیات ها در پیشبرد اهداف ورزش استان کمک حال ما باشند.
وی با اشاره به این که اداره کل ورزش و جوانان آماده همکاری با هیات های ورزشی بوده و بنا داریم در سال جاری امکانات خود را در شهرستان ها چندین برابر کنیم افزود: هیات کوهنوردی استان جز هیات‌هایی است که در سال 96 برای آن هدف گذاری صورت گرفته و بنا داریم مشکلات این هیات را به طور جدی برطرف کنیم. با توجه به این که سالن های موجود کفاف جمعیت استان را ندارد احداث یک سالن تخصصی کوهنوردی از جمله برنامه های ما در سال جاری است.
حیدری با بیان این که فدراسیون آماده همکاری در زمینه توسعه زیرساخت های کوهنوردی استان است افزود: تمام امکانات لازم در زمینه زیرساخت های کوهنوردی استان را فراهم خواهیم کرد تا ورزش کوهنوردی خوزستان همچون گذشته جزء رده های اول کشور باشد.
در ادامه رییس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی خوزستان گفت : اولویت کاری ما در استان بحث آموزش است که صرفا توسط رییس هیات انجام پذیر نیست. اگر می خواهیم هیات موفقی داشته باشیم تک تک هیات های شهرستانی باید وظایف خود را در زمینه آموزش که عمده زیرساخت نرم افزاری ما محسوب می شود، به خوبی انجام دهند.
وی به وجود بیش از 160 گروه کوهنوردی مجوزدار در استان اشاره کرد و گفت: با توجه به آیین نامه باشگاه داری در کوهنوردی، مجوز تمام این گروه ها ابطال شد اما با هدف گذاری صورت گرفته بنا داریم تمامی این گروه ها را به تشکیل باشگاه هدایت کنیم که در 9 ماه گذشته 11 باشگاه کوهنوردی به ثبت رساندیم.
نیکخواه با اشاره به این که از طریق برگزاری دوره های آموزش مربی گری بیش از 30 مربی نمونه به جامعه کوهنوردی تحویل دادیم افزود: در بحث دیواره اختصاصی سنگ نوردی اهواز با رایزنی های به عمل آمده با سازمان برنامه و بودجه استان، قرار شد اعتباری بالغ بر دو میلیارد تومان برای این کار لحاظ شود همچنین مقرر شد کار نصب این دیواره از سوی فدراسیون انجام شود.
وی به برگزاری جام زاگرس که همه ساله در خوزستان برگزار می شود اشاره کرد و گفت: از فدراسیون انتظار می رود که به این مسابقات نگاه ویژه تری کند و طوری نباشد که هر ساله 13 یا 14 استان صرفا برای گرفتن جایزه با هم به رقابت بپردازند بلکه به چشم انتخابی تیم ملی به این رقابت‌ها نگاه کند.
رییس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی خوزستان به ساماندهی رشته دره نوردی در استان اشاره کرد و گفت: در سال های اخیر اتفاقات تلخی در استان رخ داد که مقصرش ما و هیات های شهرستانی بودیم لذا در این خصوص بنا داریم اولین دوره دره نوردی را با همکاری شهرستان ها برگزار کنیم.
دراین نشست قدرت الله نیکخواه برای چهار سال دیگر در سمت رییس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی خوزستان ابقاء شد.
6002 خبرنگار :محمد شاکری **انتشاردهنده :کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.