حجت اله آریایی نیا روز پنجشنبه در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا در خصوص آخرین مرمت پل 1700 ساله دزفول افزود:یک میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی برای مرمت و تعمیر پل قدیم دزفول اختصاص یافته است ضمن اینکه عملیات مرمت این پل از هفته گذشته آغاز شده است .
وی افزود: در این پروسه که با رویکرد مرمت اضطراری و رفع خطر شکل گرفته است تلاش می شود تا نسبت به مرمت و استحکام بخشی قسمت هایی از جداره ها و طاق های پل که به دلیل ریزش مصالح شرایط خطرآفرینی را برای عابران و بازدیدکنندگان از این اثر ملی فراهم آورده بود اقدام شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری دزفول افزود:حذف عوامل آسیب رسان نظیر برچیدن درخت های ریشه دار و گیاهان از روی سازه پل و در مجاورت آن در این طرح در دستور کار قرار گرفته است .
وی افزود:بر اساس توافق صورت گرفته با شهرداری دزفول با همکاری این شهرداری عملیات لایروبی و پاکسازی رودخانه در حد فاصل پل قدیم تا پل شناور با هدف نجات بخشی پل ساسانی انجام می شود.
آریایی نیا اظهار کرد:متاسفانه سقف اعتبار تخصیص یافته جوابگوی آسیب وارده به این اثر نفیس ملی نیست لذا اداره میراث فرهنگی دزفول همچنان منتظر و پیگیر جذب اعتبار بیشتر است.
وی افزود: با وجود پیگیری فراوان صورت گرفته از سوی این اداره و اداره کل میراث فرهنگی ،‌صنایع دستی و گردشگری خوزستان و نیز فرمانداری دزفول سهم میراث فرهنگی از تخصیص اعتبارات استانی صفر می باشد. این در حالی است که در ردیف اعتبارات پیش بینی شده مبلغ پنج میلیارد ریال برای مرمت پل قدیم دزفول در نظر گرفته شده بود .
رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری دزفول گفت:فاز اول و دوم مرمت پل ساسانی دزفول طی سالهای 88 تا 90 با اعتباری بیش از پنج میلیارد ریال انجام شده است . برچیدن پیاده رو الحاقی به دهانه های شرقی پل در دهه 60 ، مرمت جداره و جان پناه ، کف سازی عرشه پل همچنین پر کردن حفره های ناشی از آب شستگی در زیر پایه های پل از جمله اقداماتی است که در دور گذشته بر روی این پل انجام شده است .
وی تنها راه نجات پل ساسانی را ایجاد پایگاه دائمی پل و سازه های آبی دزفول دانست و گفت:با این روش ضمن بالا بردن کیفیت عملیات مرمت با جلوگیری از وقفه بین دوره های مرمتی می توان انتظار داشت عملیات مرمت ، حفاظت و احیای پل ساسانی و دیگر سازه های آبی نظیر آسیابها، کاریزها ، قنات ها و قمش های دزفول در قالب یک پروسه پنج ساله به نتایج ارزشمندی دست یافته و در رونق صنعت گردشگری شهر تاثیر فراوانی داشته باشد.
پل قدیم دزفول به عنوان یک راه ارتباطی بین جندی شاپور و سرزمین بین النهرین در سال 263 میلادی به دستور شاپور اول ساسانی بعد از غلبه ایران بر سپاه روم و به اسارت گرفتن والریانوس امپراطور روم به کمک اسرای رومی بر روی رودخانه دز ساخته شد.
شهر باستانی جندی شاپور، بافت آجری، آسیاب های آبی و پل باستانی از جمله آثار تاریخی دزفول به شمار می رود.
در محوطه های باستانی دزفول آثاری از دوره های مختلف تاریخ مشاهده شده است.
دزفول در فاصله 25 کیلومتری شهر باستانی شوش و 140 کیلومتری اهواز مرکز خوزستان واقع شده است.
6068
خبرنگار و انتشار:محمدعلی فریدپناه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.