استاندار خوزستان تاکید کرد: سرمایه گذار وقتی می آید او را در دالان های مجوزهای اداری گیر نیاندازیم و برای مجوزی مدت ها پشت در نماند تا مجوز لازم را اخذ کند.

 به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، غلامرضا شریعتی امروز چهارشنبه بیست و یکم تیرماه در آیین بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن و تجلیل از واحدهای نمونه صنعتی استان خوزستان گفت: تلاش شود با محوریت تولید در بخش های صنعت و کشاورزی و علوم دانش بنیان با تکنولوژی مناسب که باعث افزایش فرصت های شغلی شود برنامه ریزی کنیم. 

شریعتی اظهار کرد: با وجودی که برخی صنایع این قابلیت را از نظر طراحی دارند که با بهره گیری از تکنولوژی های روز تولید را افزایش دهند و در عین حال با نیروی انسانی کمتری فعالیت کنند اما هر جامعه ای باید بسته به شرایط خودش سیاستگذاری کند و با توجه به خیل عظیم جوانان دانش آموخته و جویای کار در کشور ما این روش برای ما مناسب نیست.

وی افزود: باید به نحوی عمل کنیم که با کیفیت ترین و بهترین تولید را داشته باشیم اما با روش های مناسب و با شرایط روز جامعه و رونق تولید در زمینه های مختلف را با محوریت استفاده از نیروی انسانی و ایجاد اشتغال بیشتر مد نظر قرار دهیم.

نماینده عالی دولت در استان با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید، بسته اشتغال فراگیر را در دستور کار خود قرار داده عنوان کرد: هدف گذاری شده رقم 960 هزار شغل ایجاد شود و سند آن آماده شده و برش استانی آن هم تقریبا نهایی شده است که در آن خط مشی ها و سیاست های کلان مشخص شده و اولویت ها و ماموریت ها برای دستگاه های مختلف جهت ایجاد اشتغال تعیین شده است.

استاندار خوزستان ادامه داد: دولت همچنین بسته پنجگانه رونق تولید و ایجاد اشتغال شامل بسته ارتقای توان تولید ملی، بسته تامین مالی و سرمایه گذاری، بسته جذب، توسعه و تعمیق تکنولوژی، بسته تجارت خارجی و توسعه صادرات غیر نفتی و مدیریت هدفمند واردات و بسته اشتغال و توانمندسازی نیروی کار را در دستور کار قرار داده و برش های استانی آن هم انشاالله به زودی ابلاغ خواهد شد که وظایف هر سازمان و نهاد و دستگاهی در این زمینه مشخص خواهد شد و با تلاش انشاالله در پایان سال بتوانیم به شعاری که مقام معظم رهبری برای امسال نام گذاری کردند و هدفی که در برنامه پنج ساله ششم مدنظر است برسیم و نیاز اشتغال کشور را در حد امکان فراهم کنیم.

شریعتی یادآور شد: این بسته ها جزو اسناد بالادستی است و همه دستگاه ها ملزم هستند به آن پایبند باشند.

استاندار خوزستان توضیح داد: از سال گذشته پیش بینی کردیم که از اعتبارات عمرانی استانی استفاده کنیم. این بودجه ها معمولا صرف پروژه های عمرانی در حوزه های مختلف خدماتی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی می شود اما امروز یکی از معضلات اصلی جامعه اشتغال است به همین علت تیم اقتصادی استان به این نتیجه رسیدند که باید پیگیری شود تا در قانون بودجه کمک های فنی اعتباری لحاظ شود و ما بتوانیم از این محل کمکی به صنایع کوچک و متوسط استان که صنایع اشتغالزا هستند داشته باشیم.

شریعتی خاطرنشان کرد: در هیچ کشوری تولید با سود و بهره 18 درصد پاسخگو نیست و نمی توان شعار حمایت از تولید و صنعت و کشاورزی داد و انتظار اشتغالزایی داشت اما در عین حال سود تسهیلات و وام ها 18 درصد یا بیشتر باشد و این شرایط را به وضعی می رساند که اکنون صنایع کوچک و متوسط درگیر آن هستند و یا با کمتر از ظرفیت کار میکنند یا نیمه کاره رها شده اند و یا سرمایه در گردش را ندارند و تعطیل شده اند.

استاندار خوزستان تصریح کرد: به همین خاطر تصمیم گیری شد از اعتبارات عمرانی استانی بسته های حمایتی از تولید لحاظ شود و با کمک صندوق ها تسهیلاتی در اختیار صنایع کوچک و متوسط قرار خواهیم داد تا بتوانند سرمایه در گردش خود را تامین کنند یا در صورت داشتن پیشرفت فیزیکی 65 تا 70 درصد بتوانند طرح خود را به اتمام برسانند و اشتغال لازم را در استان ایجاد کنند و یا اینکه اگر صندوق ها امکانپذیر نبود از بانک ها استفاده خواهیم کرد و سود این وام ها را ما پرداخت خواهیم کرد تا این تسهیلات به صورت قرض الحسنه باشد و این یک تصمیم استانی است که برای حمایت از تولید گرفته شده است.

شریعتی بیان کرد: در بخش ملی هم  بعضا مشکلاتی بود از این قبیل که بانک ها از رهن بردن طرح طفره می رفتند ولی امسال تصریح شده که باید این کار را بکنند و بدهی های جاری را لحاظ نکنند و انشاالله بتوانیم با طیب خاطر و تعامل بیشتر با بانک ها کار را جلو ببریم و صنایع بتوانند از این امکانات بهره ببرند، البته بانک ها وعده داده اند تعامل بهتری داشته باشند و ما امیدواریم در سال جاری در هر دو بخش استانی و ملی با یک برنامه هدفمند تلاش شود که نتیجه مورد نظر حاصل شود و اشتغال در نظر گرفته شده برای استان محقق شود.

استاندار خوزستان تاکید کرد: ما در عین حمایت از تولید باید تولیدکنندگان را تشویق نماییم که قدرت رقابت پذیری خود را بالا ببرند و اگر بناست تولید همیشه دوام داشته باشد باید رقابت پذیر و به روز باشد.

شریعتی عنوان کرد: سیستم باید طوری طراحی شود که اول بخش صنعت و معدن و تولید کنندگان نیازهای صادراتی در منطقه را بشناسند و متناسب با آن نیازها خط تولید خود را راه اندازی نمایند و بدون بررسی خط تولید ایجاد نشود تا بعد به دنبال بازار هدف باشیم.

استاندار خوزستان اظهار داشت: اگر بناست کشور ما رشد خود را بر تولید و صنعت بگذارد لازم است که بخش تولید چابک تر به روزتر و در عین حال با اطلاعات بیشتر وارد عمل شود و دولت هم باید بستر لازم را با ایجاد تعرفه های گمرکی و وارداتی و امثالهم  فراهم نماید.

شریعتی یادآور شد: استان خوزستان مهد صنایع بزرگ و مادر است اما لازم است در صنایع کوچک و متوسط که اشتغال بیشتری ایجاد میکند عقب نمانیم و نباید اجازه دهیم که تولیدات صنایع بزرگ وقتی بخواهد به محصول قابل استفاده روزمره تبدیل شود به جای دیگری منتقل شود و تبدیل شود و بعد وارد استان شود. خوزستان ظرفیت و پتانسیل و شرایط لازم را برای این کار دارد و بایست تلاش نماییم کارافرینی لازم را در استان تقویت کنیم و کسانی که در بخش تولید سرمایه گذاری میکنند را حمایت کنیم و سعی کنیم در این مسیر حرکت کنیم.

استاندار خوزستان تصریح کرد: چرا باید در خوزستان میزان سپرده گذاری بیشتر باشد اما از بیکاری رنج ببریم و صنایع کوچک و متوسط مان به تعدادی که متناسب با خوزستان است نباشد و صرفا به صنعت دولتی روی آوریم؟ اینها گلایه هایی است که ما باید از خود داشته باشیم باید مقوله کارآفرینی را فرهنگ سازی کرده و گسترش دهیم.

شریعتی تاکید کرد: سرمایه گذار وقتی می آید او را در دالان های مجوزهای اداری گیر نیاندازیم و برای مجوزی مدت ها پشت در نماند تا مجوز لازم را اخذ کند.

استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: نباید اجازه دهیم در صورتی که یک نیاز در استان قابل تامین است به خارج استان رجوع شود و دستگاه های متولی و تخصصی باید ورود نمایند و نظارت خود را انجام دهند.

شریعتی افزود: به عنوان نماینده دولت از صنعتگران به طور جدی حمایت خواهم کرد و از مسئولان هم می خواهم برای ارتقای صنایع استان وقت و اهتمام جدی بگذارند.

استاندار خوزستان در پایان ابراز امیدواری کرد: همه با هم، هم قسم شوند تا در سال آینده گزارش هایی که ارائه می شود منعکس کننده وضعیت بهتری باشد و اشتغال مولد تقویت شود.

گفتنی است در پایان این مراسم از واحدهای نمونه صنعتی استان خوزستان با اهدای جوایزی تقدیر شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.