محمود جادری روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در خصوص آسیب شناسی فوتبال پایه خوزستان اظهار کرد: اگر می خواهیم برای سال های پیش رو در فوتبال پایه کشور حرفی برای گفتن داشته باشیم باید به دنبال شناخت صحیح از بازیکنان با استعداد بوده و نباید تنها به تیم سازی بپردازیم.
وی افزود: ما یک آسیب‌شناسی در نظام مهندسی فوتبال کشور داریم که به صورت کلی مطرح
می‌شود که خوزستان نیز جزیی از آن کل است؛ ریشه بسیاری از مشکلات امروز فوتبال خوزستان به مشکلات موجود در فوتبال کشور برمی‌گردد که با ارائه راهکاری مناسب و برنامه ریزی منسجم قابل حل است لذا امیدوارم که با حمایت همه اهالی فوتبال، این استان به روزهای طلایی خود بازگردد و شاهد آن باشیم که در تیم ملی بیش از پنج بازیکن خوزستانی وجود داشته باشد.
وی با بیان اینکه در رده‌های سنی پایه باید آنقدر قوی کار کرد که الگویی برای سایر استان‌ها باشیم گفت: امروز بیشتر بازیکنان خوب تیم‌های امید و جوانان کشور از تیم‌های خوزستانی هستند ولی این بازیکنان زمانی که پا به رده بزرگسالان می‌ گذارند جایگاهی در تیم ملی ندارند که دلیل اصلی آن به دیدگاه تیم های پایه در بخش استعدادیابی برمی‌گردد.
جادری با اشاره به اینکه در بازیکنان جوان یک سری شاخصه‌ها برای استعدادیابی وجود دارد که باید مدنظر باشد افزود: اگر ما شاخصه‌های فوتبال فردا را ندانیم آن چیزی که یک بازیکن امروز دارد ما را فریب می‌دهد و باعث می شود که آینده نگری نکنیم. فوتبال فردا می‌گوید امروز باید بازیکنانی را انتخاب کنید که متوسط قدش در سن 20 سالگی، 182 سانتی‌متر باشد.
وی ادامه داد: ما باید دیدگاه‌های خود را در سطح پایه تغییر دهیم و نخستین اولویت را توسعه فرد قرار دهیم؛ ما قرار است بازیکن بسازیم و نباید تنها به تیم ساختن فکر کنیم بلکه تیم‌سازی را باید پس از بازیکن‌سازی قرار دهیم زیرا این امر موجب می شود برخی بازیکنان که براساس ملاک‌های روز انتخاب می‌شوند زمانی که به رده بالاتر می‌آیند ریزش کنند.
این مربی پایه فوتبال کشور با اشاره به اینکه در خوزستان ظرفیت های خوب و قوی وجود دارد و می‌توان با یک برنامه‌ریزی منسجم این ظرفیت ها را در جهت توسعه فوتبال پیش برد افزود: شرایط فوتبال در همه دنیا عوض شده است و کشورهای صاحب قدرت فوتبال کم‌کم به این نتیجه رسیده‌اند که به مربیان جوان روی آورند. این تغییر رویکرد به دلیل کارآیی بیشتر آنها صورت گرفته است.
جادری افزود:اکنون نمونه‌های زیادی در باشگاه‌های مختلف دنیا و حتی تیم‌های ملی وجود دارد که موفقیت‌هایی هم داشته‌اند با این تفاسیر معتقدم در ایران هم باید به مربیان جوان فرصت بدهند تا فوتبال ما را دگرگون کنند.
وی در پاسخ به این پرسش که برای بهبود و پیشرفت ورزش خوزستان چه پیشنهادی دارید گفت: ایجاد امکانات فراوان در شهرها، بخش‌ها و روستاها بهترین موضوع برای پیشرفت فوتبال خوزستان است.
جادری افزود:اگر قرار است که صاحب ورزشکاران قوی و قابل اعتنا شویم هیچ چاره‌ای جز پرداختن به ورزش پایه نداریم و باید کودکان را از دبستان زیرنظر بگیریم؛ در دوره راهنمایی کار آنها را تکامل ببخشیم و در دبیرستان از آنها بهره‌برداری کنیم و این تنها با جدی گرفتن ورزش پایه و استفاده از مربیان و مشاوران دلسوز و کارآمد که خوشبختانه در خوزستان از این افراد کم نداریم میسر می شود.
این مربی پایه فوتبال اظهارکرد: اگر با دید باز و واقع‌بینانه به اطراف بنگریم و از رفیق‌بازی و ایجاد ارتباط ناسالم پرهیز کنیم، بسیار زود به نتیجه مطلوب و دلخواه می‌رسیم.
6037
خبرنگار: محمد شاکری ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.