به گزارش خبرنگار ایرنا تابستان جنوب این روزها نه تنها گرمایش تاب همگان را گرفته بلکه زخم های عمیق آتش سوزی در جنگل ها را عمیق کرده است ، آتش سوزی هایی که در اثر باد گرم و گرما و صعب العبور بودن شدت گرفته و ساعت ها و دقایق تلخی را برای دوستداران محیط زیست به همراه داشته است.
جدا از علل و عوامل رخ دادن خوزستان را می توان یکی از مهمترین قطب های اقتصادی کشور دانست ، نفت و آب این خطه در حوزه اقتصاد مقاومتی شاخص ارزشمندی است که شاید مردم این دیار ، خود با صبوری فراوان، کمترین بهره از آن نصیبشان شده است.
وقوع آتش سوزی های پی در پی در جنگل های خوزستان و عدم برخورداری از تجهیزات و امکانات اطفا حریق در سطح استان معضلی است که این روزها با شعله ور شدن زبانه های آتش در جنگل ها ، بیش از پیش احساس می شود.
از ابتدای امسال تاکنون بیش از 200 هکتار از مراتع ، بیشه زارها و و جنگل های شمال استان خوزستان دچار آتش سوزی شده و خسارات جبران ناپذیری به دنبال داشت.
وقوع آتش سوزی یک هفته اخیر در جنگل های بخش الوار گرمسیری در چندین نقطه ، حادثه تلخی است که دل دوستداران محیط زیست را به درد آورده است.
تلاش و بسیج ادرات و مسئولان و دوستداران محیط زیست و انجمن های مردم نهاد نیز نتوانست التیام زخم بلوط های کهن زاگرس و منطقه الوار گرمسیری باشد.
درختان بلوط ، کیکم ، بن ، زالزالک و انجیر در این منطقه وجود دارد که طی سال های اخیر طعمه آتش شده اند.
شهرستان اندیمشک دارای 80 هزار هکتار جنگل است که به دلیل کمبود امکانات و تجهیزات این جنگل ها در معرض نابودی ناشی از آتش سوزی قرار دارند.
افزون بر یک هزار هکتار از جنگل های بخش الوار اندیمشک که دارای گونه های گیاهی ‏نادر هستند در سالهای گذشته در آتش سوخت.
فرماندار شهرستان اندیمشک در این خصوص گفت: بیش از 600 نفر از یگان های نظامی ، منابع طبیعی و اهالی محلی و دوستداران محیط زیست برای مهار آتش سوزی های چند روز اخیر وارد عمل شده اند.
پیمان جهانگیری افزود: فرماندار شهرستان اندیمشک گفت : با توجه به وسعت آتش سوزی جنگل های بخش الوار گرمسیری و سخت گذر بودن منطقه نیروهای امدادی به وسیله بالگرد به منطقه اعزام شدند.
وی بیان کرد:سه فروند بالگرد از سایر استان ها برای حضور در منطقه برای اعزام نیرو و اطفا حریق با هماهنگی وپیگیری های انجام شده در منطقه حضور یافتند.
جهانگیری از برگزاری چند جلسه فوق العاده ستاد بحران اندیمشک برای مهار آتش سوزی خبر داد.
وی اضافه کرد: جلسات متعدد اصلی ستاد بحران تشکیل و اقدام لازم برای تسریع در امور انجام شد.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اندیمشک هم گفت:دهها گروه منابع طبیعی به صورت شبانه روز در منطقه اقدام به اطفا حریق کرده اند.
محمدعلی جواهری افزود:بخش زیادی از حریق مهار شده و تلاش برای اتمام کامل آتش سوزی ادامه دارد.
جمع زیادی از دوستداران محیط زیست شهرستان اندیمشک و سمن های مرتبط نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا خواستار اختصاص تجهیزات ویژه اطفا حریق برای استان خوزستان شدند.
به نظر می رسد چالش های اخیر در حوزه جنگل ها و مراتع استان خوزستان نیاز مبرم به تجهیزات اختصاصی ، بالگرد و دیگر امکانات اطفا حریق را بیشتر از قبل نشان می دهد.
7281/6068
گزارش:زهرا دهقان- انتشار:محمدعلی فریدپناه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.