سیدمحسن نقوی پور دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره نشت خط لوله نفت در میدان فرودگاه توضیح داد: نخستین نشتی خط لوله 'لب سفید' ، که نفت را از مسجدسلیمان به اهواز منتقل می کند، در همان روز (جمعه دوم تیر) مهار و این خط ترمیم شد که غروب همان روز نیز تردد خودروها از مسیر از سرگیری شد.
وی افزود: بعد از راه اندازی، به دلیل فرسودگی زیاد این خط دوباره دچار نشتی شد و از صبح دوشنبه مجددا عملیات پیدا کردن نشتی و ترمیم آن آغاز شد که این عملیات به اتمام رسیده و نشتی هم اکنون مهار شده است.
جانشین مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون تاکید کرد: به دلیل فرسودگی و عمر زیاد لوله انتقال نفت که به بیش از 40 سال می رسد، همچنین به دلیل مشکلاتی که نشت نفت برای شهروندان ایجاد کرده، مدیریت مناطق نفتخیز و مرکز تصمیم گرفتند این خط لوله را از مدار خارج کرده و نفت آن را به خط دیگری منتقل کنند.
به گفته وی، این خط فعلا و تا زمان تصمیم گیری نهایی مسدود شده و ترمیم آن برای استفاده در مواقع ضروری دیگر انجام شده است.
وی افزود: خط لوله 'لب سفید' در محدوده شرکت نفت و گاز کارون است که روزانه 40 تا 50 هزار بشکه نفت را به تاسیسات شرکت مارون و از آنجا به پالایشگاه ها منتقل می کند.
این مقام مسئول اظهار کرد: خط لوله 'لب سفید' شهریور پارسال در میدان فرودگاه و در ماه های گذشته نیز در مسجدسلیمان و عبدالخان دچار نشتی شده بود، بنابراین بهسازی و یا خارج کردن این خط پیش از این نیز در دستورکار ما بوده اما با این حادثه روند کار تسریع شده است.

*26 خط نفت و گاز دیگر باقیست
وی با اشاره به وجود خطوط انتقال دیگر در میدان فرودگاه اهواز، خاطرنشان کرد: مابقی خطوط انتقال نفت در این منطقه وضعیت مناسب تر و طول عمر کمتری دارند.
نقوی پور درباره نوسازی و انتقال کریدور نفتی واقع در میدان فرودگاه اهواز گفت: انتقال این خطوط در برنامه مناطق نفتخیز جنوب قرار دارد و مدیریت برای اجرای آن تلاش کرده است اما طرح با محدودیت هایی مواجه است همچنین انتقال خطوط نیازمند کسب اجازه از مرکز است زیرا آنها اعلام می کنند چه نفتی به کجا منتقل شود.
وی مشکلات پیدا کردن محل نشت لوله و ترمیم آن در محدوده شهری را یادآور شد و افزود: در این مدت و با وجود گرمای طاقت فرسای هوا و ماه رمضان، نیروها شبانه روز کار کرده اند اما در این منطقه 27 خط لوله وجود دارد که به سختی می توان نشتی را در میان آنها پیدا کرد و از سوی دیگر کارکردن در محدوده شهر نیز مشکلات خود را دارد.
نقوی پور درباره تاخیر در بازگشایی مسیر و ترافیک سنگینی که به دلیل عملیات ترمیم در میدان فرودگاه ایجاد شده، اضافه کرد: کار ترمیم خط لوله از ظهر دیروز یکشنبه به اتمام رسیده و آماده آسفالت است اما به دلیل عبور خطوط مخابراتی این کار به تعویق افتاد که عملیات مخابراتی نیز ساعت 6 صبح امروز به اتمام رسیده و خاکریزی را آغاز کردیم.
وی ادامه داد: به دلیل پرتردد بودن مسیر قرار است که عملیات آسفالت امشب و بعد از کاهش بار ترافیکی انجام شود زیرا امکان مسدود کردن جاده وجود ندارد، بنابراین پیش بینی می شود در صورتی که مشکلی بوجود نیاید کار تا فردا به اتمام برسد.
بر اساس این گزارش، خط لوله 'لب سفید' که نفت را از مسجدسلیمان به تاسیسات اهواز 3 منتقل می کند، نخستین بار دوم تیر دچار نشتی شد. از آن زمان تاکنون تردد در میدان فرودگاه اهواز و بلوار پاسداران دچار اختلال شده است.
این خط لوله شهریور پارسال نیز دچار نشتی شد.
27 لوله اصلی نفت و گاز، میعانات گازی، بنزین و گازوئیل از کریدور میدان فرودگاه عبور می کند که 5 تا 6 لوله از آنها مربوط به شرکت مناطق نفتخیز است و مابقی به شرکت پخش فرآورده های نفتی و شرکت گاز تعلق دارد.
یک کریدور نفتی در میدان فرودگاه اهواز قراردارد که حساسیت آن به دلیل قرار گرفتن در میان مناطق مسکونی کوی عابدی، کوی جواهری و زیتوان کارمندی است.
عبور لوله های نفت و گاز از یکی از شریان های ارتباطی کلانشهر اهواز همیشه مورد اعتراض مدیران شهری بوده است.
7151/6068
خبرنگار: نادره وائلی زاده** انتشار:محمدعلی فریدپناه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.