مهدی رفیعی دهکردی یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: سی و پنجمین جشنواره هنرهای نمایشی مردادماه سال جاری در خراسان رضوی برگزار خواهد شد که نمایش 'سلویچ' از گروه نمایشی دانش آموزان خوزستانی به این جشنواره راه یافت.
وی افزود: گروه نمایشی مرکز استعدادهای درخشان طلایه داران اهواز با اجرای موفق نمایش سلویچ توانست با کسب عنوان اول مرحله استانی این رقابت ها به مرحله کشوری سی و پنجمین جشنواره هنرهای نمایشی راه یابد.
رفیعی با اشاره به محتوای نمایش سلویچ، توضیح داد: این نمایش به زندگی یکی از قهرمانان ملی 8 سال دفاع مقدس به نام شهید 'دریاقلی سورانی' که مانع سقوط آبادان شد ، می پردازد.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خوزستان بیان کرد: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و آشنا ساختن نسل جوان دانش آموزان با ارزش های دفاع مقدس از اهداف اجرای این نمایش نامه است.
وی با بیان اینکه نمایش نامه سلویچ از بین 4 هزار نمایش نامه در سطح کشور موفق به راهیابی به مرحله دوم این رقابت ها شد، خاطرنشان کرد: پرداختن به زندگی شهدای دفاع مقدس، استفاده از زندگینامه شهدا در متن نمایش نامه و استفاده از مفاهیم ارزشمند جنگ تحمیلی از مهمترین دلایل موفقیت این نمایش نامه در این جشنواره کشوری است.
در جریان جنگ ایران و عراق، پس از سقوط خرمشهر، ارتش عراق تصمیم گرفت که آبادان را نیز اشغال کند و به همین دلیل، این شهر را محاصره و از سمت کوی ذوالفقاری به سمت شهر حمله کرد. این بخش از شهر، دور از مرکز آبادان بود و با توجه به درگیری‌های فراوان، نیروهای زیادی در آن جا نبود تا آن که دریاقلی سورانی متوجه شد و با دوچرخه به سمت شهر حرکت کرد تا مسئولان سپاه را خبر کند و همان‌طور که رکاب می‌زد، فریادکنان مردم را به سمت ذوالفقاری هدایت کرد. مردم نیز با شنیدن فریادهای التماس گونه او از خانه‌ها بیرون آمدند و با هر چه در دست داشتند، از چوب و چاقو و بیل و کلنگ به سمت ذوالفقاری حرکت کردند. در همین هنگام، دریاقلی که دوچرخه‌اش پنچر شد، دید که دیگر قادر به حرکت نیست، بنابراین پیاده شده و با دویدن، خود را به سپاه آبادان رساند و موضوع را به فرماندهی سپاه گفت و نیروهای سپاه و بسیج هم سریع به سمت ذوالفقاری حرکت کرده و از سقوط آبادان جلوگیری کردند.
سورانی سپس پیاده به سمت مقر هنگ ژاندامری دویده و نیروهای خودی را از حمله عراقی‌ها آگاه می‌سازد. وی در کشاکش این ماجرا بر اثر ترکش خمپاره مجروح شد و در راه پشت جبهه در قطار درگذشت.

7158/6002
خبرنگار: زینب فرحانی**انتشاردهنده :کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.