به گزارش ایرنا عبدالحسین قاسم زاده روز دوشنبه در نشست با رسانه های گروهی استان به مناسبت 24خردادماه و گرامیداشت روز جهانی تقدیر از اهدا کنندگان، اظهارکرد: در روز 24 خردادماه در سراسر جهان از اهدا کنندگانی که بیشترین شاخص اهدا را داشته اند تقدیر می شود که در سطح استان نیز از اهداکنندگان مستر در مراسمی تقدیر شد.
وی با بیان این که در سال جاری با شعار ' نیاز خون همیشگی است اهدا کننده مستمر بمان' از اهدا کنندگان استان تقدیر به عمل آمد گفت: بحث اهدا خون نیاز همیشگی جامعه بوده و شعار امسال در روز جهانی اهدا کنندگان نیز بر همین اساس است.
مدیرکل سازمان انتقال خون خوزستان ادامه داد: اهدا کنندگانی که به سازمان انتقال خون مراجعه می کنند به سه بخش تقسیم می شوند که بخشی از آن ها برای نخستین بار است که مراجعه می کنند، بخشی دیگر بیش از دوبار تاکنون خون اهدا کرده اند که جزو اهدا کنندگان با سابقه به شمار می روند و بخش سوم نیز افرادی هستند که در طول سال حداقل دو بار خون اهدا می کنند که جزو اهدا کنندگان مستمر محسوب می شوند.
وی بیان کرد: اکنون اهدا کنندگانی داریم که بیش از 100 مرتبه خون اهدا کرده اند و جزو اهدا کنندگان مستمر این سازمان به شمار می روند.
قاسم زاده یادآور شد: در سال گذشته سازمان انتقال خون استان بیش از 120 هزار واحد خون تولید کرد که به نسبت سال 94 هفت درصد افزایش خون گیری داشتیم.
وی ادامه داد: حدود 270 هزار واحد فراورده از این محصولات تولید شد و بیش از 40 هزار واحد پلاسمایی نیز برای تبدیل شدن به دارو برای بیماران خاص به خارج کشور ارسال و پس از تبدیل به دارو، به کشور بازگشت.
مدیرکل سازمان انتقال خون خوزستان گفت: در بخش زیرساخت ها و توسعه سازمانی نیز در سال جاری موفق شدیم مرکز جامع خون گیری را در سطح استان و شهرستان اهواز راه اندازی کنیم که اکنون مراجعه کننده به این مرکز در خصوص اهدا اجازه انتخاب خواهد داشت.
وی بیان کرد: اهدا کنندگان بدون این که نیاز به اهدا واحد کامل خون باشند می توانند نسبت به اهدا پلاسما، پلاکت و یا خون اقدام کنند.
قاسم زاده افزود: در گذشته افرادی که از آن ها واحد کامل خون گرفته می شد در اقایان تا سه ماه و در بانوان تا چهار ماه دیگر قادر به اهدا نبودند اما اکنون افراد بعد از اهدا پلاکت یا پلاسما می توانند پس از دو هفته برای اهدای خون نیز اقدام کنند.
وی بیان کرد: کیفیت محصولاتی که به صورت مکانیزه تولید می شود بی شک بالاتر از محصولات سنتی گذشته است.
مدیرکل سازمان انتقال خون خوزستان گفت: سال گذشته طرح نذر خون در شبهای تاسوعا، عاشورا و شب های احیا به خوبی اجرا شد که نسبت به سال 94 حدود پنج درصد افزایش خون گیری داشتیم.
وی اظهارکرد: خوزستان از نظر امکانات پزشکی جزو استان های برخوردار است و حجم بیمارانی که از استان های همجوار مراجعه می کنند نیز قابل توجه است و خوشبختانه تاکنون تمامی خون های دریافتی به مصرف بیماران رسیده است.
قاسم زاده در پاسخ به این سوال که آیا سازمان انتقال خون در ازای توزیع خون برای بیماران هزینه ای را دریافت می کند گفت: سازمان انتقال خون استان و ایران هیچگونه وجهی را از بیماران بابت خون و محصولات دیگر دریافت نمی کند.
وی افزود: در سال های بسیار دور بحث خون فروشی مطرح بوده اما حدود 20 سال است که دیگر چیزی به این نام وجود نداشته و تاکنون ممنوع بوده است.
مدیرکل سازمان انتقال خون خوزستان گفت: شاخص تولید خون مبنایی برای افزایش و کاهش عملکرد سازمان انتقال خون نیست بلکه شاخص مورد نظر بر اساس اعلام نیاز بیمارستان ها است.
وی بیان کرد: تاکنون 100 درصد نیازهای بیمارستان ها و مراکز درمانی استان تامین شده و هیچ کمبودی در زمینه تامین خون مورد نیاز این مراکز نداریم.
قاسم زاده گفت: در حال حاضر کلیه شهرهایی که مراکز درمانی دارند برای آن ها ذخیره خون درنظر گرفته شده و هیچ کم خونی در این مراکز وجود ندارد.
وی بیان کرد: خوزستان این آمادگی را دارد تا در صورت بروز هرگونه حادثه پیش بینی نشده تمامی گروه های خونی مورد نیاز مراکز درمانی را در لحظه تامین کند.
مدیرکل سازمان انتقال خون خوزستان گفت: اگرجریان خون گیری نیز قطع شود تا 10 روز ذخایر خون در خوزستان وجود دارد و در زمینه تامین بیمارستان ها هیچ کمبودی احساس نخواهد شد.
وی اظهار کرد: همچنین شبکه خون رسانی بین شبکه خوزستان و پایگاه های اقماری برقرار شده که در صورت بروز هرگونه حادثه این پایگاه ها یکدیگر را پشتیبانی می کنند و اگر نیاز خون فراتر از ذخایر موجود در استان باشد، بر اساس شبکه کشوری که راه اندازی شده استان هایی به عنوان معین پشتیبان کننده خوزستان خواهند بود.
قاسم پورهمچنین به استقرار پایگاه های اهدا خون در ماه رمضان و بخصوص شب های قدر اشاره کرد و گفت: همه ساله در ماه رمضان برای تسهیل در ارائه سطح دسترسی مراجعه کنندگان به پایگاه های انتقال خون، ساعات کار این سازمان متناسب با شرایط روزه داران تغییر کرده است.
وی افزود: اهدا کنندگان می توانند از ابتدای ساعت کاری تا ساعت 13 و از ساعت 18 تا 23 به این سازمان برای اهدا خون مراجعه کنند.
مدیرکل سازمان انتقال خون خوزستان گفت: همچنین در شبهای قدر نیز تیم های سیار و پایگاه های سطح استان به صورت 24 ساعته فعال بوده و در مکان های مراسمات شب احیا نیز تیم هایی مستقر خواهند شد.
اکنون 13 پایگاه انتقال خون در خوزستان فعال بوده که از این تعداد سه پایگاه در اهواز مستقر هستند.
درسال گذشته سازمان انتقال خون استان خوزستان بیش از 120 هزار واحد خون تولید کرده که به نسبت سال 94 هفت درصد افزایش خون گیری مشاهده می شود.
همچنین حدود 270 هزار واحد فراورده از این محصولات تولید شده و بیش از 40 هزار واحد پلاسمایی نیز برای تبدیل شدن به دارو برای بیماران خاص به خارج کشور ارسال و پس از تبدیل به دارو، به کشور بازگشته است.
/6002/7152 خبرنگار: محمدرضاخبازان**نتشاردهنده : کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.