بهمن دریکوندی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:امسال حدود سه هزار و 783 هکتار از زمین های کشاورزی دزفول زیر کشت چغندرقند رفته است که تا نیمه خردادماه تاکنون 2 هزار و 640 هکتار آن برداشت شدده است.
وی با بیان اینکه زمان مناسب برداشت محصول چغندرقند از اول اردیبهشت ماه تا حداکثر پنجم خردادماه است اضافه کرد:،برداشت چغندرقند از زمین های کشاورزی دزفول به کندی انجام می شود و حدود 10 درصد محصول برداشت نشده کشاورزان خراب شده است.
دریکوندی گفت:این تاخیر در برداشت به علت نبود کارخانه های فرآوری چغندرقند در استان خوزستان و نیز ناکافی بودن ظرفیت کارخانه های مستقر در استانهای همجوار است .
وی ضمن انتقاد از این موضوع گفت:بالارفتن درجه حرارت در خوزستان و برداشت نشدن به موقع چغندرقند موجب گندیدگی و پلاسیدگی محصول و کاهش عیار و کیفیت آنها می شود و این موضوع نیز نتیجه ای جز متضرر شدن کشاورزان در پی نخواهد داشت .
دریکوندی به تشریح مشکلات ایجاد شده برای کشاورزان چغندرکار دزفول پرداخت و گفت:کارخانه های قند بیستون و همدان به تعهدات خود عمل نکردند و در حالی که طبق قرارداد باید روزانه سه هزار تن محصول چغندر از کشاورزان خریداری می کردند که این کارخانه ها عملا روزانه تنها 2 هزار تن محصول تحویل می گیرند.
وی افزود:این کارخانه ها قرار بود با توسعه کارخانه روزانه سه هزار تن محصول از کشاورزان خریداری کنند ولی توسعه کارخانه عملی نشده و مجبور شدند روزانه فقط 2 هزار تن تحویل و خریداری کنند.
دبیر هیات مدیره نظام صنفی کشاورزان دزفول با بیان اینکه حق کشاورزان در این میان نادیده گرفته شده گفت:در حال حاضر 10 درصد محصولی که در زمین باقی مانده و اگر در چند روز آینده برداشت نشود بین 20 تا 25 درصد محصول برداشت نشده خراب خواهد شد.
معاون فنی جهاد کشاورزی دزفول نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت:عملکرد بیش از انتظار چغندرقند در دزفول،شرایط هوایی و ظرفیت کارخانه های مورد قرارداد باعث شد بحرانی در برداشت و تحویل این محصول در دزفول و دیگر شهرهای شمالی خوزستان اتفاق افتد.
علی کرمی افزود:در حال حاضر به علت عملکرد بالای چغندرقند برخی کارخانه های کشور که امسال برای نخستین سال اقدام به خرید این محصول کرده اند مانند بیستون و همدان دچار مشکل شده اند .
وی افزود:میانگین عملکرد محصول چغندرقند در هرهکتار اراضی کشاورزی دزفول بالای 70 تن است که 20 تا 30 درصد بالاتر از عملکرد کل کشور است.
معاون فنی جهاد کشاورزی دزفول اضافه کرد:در تلاش هستیم با پیگیری وزارت جهاد کشاورزی کارخانه هایی که طبق قرارداد مدت دریافت و خرید محصول چغندرقند آنها پایان یافته مجاب به ادامه تحویل و خرید کنیم تا هیچ محصولی در زمین باقی نماند.
وی در خصوص گندیده شدن چغندرقند در برخی زمین های کشاورزی نیز گفت:با توجه به شرایط آب وهوایی و گرمای شدید خراب شدن درصدی از محصول طبیعی است ولی تلاش می شود هیچ محصولی در مزرعه باقی نماند تا کشاورزان دچار خسارت نشوند.
کرمی به کشاورزان توصیه کرد:با توجه به وضعیت پیش آمده به تقویم زمان بندی انجام برداشت مزارع که توسط کارشناسان کشاورزی ارائه شده توجه داشته باشند تا محصول کمتر آسیب ببیند.
وی افزود:همچنین با توجه به اینکه محصول چغندر قند برداشتی مسافت زیادی تا تحویل به کارخانه های قند طی می کند از کشاورزان درخواست می شود در صورت مشاهده محصول گندیده و خراب این محصول را از بار خارج کنند تا در طول مسیر حمل باقی مانده محصول را تحت تاثیر قرار ندهد و موجب افت بیشتر نشود.
امسال 10 هزار و 200 هکتار از اراضی کشاورزی استان خوزستان به کشت چغندرقند اختصاص یافته که طبق پیش بینی های صورت گرفته در سال آینده به 15 هزار هکتار افزایش خواهد یافت.
7278/6068
خبرنگار:رقیه کردی-انتشار:محمدعلی فریدپناه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.