مدیر عامل شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان روز دوشنبه در آئین تجلیل از نمایندگان کشاورزان شرکت کننده در طرح تحویل حجمی آب افزود:با نگرش منطقی و عقلانی کشاورزان شرکت کننده در این طرح ارزش آب بیش از پیش در مصرف کنندگان آب کشاورزی شناخته می شود.
محمد اسلامی مشترکان مشمول طرح تحویل حجمی آب کشاورزی را پیشگامان مصرف بهینه آب توصیف کرد و گفت:بیش از 92 درصد منابع آبی در بخش کشاورزی مصرف می شود لذا تغییر در روش های سنتی توزیع و تحویل آب نیاز جدی کشورهاست.
معاون بهره برداری این شرکت نیز در تبیین طرح تحویل حجمی آب کشاورزی در منطقه شمال خوزستان گفت:این طرح از دو جنبه اهمیت دارد از یکسو مصرف آب زیاد به خاک و محصول آسیب می رساند و از سوی دیگر منابع آبی محدود است و نمی توان با روشهای سنتی مصرف آب را مدیریت کرد.
ناصر بهمنش فر افزود:در روش تحویل آب به صورت هکتاری چه در زمان نیاز محصول و چه هنگام عدم نیاز محصول آب در انهار مزارع تامین می شود و بخش عمده ای از آن به هدر می رود و آب بهای پرداختی ثابت است اما در روش جدید تحویل جمعی ،کشاورز به میزان نیاز آبی محصول خود آب تحویل می گیرد و به همان میزان هم هزینه آب بها پرداخت می کند.
وی با اشاره به تفاوت میزان بارندگی در سالهای مختلف گفت:در روش هکتاری آب بهای زراعی بر اساس سطح زیر کشت تعیین می شود اما در روش حجمی تامین آب بر اساس تقاضای مشترک و نیاز آبی محصول تعیین می گردد لذا در سالهای با بارندگی بیش از نرمال کشاورزان آب بهای کمتری پرداخت می کنند.
معاون بهره برداری شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان هدف از اجرای این طرح را کاهش تلفات آبی عنوان کرد و افزود:با اجرای آزمایشی طرح در 40 دریچه آبیاری با سطح زیرکشت بیش از چهار هزار هکتار به میزان هشت درصد کاهش مصرف صورت گرفت و از اتلاف حدود پنج میلیون مترمکعب آب جلوگیری شد.
وی اضافه کرد:کشاورزان شرکت کننده در طرح نسبت به روش هکتاری به میزان پنج درصد معادل 460 میلیون ریال آب بهای کمتری پرداخت کردند.
در این آئین از 27 نفر از نمایندگان کشاورزان شرکت کننده در طرح تحویل حجمی آب به مشترکان شبکه های آبیاری علاوه بر اعلام میزان تخفیف آب بها هر یک از نمایندگان با اهدای لوت تقدیر شدند.
شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان مدیریت شبکه های آبیاری دز و کرخه شمالی را برعهده دارد و بیش از 18 هزار مشترک دارد.
7278/6068
خبرنگار:رقیه کردی-انتشار:محمدعلی فریدپناه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.