جشن گرگیعان یکی از آئین های مردم جنوب کشور است که در شب میلاد امام حسن مجتبی (ع) توسط کودکان همراه با آداب و رسوم خاصی برگزار می شود.

در این شب، کودکان پس از اذان و افطار به کوچه ها می روند و سنگ زنان شعرهایی را ادا می کنند.  شعرها نیز نوعی دعای کودکانه در وصف کودکان صاحب خانه است.

آئین گرگیعان دارای پیشینه تاریخی است. گفته می شود وقتی امام حسن مجتبی به دنیا می آید پیامبر اسلام بسیار خرسند شده بود و کودکان قره العین گویان به در خانه پیامبر رفتند و پیامبر نیز با خوراکی های سنتی از آنها پذیرایی کرد. این سنت از آن موقع تا کنون توسط محبین اهل بیت (ع) برگزار می شود.

مجتبی سواری از برگزار کنندگان جشن گرگیعان در اهواز در گفت و گو با خبرانلاین گفت: کودکان به  خانه های مختلف می روند و پشت در خانه ها شعر می خوانند: "ماجینه یا ما جینه - حل الکیس و انطینا " (آمدیم و آمدیم - در کیسه را باز کن و به ما (عیدی وشیرینی) بده)
 
سواری افزود: اگر اهالی خانه مثلا در پشت بام باشند خطاب به آنها می گویند:" یا اهل سطوح  -  تنطونه لو نروح" (ای افرادی که بالای  پشت بام ایستاده اید -  به ما عیدی می دهید یا برویم؟)

وی توضیح داد: همچنین ممکن است بچه هایی که دست جمعی برای گرفتن عیدی به کوچه ها می روند، دو گروه شوند و گروه نخست بگوید:" گرگیعان و گرگیعان " و گروه دوم جواب دهد:" الله یعطیکم رضعان " (خدا به شما پسر دهد) یا اینکه " گرگیعان و گرگیعان -  الله ایخلی اولیدکم ( خدا پسر کوچولوی شما را نگه دارد ).

سواری افزود: در این مراسم، اهالی خانه ها به بچه ها که هر یک سبدی را در دست دارد ، پاسورک ، شیرینی و عیدی می دهند. این مراسم تا پاسی از شب نیمه ماه رمضان ادامه می یابد.

مسئول ثبت ملی پرونده میراث گرگیعان نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرآنلاین گفت: گرگیعان امسال برای ششمین سال پیاپی به صورت رسمی در اهواز و ده ها شهر دیگر برگزار شد. گرگیعان همچنین در استان های بوشهر و هرمزگان نیز امسال به شکل باشکوه تری توسط کودکان اجرا شد.

قاسم منصور آل کثیر افزود: همچنین با هماهنگی تعدادی از فعالان فرهنگی منطقه زویه، این جشن در زویه به شکل بسیار با شکوه با مشارکت خانواده و کودکان برپا شد. البته در اهواز در نقاط مختلفی از شهر ازجمله در ملاشیه، عامری و... نیز مراسم جشن گرگیعان به صورت محله ای برپا شد.

*پاسداشت فرهنگ بومی اقوام

در این مراسم همچنین پیام دکتر غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان قرائت شد. در این پیام استاندار خوزستان ضمن تبریک میلاد مسعود و خجسته کریم اهل بیت امام حسن مجتبی (ع) و برگزاری جشن با شکوه 'گرگیعان'، این سنت حسنه مردم شریف عرب خوزستان را نمادی زیبا از باورهای دینی و فرهنگ غنی مردم فرهیخته، غیور و دلداده تشیع عرب، توصیف کرده است.
در ادامه این پیام آمده است: بدون شک، پاسداشت فرهنگ های بومی اقوام، مورد تاکید مسئولان عالی نظام و دولت تدبیر و امید خواهد بود.

 

48

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 670543
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.