12 هکتار از بیشه زارهای شهر جنت مکان و روستاهای کوشکک،دوپیران و سیدان از توابع شهرستان گتوند در چند روز گذشته در آتش سوخت.
عبدالحسین کریمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه آتش سوزی روزهای اخیر در بیشه زارهای شهر جنت مکان و روستاهای کوشکک،دوپیران و سیدان از توابع شهرستان گتوند خسارات زیادی به محیط زیست این منطقه وارد کرده است افزود:علاوه بر از بین رفتن پوشش گیاهی، تعدادی از انواع پرندگان از جمله کبوتر ، گنجشک پستانداران کوچک و انواع جوندگان نیز در این آتش سوزی از بین رفتند.
وی با بیان اینکه ماموران یگان حفاظت محیط زیست در حال گشت در منطقه هستند، افزود:هنوز آمار دقیق این خسارت ها بدست نیامده و در حال بررسی است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست گتوند به عوامل آتش سوزی بیشه زارها اشاه کرد و گفت: خشکی هوا ،پایین آمدن دبی رودخانه در کنار بیشه زار،گرمای هوا و بی احتیاطی برخی از مردم از عوامل آتش سوزی اخیر بوده است.
کریمی بر تغییر روش های آماده سازی خاک برای کشت محصولات کشاورزی تاکید کرد: متاسفانه برخی کشاورزان برای تسریع در کشت محصولات کشاورزی، با آتش زدن علوفه به جا مانده از کشت قبلی، قصد آماده سازی برای کشت جدید را دارند که علاوه بر از بین رفتن گونه های جانوری و آلوده کردن هوا، باعث آتش گرفتن بیشه زارهای اطراف نیز می شود.
وی با تاکید بر تقویت موارد مربوط به مکانیزاسیون درکشت و اولویت قرار دادن فعالیت های ترویجی آموزشی به کشاورزان از سوی جهاد کشاورزی افزود: جهاد کشاورزی باید شیوه های کشت را مورد بازنگری قرار دهد تا با آموزش روش های جدید کشت به کشاورزان شاهد آتش سوزی در مزارع و بیشه زاها نباشیم.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست گتوند با اشاره به وجود هفت هزار هکتار منطقه حفاظت شده در این شهرستان افزود: هرساله به دلیل نداشتن تجهیزات آتش نشانی پیشرفته در این منطقه بخشی از آن در آتش می سوزد و در صورت راه اندازی ایستگاه مستقر آتش نشانی و تجهیز نمودن دیگر شاهد این گونه آتش سوزی نخواهیم بود.
کریمی در پایان با بیان اینکه همکاری مردم درحفاظت از گونه های جانوران وحشی و آبزیان اثرگذار است گفت: سامانه ارتباط مردمی 1540 آماده دریافت شکایت و گزارش های زیست محیطی مردم از طریق تلفن ثابت وهمراه بصورت شبانه روزی و بدون نیاز حضور مردم در اداره حفاظت محیط زیست است.
شهرستان 74هزار نفری گتوند با هفت هزار هکتار منطقه حفاظت شده در شمال استان خوزستان واقع شده است.
7467/6068
خبرنگار:باقرابراهیمی **انتشار:محمدعلی فریدپناه
کانال خبری ایرنا خوزستان: irnaahvaz@
برای دریافت لحظه به لحظه اخبار استان خوزستان به کانال http://www.telegram.me/irnaahvaz بپیوندید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.