به گزارش ایرنا 'سعدالله عبداللهی' (چهارشنبه) در سالروز آزادی خرمشهر در گفت و گو با خبرنگاران افزود: بندر امام با 55 میلیون تن ظرفیت به یک بندر بزرگ نسل سوم چند منظوره تبدیل شده و از سال 93 تا پایان 95 معادل 15هزار میلیارد ریال در بخش های مختلف این بندر سرمایه گذاری شده است که هم اکنون بیش از هشت هزار جوان ایرانی در مجتمع بزرگ امام مشغول کار هستند.
وی اظهار داشت: با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم های ظالمانه، خوشبختانه علاقمندی سرمایه گذاران در تمام بنادر ایران و به خصوص بندی امام افزایش یافته است و ما با یک سرمایه گذاری خارجی برای توسعه اسکله کانتینری این بندر به توافق رسیده ایم که با انجام 12هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری ظرفیت این بندر از 200هزار کانتینر به 600هزار کانتینر افزایش خواهد داد.
وی، با بیان اینکه سالانه بندر امام به طور متوسط بین 1100 تا 1200 شناور اقیانوس پیما را پذیرش می کند،گفت: بندر امام هم اکنون دارای 40 پست اسکله به طول هفت کیلومتر است که ظرفیت آنها از 100 تا150هزار تن تخلیه و بارگیری کالا است.
عبداللهی با اشاره به اهمیت بندر چند منظوره امام در تخلیه و بارگیری غلات و کالاهای اساسی کشور،اظهار داشت: این بندر با 11هزار هکتار اراضی بزرگترین بندر غلات کشور است و اخیرا واگذاری اپراتور بزرگترین ترمینال غلات کشور به بخش خصوصی انجام شد و این اپراتور جدید از اول خردادماه امسال کار خود را در این ترمینال آغاز کرد.
وی تردد منظم خط کشتیرانی بین بندر امام و بندر شانگهای نوسازی و ارتقا تجهیزات استراتژیک بندر امام، ترانزیت مواد نفتی از عراق و ترکیه جهت صادرات به بازارهای جهانی کانون تخلیه و بارگیری غلات کشور و مکانیزه کردن سیستم تخلیه و بارگیری را از مهمترین دستاوردهای سال های اخیر در بندرامام اعلام کرد و گفت: با استقرار سیستم مکانیزه تخلیه و بارگیری با ظرفیت 2میلیون تن در سال امیدواریم این سیستم با احداث سیلوی 180 هزار تنی و سرمایه گذاری 15هزار میلیارد ریالی این سیستم اواسط سال 97 به بهره برداری برسد.
عبداللهی با بیان اینکه بندر امام بندر پیشگام در استقرار نسل سوم در کشور تلقی می شود گفت: خوشبختانه تمام عملیات تصدیگری در این بندر به بخش خصوصی واگذار شده است.بیش از 700هکتار از اراضی آن به بخش خصوصی واگذار شده و این بندر هم اکنون به عنوان یک بندر بزرگ چند منظوره همه خدمات دریایی را و از جمله تخلیه و بارگیری کالاهای صننعتی، معدنی،غلات، کانتینر و نفتی را بر عهده دارد و هم اکنون 800 هکتار اراضی آن برای انجام عملیات لجستیک بندری آماده سازی شده است.
وی با اشاره به اهمیت اتصال شبکه ریلی به بنادر کشور اظهار داشت: بندر امام که طول شبکه ریلی آن در داخل بندر به 140 کیلومتر رسیده است و کلیه ترمینال های، انبارها و سیلوهای آن به خطوط ریلی متصل هستند،هم اکنون ساخت دو ترمینال تخلیه و بارگیری غلات در این بندر در دست ساخت گرفته که یکی از آنها به بهره برداری رسیده و یکی دیگر در دست احداث است. دو ترمینال ریلی برای حمل و نقل مواد فولادی به بهره برداری رسیده که سال گذشته 1800تن فولاد از این ترمینال صادر و امسال پیش بینی می کنیم میزان آن به سه میلیون تن افزایش یابد.
وی با بیان اینکه مذاکرات احداث سیلوی شکر خام با ظرفیت 2میلیون تن و انجام سرمایه گذاری دو هزار و 200 میلیارد ریال به مراحل نهایی رسیده گفت: عملیات بهسازی و بازسازی 15 انبار قدیمی با 700 میلیارد ریال سرمایه گذاری به بخش خصوصی واگذار شده و در صدد هستیم برای توسعه و استقرار دولت الکترونیک برای انجام تمام عملیات واردات، صادرات ،ترخیص کالا با 40سایت عملیاتی در بندر امام به مرحله عملیاتی برسد.
وی در پایان با اشاره به اینکه پیش بینی می شود که امسال صادرات گندم از این بندر به بازارهای جهانی آغاز شود،گفت: پیش بینی می شود امسال بین 800 هزار تا 1.5میلیون تن گندم از این بندر به خارج از کشور صادر شود.
1108** 9123 **خبرنگار:ایرج منصوری**انتشار:سیدبهادر حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.