به گزارش ایرنا آزادسازی خرمشهر یکی از مهم‌ترین اهداف عملیات الی بیت‌المقدس در دوره جنگ ایران و عراق بود که پس از ۵۷۸ روز اشغال در روز سوم خرداد سال ۱۳۶۱ صورت گرفت.
این عملیات از سوی ارتش جمهوری اسلامی ایران توسط علی صیاد شیرازی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توسط محسن رضایی فرماندهی شد.
آزادی خرمشهر انعکاس جهانی داشت و عراق با از دست دادن خرمشهر ازنظر سیاسی تکیه‌گاهش را برای مذاکره از دست داد این واقعه ازلحاظ نظامی نقطه عطفی در تاریخ جنگ ایران و عراق شناخته می‌شود.
از این روز به عنوان نمادی از پیروزی، مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن یاد می‌شود و شورای عالی انقلاب فرهنگی سوم خرداد را به عنوان روز مقاومت، ایثار و پیروزی در تقویم رسمی ایران نامگذاری کرده‌ است.
در سالروز آزادسازی خرمشهر بیش از 300 نفر از رزمندگان مقاومت و عملیات آزادسازی خرمشهر در تالار خلیج‌فارس این شهرستان گردهم آمدند و خاطرات سوم خرداد 1361 را با هم مرور کردند.
ناخدا هوشنگ صمدی یکی از رزمندگان خرمشهر در آن دوران در این آیین گفت:رزمندگان اسلام به پشتیبانی 36 میلیون ایرانی در حالی برابر ارتش بعث عراق مقاومت کردند که عراق تمام امکانات نظامی را در اختیار داشت.
وی اظهارکرد:صدام به پشتیبانی کشورهای منطقه و غربی اطمینان داشت که در یک روز خرمشهر را تصرف کند و پس از آن در سه روز خوزستان و جشن پیروزی را پس از هفت روز در میدان آزادی تهران جشن بگیرد.
ناخدا صمدی افزود:در 18 مهر 1357 لشکر عراق 2 تیپ زرهی وارد خرمشهر کرد و فکر می‌کرد می‌تواند سد مدافعان این شهر بشکند ولی پس از 2 روز نتوانست کاری پیش ببرد و در 22 مهرهشت گردان به همین منظور وارد خرمشهر شد.
وی خرمشهر را نماد عزت، غیرت و اقتدار ملت ایران دانست و اظهارکرد:تعداد رزمندگان ما در دفاع از خرمشهر با عراق قابل مقایسه نبود ولی رزمندگان اسلام به پشتیبانی 36 میلیون ایرانی در مقابل دشمن ایستادگی کردند.
وی ادامه داد:امروز رشادت‌ها و ازخودگذشتگی رزمندگان اسلام در هشت سال دفاع مقدس در دانشگاه‌های نظامی جهان تدریس می‌شود.
استاد و مدرس دانشگاه تهران ضمن زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره هم‌زمان شهید خود شهید محمد جهان‌آرا و شهید موسوی فرماندهان سپاه خرمشهر گفت: آزادسازی خرمشهر کرامت خداوند به ملت ایران است.
سردار احمد خادم سیدالشهدا فرمانده قرارگاه کربلا در منطقه جنوب غرب کشور نیز در این آیین گفت: بزرگ‌ترین دستاورد سوم خرداد روحیه انقلابی و روحیه شهادت‌طلبی است که امروز در بین جوانان ما وجود دارد.
وی اظهارکرد:درحالی‌که در بسیاری از کشورهای منطقه ناامنی است ولی به برکت خون شهدا و رشادت‌های مردم ایران در هشت سال دفاع مقدس ، امنیت در جمهوری اسلامی پایدار، برقرار و ماندگار است.
سردار خادم سیدالشهدا آزادسازی خرمشهر را بهترین پیروزی رزمندگان اسلامی در هشت سال دفاع مقدس توصیف کرد و افزود: امنیت ماندگار در کشور به برکت سوم خرداد است.
3015/ 6037
خبرنگار: عدنان جواهری ** انتشاردهنده: عبدالحمید راجی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.