علیرضا یزدانی روز سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در دزفول افزود:در راستای طرح افزایش ضریب خوداتکایی محصول شکر در کشور که جزو برنامه های اقتصاد مقاومتی نیز می باشد ثابت نگهداشتن سطح کشت بهاره چغندرقند در دستور کار قرار گرفته است.
وی سطح زیرکشت پائیزه چغندرقند کشور را حدود 100 هزار هکتار دانست و گفت:در استانهایی که از نظر اقلیمی کشت چغندرقند پائیزه ممکن است بصورت جدی توسعه کشت پائیزه چغندرقند در دستور کار قرار گرفته و در افق 1400 پیش بینی می شود بیش از 60 هزار هکتار به کشت چغندرقند پائیزه کشور اضافه شود .
وی گفت:در سال زراعی 95-96 کشت چغندرقند در سطح 18 هزار هکتار به 11 استان کشور ابلاغ شد که بیشترین سطح زیر کشت چغندرقند مربوط به استان خوزستان با 10 هزارو 500 هکتار بود و نسبت به دیگر استان ها که کشت پائیزه تازه شروع شده این سطح در سال زراعی 96-97 حدود 30 هزار هکتار افزایش خواهد یافت.
مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی افزود:برنامه وزارت جهاد کشاورزی هم در راستای حمایت از این کشت است و قصد داریم در زراعت پائیزه افزایش بهره وری داشته باشیم .
یزدانی به تشریح مزایای کشت پائیزه چغندرقند پرداخت و گفت:به ازای هرمترمکعب مصرف آب در استان خوزستان در کشت پائیزه بیش از 1300 گرم شکر تولید می شود در صورتی که بطور متوسط به ازای هر مترمکعب آب در زراعت بهاره حدود 660 گرم شکر تولید می شود که با توجه به بحران آب در کشور کشت پائیزه این محصول از اهمیت بالایی برخوردار است .
وی اضافه کرد:بطور متوسط مصرف سالیانه شکر در کشور حدود دو میلیون و 200 هزار تن می باشد در حالی که در سال 95 با تولید یک میلیون و 650 تن شکربه یک رکود تاریخی دست یافتیم و مابقی نیاز کشور به شکر از خارج تامین شد.
یزدانی ضریب خوداتکایی شکر در سال 95 را 75 درصد دانست و ابراز امیدواری کرد با توسعه کشت این محصول در سه یا چهار سال آینده و قبل از سال 1400 به خوکفایی این محصول برسیم.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص حمایت از کشاورزان چغندرکار نیز گفت: تعداد 35 کارخانه قند و نیشکر در کشور وجود دارد که عملا 27 کارخانه در حال حاضر فعال اند.
وی افزود:با توجه به اینکه کشاورزان خوزستان اهمیت کشت چغندرقند را در تناوب کشت و مبارزه با علف های هرز درک کرده اند کشت محصول چغندرقند در این استان از اهمیت بالایی برخوردار است و تلاش می شود بصورت ویژه از کشاورزان خوزستان حمایت شود لذا حل مشکلات کارخانه قند دزفول در دستور کار قرار گرفته است .
وی بیان کرد :در استان خوزستان 2 کارخانه قند اهواز و دزفول را داریم که حل مشکل کارخانه قند دزفول در شمال خوزستان به صورت جدی از سوی سازمان گسترش در دست پیگیری است.
وی گفت:کشاورزان خوزستانی به علت کمبود کارخانه قند مجبورند محصول تولیدی را به کارخانه های هفت استان کشور ارسال کنند و این امر آنها را متحمل هزینه حمل و نقل می کند که امیداریم این هزینه ها با فعالیت مجدد کارخانه قند دزفول از دوش کشاورزان برداشته شود تا کشاورزان با میل بیشتری به کشت چغندرقند روی آورند.
***چغندر تولید دزفول قابل رقابت با محصول کشورهای پیشرفته دنیاست
مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی ضمن بازدید از مزارع چغندرقند دزفول گفت: محصول چغندر قند تولید دزفول قابل رقابت با محصول مشابه در سایر کشورهای پیشرفته است.
یزدانی افزود:کشاورزان سخت کوش و باتجربه دزفول و استان خوزستان محصول چغندرقند مرغوبی در این استان تولید می کنند که جای تقدیر دارد.

**کارخانه های قند کشور متعهد به پرداخت مطالبات کشاورزان چغندرکار هستند
وی در خصوص فروش محصول چغندرقند به کارخانه های تولید شکر کشور نیز گفت:برای محصول چغندرقند قیمت تضمینی درنظر گرفته شده و کارخانجات طرف قرارداد ملزم به پرداخت مطالبات کشاورزان بابت خرید محصول چغندرقند هستند چرا که این امر در حال انجام است و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.
7278/6068
خبرنگار:رقیه کردی-انتشار:محمدعلی فریدپناه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.