گروه استان ها: هر چند انتخابات این دوره شوراهای شهر تحت سیطره شدید شبکه های اجتماعی قرار گرفته است و نامزدهای انتخاباتی قبل از آغاز رسمی تبلیغات، خود را به هواداران خود معرفی کرده اند ولی در استان خوزستان هنوز عده های سیاسی و نشست های خانگی قدرت بلامنازع انتخابات شوراهای شهر به حساب می آیند.

در دوره های اخیر انتخابات شوراهای شهر و روستا، مردم در شب اول تبلیغات شوراهای شهر تازه متوجه می شدند که چه کسانی پا در عرصه رقابت های انتخاباتی قرار داده اند و تنها یک هفته وقت داشتند نسبت به انتخاب خود بررسی های لازم را انجام دهند ولی در این دوره بی شک این فرصت بیشتر شده و فضای مجازی و شبکه های اجتماعی این قدرت را در اختیار مردم قرار داده است که زمان بررسی های خود را افزایش دهند.

البته شبکه های اجتماعی در عین اینکه فرصتی برای نامزدها برای معرفی خود بوده اند؛ تهدیدی نیز به شمار می روند و در مدت اخیر در فضای مجازی مواردی از قبیل تخریب نیز دیده شده است . شاید جدی ترین مورد آن پرداخت پول کلان از سوی یکی از نامزدهای تائید صلاحیت نشده به یکی از نمایندگان هیئت بازرسی استان بوده است که سر و صدای فراوانی در شبکه های اجتماعی به راه انداخت و در نهایت صحت و سقم آن نیز معلوم نشد.

در یکی از شهرهای استان هم شایعه انصراف یکی از نامزدهای شورای شهر که بخت فراوانی برای راهیابی به شورای شهر خود داشت، در شبکه های اجتماعی منتشر شد که حتی تکذیب های آن نامزد هم نتوانست جلوی موج خبری ایجاد شده در این خصوص را بگیرد.

از سوی دیگر به خصوص در اهواز و شهرهای بزرگ، امسال لیست های سیاسی حضور فعالی دارند و به نظر می رسد شانس افرادی که وارد لیست های سیاسی می شوند، از سایر افراد بیشتر است چرا که پایه رای آنها را به شدت بالا می برد و آنها با اندکی اقبال مردمی از سوی هواداران خود در کنار پایه رای سیاسی می توانند خود را در شورای شهر آینده ببینند.

از سوی دیگر در شهرهای مختلف استان خوزستان، جمع های سیاسی و محله ای هنوز قدرت بلامنازع تبلیغات به شمار می رود و برخی افرادی که اکنون در صحنه هستند در یک سال گذشته سعی کرده اند هیچ مراسم ازدواجی، ختم، میلاد و .... را از دست ندهند و همیشه پای ثابت بوده اند.

نشست های چند نفره و چند ده نفره در این خصوص را می توان مثال زد که در محله های مختلف از سوی نامزدها برنامه ریزی شده است و افراد فراوانی برای اثبات رفاقت، وفاداری و هواداری خود به نامزدهایی که در صحنه هستند، در خانه خود و یا سایر اقوام و دوستان اقدام به برگزاری جلسات می کنند.

به گفته افراد فعال در صحنه انتخابات شوراهای شهر استان، تاثیر نشست های محله ای، قبیله ای، صنفی، سیاسی و قومی هنوز قدرت خود را در برابر شبکه های اجتماعی از دست نداده و اصولا مردم خوزستان به افرادی که از نزدیک دیده اند و با آنها صحبت کرده اند بیشتر اعتماد می کنند تا افرادی که تمرکز خود را روی شبکه های اجتماعی قرار داده اند.

عکس گرفتن با کارگران خدمات شهرداری، کودکان معلول و حتی سرطانی، شیوخ و خان ها و افراد با نفوذ مردمی هم از آن دست فعالیت هایی است که برخی نامزدهای انتخاباتی از آن استفاده کرده اند ولی قطعا این موارد دیگر قدرت خود را برای ریختن رای های بی شمار در سبد نامزدها از دست داده است.

از سوی دیگر با توجه به تعداد بالای نامزدهای حاضر در صحنه، بی شک رای ها بین نامزدها پراکنده می شود و در چنین شرایطی اصولا انتخاب افراد اصلح، کار سختی می شود به همین دلیل به خصوص در اهواز کمیته هایی از سوی طیف های مختلف سیاسی، و صنفی و قومی تشکیل شده و در حال منصرف کردن افراد به اصطلاح «رای خراب کن» از صحنه هستند تا سبد رای هر طیفی دچار از هم گسیختگی نشود و قافیه را به رقیب نبازند. تاکنون چندین نفر در همین راستا انصراف خود را رسما اعلام کرده اند.

این دوره قطعا شاهد انتخاباتی پرشور و حرارات در شوراهای شهر و روستای اهواز خواهیم بود و این شرایط را می توان از نشاطی که این روزها در اغلب خانه ها وجود دارد مشاهده کرد ولی مردم خوزستان باید بدانند که تاکنون شوراهای شهر در این استان به علت انتخابات احساسی و بدون در نظر گرفتن معیارهای مطلوب، تجربه مناسبی نبوده است و انحلال چند شورا در مدت اخیر  حاکی از همین امر است به همین دلیل انتظار می رود این دوره مردم با شناخت بهتری و بدون در نظر گرفتن مسائل شخصی نسبت به انتخاب خود اقدام کنند.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 640930
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.