سید لطف الله هاشمی چهارشنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا اظهار کرد: این تخلفات اغلب به دلیل تبلیغات پیش از موعد بوده که به صورت تبلیغات در فضای مجازی، سخنرانی، توزیع کارت و بنر، وعده های انتخاباتی فراتر از اختیارات شورا و مهمانی هایی بوده که شائبه تبلیغات انتخاباتی داشته اند.
وی افزود: برخی از این افراد به ستاد پیشگیری از تخلفات انتخاباتی و برخی نیز به وزارت کشور معرفی شده اند.
مدیرکل بازرسی و رسیدگی به شکایات استانداری خوزستان اضافه کرد: بسته به نوع تخلف، به داوطلبان شورا تذکر داده می شود و داشتن تخلفات سنگین، حتی می تواند به رد صلاحیت نامزد انتخابات منجر شود.
وی با بیان اینکه تبلیغات پیش از موعد برای نامزدهای شورای شهر و روستا ممنوع است اظهار کرد: در زمان مجاز تبلیغات انتخابات نیز، بخشنامه ای مبنی بر عناوین مجاز و غیرمجاز تبلیغات ابلاغ شده که به داوطلبان توصیه می کنیم آن را مطالعه کنند تا در چارچوب این بخشنامه رفتار کنند.
هاشمی همچنین از شهروندان درخواست کرد در صورت مشاهده تخلفات انتخاباتی از سوی نامزدها، موارد را به سامانه پیامکی 500026133 و یا شماره تماس 33335588 و فاکس 33360077 گزارش کنند.

*حضور سه هزار و 730 بازرس در انتخابات
رئیس هیات بازرسی انتخابات خوزستان همچنین گفت: سه هزار و 730 بازرس و 248 سربازرس در این دوره از انتخابات فعالیت می کنند.
وی بابیان اینکه انتخابات حق الناس است، هدف از بازرسی انتخابات را شناسایی تخلفات احتمالی و پیگیری رفع آنها با هدف ارتقای سلامت انتخابات عنوان کرد.
به گفته وی، هیات بازرسی استان متشکل از پنج نفر و هیات های بازرسی شهرستان ها شامل سه نفر است که همه هیات های شهرستانی در حال حاضر تشکیل شده اند.
هاشمی قانون انتخابات و قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراها را نیز یادآور شد و افزود: وظیفه بازرس ها نظارت بر حسن اجرای تکالیف و وظایف قانونی درشعب اخذ رای، تذکر به موقع تخلفات احتمالی در شعبه اخذ رای به نماینده فرماندار و پیگیری رفع آنها، انعکاس به موقع تخلفات احتمالی به سربازرس و هیات بازرسی شهرستان، نظارت دقیق و مستمر بر روند شمارش و تنظیم صورتجلسه آرا و امضای صورتجلسه، توجه و مراقبت از محیط خارج از شعبه اخذ رای، گزارش هر گونه تخلفات احتمالی به سربازرس و هیات بازرسی شهرستان و حضور تمام وقت در شعبه تا پایان شمارش آرا است.
وی خاطرنشان کرد: هیات های بازرسی شهرستان ها تا کنون دو مرحله آموزشی را گذرانده اند.
رئیس کمیته حقوقی انتخابات استان در ادامه درباره فعالیت این کمیته اظهارکرد: کمیته حقوقی وظیفه رسیدگی به شکایت ها و پاسخگویی به استعلام های حقوقی درباره انتخابات را بر عهده دارد.
وی افزود: این کمیته از زمان بررسی صلاحیت ها پاسخگوی استعلامات و سوالات است و تا زمان اخذ رای و بعد از آن نیز به شکایت های واصله رسیدگی می کند و در صورت لزوم آنها را به مراجع ذیصلاح ارجاع می دهد.
هاشمی اظهار کرد: گزارش های هیات بازرسی یکی از منابع و مستندات مورد توجه شورای نگهبان است.
پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا همزمان با دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ 29 اردیبهشت سال جاری برگزار می شود.
16 هزار و 913 نفر در خوزستان برای انتخابات شوراهای شهر و روستا داوطلب شده اند، که چهار هزار و 55 نفر برای انتخابات شورای شهر و 12 هزار و 858 نفر نیز برای شورای روستاها ثبت نام کرده اند.

7151/6002
خبرنگار: نادره وائلی زاده**انتشار دهنده : کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.