به گزارش ایرنا خسرو پیری سه شنبه در آئین افتتاح ساختمان جدید پارک علم و فناوری خوزستان در خیابان سقراط غربی اهواز افزود: توسعه کارآفرینی و میدان دادن به جوانان تحصیل کرده می تواند به ایجاد اشتغال مولد و حتی صادرات فراورده های علمی به خارج منجر شود.
وی ضرورت همگرایی بیشتر بین دانشگاههای و پارک های علم و فناوری با هدف توسعه اقتصاد دانش بنیان و رشد صنعت را مورد تاکید قرار داد و افزود: پارک بدون دانشگاه و دانشگاه بدون پارک راه به جایی نمی برند.
پیری بیان کرد:صنعت ما به نوآوری نیاز دارد تا بتواند در عرصه جهانی رقابت کند که این موضوع بدون پیوند دانشگاه با صنعت محقق نمی شود.
مدیرکل دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری اولویت بندی ها و شناخت مزیت های نسبی هر استان را از وظایف پارک های علم و فناوری بیان کرد و افزود: در استان خوزستان مزیت هایی همچون نفت و گاز ، پتروشیمی و کشاورزی در کنار دسترسی به بازار عراق وجود دارد که باید در این زمینه کار کرد تا فرصت های اقتصادی جدیدی برای کشور و اشتغال جوانان منطقه ایجاد شود.

* پایان نامه ها بدون استفاده
این مقام وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری با انتقاد از پایان نامه هایی که در قفسه های دانشگاهها بدون استفاده مانده، گفت: باید از این پایان نامه ها استفاده و از اتلاف سرمایه های علمی کشور جلوگیری کرد.
وی گفت: تولید علم در کشور بالاست ولی هنوز در عرصه های مورد نیاز جامعه وارد نشده و این یک نقص است.
پیری گفت:متاسفانه پایان نامه ها با زحمات زیاد تهیه می شود ولی جامعه علمی و صنعتی ما از آن نفعی نمی برند.
وی ضرورت حمایت معنوی و زیرساختی بیشتر از پارک های علم و فناوری را مورد تاکید قرار داد و افزود: باید فرایند کارها و خروجی ها به یک جهت باشد و از جزیره ای عمل کردن اجتناب شود.
مدیرکل دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در دنیای امروزی فناوری خیلی پیشرفت کرده و ما نیز باید حرکت خود را در این زمینه شتاب بخشیم افزود: باید تعاملات بین المللی را در زمینه فناوری بیشتر تا عقب ماندگی های علمی خود را جبران کنیم.

* نهادهای علمی و دانشگاهی محور توسعه کشور
پیری گفت: نهادهای علمی ، دانشگاهی و پارک های علم و فناوری و پژوهشی محور توسعه و زیربنای اقتصاد مقاومتی هستند و بدون آن هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.
وی با بیان اینکه همه دانشگاهها بر اساس ماموریت جدید خود در برنامه ششم توسعه حرکت خواهند کرد گفت: پارک های علم و فناوری هر استان نیز بر اساس فرصت ها و مزیت های نسبی که از آن برخوردار هستند حرکت می کنند.
مدیرکل دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری ، وظیفه اصلی وزارتخانه متبوع را سیاست گذاری ، برنامه ریزی و ارزیابی بیان کرد.
بنا به این گزارش ساختمان جدید پارک علم و فناوری در پنج طبقه و با هزینه ای بالغ بر 9 میلیارد ریال نوسازی و مورد بهره برداری قرار گرفته است.
همچنین در آئینی با حضور مدیرکل دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری ، مرکز رشد واحدهای فناور کشاورزی خوزستان به همت پارک علم و فناوری استان واقع در مجموعه مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان افتتاح شد.
پارک علم و فناوری خوزستان فعالیت رسمی خود را از تیرماه 1388با کسب مجوز از وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری به عنوان پارک دانشگاهی و وابسته به دانشگاه شهید چمران اهواز شروع کرد.هدف از تاسیس این پارک دستیابی به جایگاه نخست اقتصاد دانش بنیان در غرب جنوب غرب کشور ف حمایت از تاسیس و توسعه شرکت ها و موسسات دانش بنیان ، کمک به تجاری سازی یافته های پژوهشی و تسهیل دانش بری صنایع موجود بوده است.
این پارک در مهرماه 1390 از دانشگاه شهدی چمران اهواز منفک شد و در سال 1392 اولین ردیف بودجه به پارک خوزستان اختصاص داده شد.
این مجموعه تاکنون به عنوان بالاترین نهاد حمایتی از فناوری های دانش بنیان در حال فعالیت است و یکی از 18مرجع منطقه ای مالکیت فکری در کشور است که از اختراعات به صورت بلاعوض حمایت می کند.
6065/6002
خبرنگار:محمدرضا بنوره**انتشاردهنده : کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.