به گزارش ایرنا کیامرث حاجی زاده دوشنبه در نشست خبری در سالن جلسات ساختمان مدیریت بحران خوزستان، اظهار کرد: 447 میلیارد ریال تسهیلات به بانک های استان برای جبران خسارت و تعمیر و بازسازی خانه های روستایی و شهرهای کوچک ابلاغ شده است و متقاضیان می توانند برای دریافت این تسهیلات اقدام کنند.
وی افزود: سقف تسهیلات برای بازسازی منازل روستایی 200 میلیون ریال با نرخ چهار درصد و برای منازل شهری 30 میلیون ریال با نرخ پنج درصد است؛ همچنین برای تعمیر منازل روستایی و شهری 120 میلیون ریال پرداخت می شود.
حاجی زاده اضافه کرد: برای لوازم خانگی نیز 30 میلیون ریال تسهیلات با نرخ چهار درصد اختصاص یافته است.

*ابتکار و گری لوئیس به خوزستان می آیند
حاجی زاده در ادامه گفت: سمینار سیلاب و ریزگرد 14 اردیبهشت در اهواز با حضور ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و گری لوئیس نماینده سازمان ملل در ایران برگزار می شود.
وی نبود کمیته علمی، آموزش را یکی از خلاء های ستاد بحران استان دانست و افزود: این کمیته با همکاری اساتید دانشگاه و دستگاه های اجرایی مرتبط تشکیل شده و یکی از مصوبات آن برگزاری سمینار سیلاب و ریزگرد است.
حاجی زاده هدف از برگزاری این سمینار را آسیب شناسی استان از نظر حوادث عنوان کرد و گفت: در کارگروه علمی آموزشی برگزاری بیش از 20 سمینار و کارگاه آموزشی در سال 96 پیش بینی شده است که تعدادی از آنها در شهرستان ها برگزار می شود به طور مثال قرار است سمینار سیل در شوشتر یا دزفول، سمینار تنش آبی در شمال شرق استان و سمینار مهار و پیشگیری از آتش سوزی در ماهشهر برگزار شود.
وی افزود: 41 حادثه غیرمترقبه در جهان شناسایی شده که 31 مورد در ایران و 21 مورد در خوزستان اتفاق می افتد بنابراین خوزستان یکی از استان های پرحادثه کشور است که در چنین استانی باید همه دستگاه های هشدار دهنده اعم از هواشناسی و محیط زیست کاملا مجهز باشند.
حاجی زاده اظهار کرد: در استان 13 سالن چند منظوره مدیریت بحران وجود دارد که برخی از این سالن ها تعطیل یا تبدیل به انبار شده که راه اندازی این سالن ها دوباره در دستورکار قرار دارد.
وی با اشاره به آغاز بهره برداری از ساختمان مدیریت بحران بعد از گذشت 10 سال از آغاز ساخت، افزود: سیستم مانیتورینگ و بی سیم این ساختمان نیز امسال راه اندازی می شود.
حاجی زاده همچنین گفت: امسال برای جبران خسارت سیل سال 96 از محل اعتبارات بحران 300 میلیارد ریال به دستگاه های استان اختصاص داده شده است که ترمیم سیل بندها در برخی نقاط استان از جمله بخش شعیبیه شوشتر آغاز شده است.

*بازنگری شاخص تعطیلی مدارس
دبیر ستاد بحران خوزستان همچنین از بازنگری شاخص تعطیلی مدارس در زمان گرد و غبار خبر داد و افزود: یک کارگروه با حضور اداره کل محیط زیست، اساتید دانشگاه و بهداشت و درمان برای تعیین شاخص های جدید در زمینه تعطیلی مدارس تشکیل شده است.
وی افزود: این کارگروه با درنظر گرفتن استانداردهای جهانی و ملی و با ملاحظات استانی برای شاخص تعطیلی مدارس و ادارات در زمان گرد و غبار تصمیم گیری خواهد کرد.
حاجی زاده یکی دیگر از خلاءهای استان را اطلاع رسانی در زمان گرد و غبار دانست و گفت: مردم خوزستان بسیار صبور هستند اما این دلیل نمی شود که دستگاه ها به وظایف خود عمل نکنند و با تعطیلی بی موقع مدارس، زحمت و مشکلات مردم را مضاعف کنند.
وی افزود: علت ناهماهنگی در اعلام هشدار و زمان تعطیلی مدارس، دستگاه هایی هستند که باید پیش بینی ها و هشدارها را گزارش کنند.
حاجی زاده خاطرنشان کرد: برای حل این مشکل جلساتی برگزار شده و قرار است هواشناسی خوزستان 72 ساعت قبل، نسبت به صدور اطلاعیه و اخطاریه اقدام کند، در غیراینصورت ما مسئولیت را نمی پذیریم.
وی تاکید کرد: در مقابل مدیرانی که از وظایف خود در این زمینه تخطی می کنند، مسامحه نمی کنیم و آنها را به نهادهای نظارتی معرفی می کنیم.
حاجی زاده تصریح کرد: بخشی از مشکلات در نبود زیرساخت یا تجهیزات فرسوده در برخی از دستگاه هاست که در سال های گذشته کارآیی خود را از دست داده و این نواقص جبران نشده است.
وی تاکید کرد: خارج از حب و بغض و جناح بندی های سیاسی، باید گفت که در دولت تدبیر و امید، بیشترین توجه به خوزستان در زمینه تجهیز این دستگاه ها صورت گرفته این در حالیست که دولت با مشکلات مالی و تحریم روبه رو بوده است.
وی یکی از اقدامات ستاد بحران برای مقابله با گرد و غبار، آبگیری تالاب هورالعظیم عنوان کرد و گفت: بخش زیادی از این تالاب تا سه سال قبل کاملا خشک بود و آبگیری آن از پارسال آغاز شده است.
حاجی زاده افزود: از 72 دریچه عبور آب از حوضچه یک، 2 و 3 به حوضچه های 4 و 5 تا کنون 63 دریچه بازگشایی شده است و برای بازگشایی مابقی نیز تا 15 خرداد به شرکت نفت مهلت داده شده است.
وی افزود: با توجه به افزایش ورودی آب به تالاب و لزوم جلوگیری از آسیب به دایک مرزی، بخشی از آب به سمت بخش عراقی هورالعظیم هدایت شده است.
6002/7151
خبرنگار: نادره وائلی زاده**انتشاردهنده : کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.