علیرضا صدیقی زاده یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا با تبیین شرایط مطلوب کشور و بخش انرژی و پتروشیمی در دوران پسابرجام، افزود:پتروشیمی کارون به عنوان بنگاه اقتصادی همانند سایر بنگاه های اقتصادی کشور به دنبال ایجاد فرصت های جدید برای استفاده از فضای ایجاد شده است.
وی اضافه کرد:مجتمع پتروشیمی کارون در زمان پیش از توافق هسته ای در فاز 1 خود با تولید TDI حداکثر قادر به صادرات محصول خود به سه کشور منطقه بوده مشکلات زیادی در نقل و انتقال مالی داشت.
صدیقی زاده به افزایش صادرات محصولات شرکت در دروان پسابرجام اشاره کرد و گفت:در شرایط جدید پسابرجام کشورهای خریدار به بیش از 20 کشور از اروپا، آسیا، شرق آسیا، خاورمیانه، آسیای میانه و روسیه گسترش یافت.
مدیرعامل پتروشیمی کارون ادامه داد:در دروان پیش از توافق هسته ای، این مجتمع برای نقل و انتقال مالی با مشتریان محدود خود ناچار به ارتباط با واسطه ها و صرافی ها بود که این مشکل، مشکلات زیادی اعم از افزایش چند برابری هزینه، نبود ارزآوری به کشور یا عدم دریافت مبالغ می شد که در شرایط پسابرجام این دغدغه ها کاهش یافته و مبادلات با آرامش و اطمینان بیشتری انجام می شود.
وی افزود:اوضاع اقتصادی پتروشیمی کارون در شرایط بعد از برجام موجب شد تا علاوه بر تامین کامل نیاز داخلی و بی نیازی کشور از تولید TDI به صادرات تولیدات مازاد خود به خارج از کشور اقدام کند که میزان صادرات شرکت از سال 93 تا کنون هر ساله 20 الی 25 درصد افزایش داشته و این افزایش مبادلات بین المللی و ارزآوری به کشور توان اقتصادی کشور را چندبرابر کرده است.
صدیقی زاده در ادامه سخنانش گفت:در شرایط فعلی و با تولید این محصول و تکمیل زنجیره ارزش در پتروشیمی کارون، شرکت های مختلفی در کشور برای سرمایه گذاری در این بخش اقدام کرده که تاثیر قابل توجهی در رونق اقصادی و افزایش تولید و اشتغال خواهد داشت.
مدیرعامل پتروشیمی کارون همچنین به افزایش تولیدات با کیفیت بالای شرکت اشاره کرد و گفت:فروش خوب و به موقع محصول، موجب افزایش توان شرکت برای پرداخت به موقع مطالبات پرسنل شده و این مهم، به تولید با کیفیت محصول و فروش و سودآوری بیشتر را منجر شده است.
مدیرعامل پتروشیمی کارون همچنین به تاثیر برجام در حوزه خرید پتروشیمی اشاره کرد و گفت: برجام همانند یک گلوله یخ در بالای کوه هر چه از زمان آن بگذرد رفته رفته به ارزش آن افزوده می شود.
شرکت پتروشیمی کارون نخستین و تنها تولید کننده ایزوسیانات ها در خاورمیانه است.
این شرکت، سال ۱۳۸۱ با هدف تولید 40 هزار تن تولوئن دی ایزوسیانات در سال (TDI) تحت لیسانس Chemature سوئد که در اسفند ۱۳۸۷ به بهره برداری رسید، تاسیس شد.
سال ۱۳۸۴ قراردادی بین شرکت پتروشیمی کارون و Chemature سوئد بصورت EPCC به منظور تولید 40 هزار تنمتیل دی فنیل دی ایزوسیانات (MDI) در سال بسته شد.
پتروشیمی کارون در فاز دوم خود با استفاده از خوراک های بنزن، اسید نیتریک، اسید سولفوریک، فرم آلدهید، هیدروژن و مونوکسیدکربن، محصول MDI با ارزش افزوده بسیار بالاتر و کاربردهای فراوان از جمله برای تولید چسب، کاربردهای پوششی، ابرهای پلی یورتان، الاستومرهای قالب گیری شبکه ای شده، قطعات با استفاده از قالبگیری تزریقی واکنشی، قطعات بدنه خودرو و ابر با پوسته ضخیم می توان اشاره کرد.
6125 آمنه محتشمی ** انتشار:سیدبهادر حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.