جلسه ی مشترک استانداران خوزستان و بصره، دقایقی پیش در سالن جلسات استانداری استان بصره عراق برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایلنا به عراق، استاندار بصره، ضمن خوش آمدگویی به هیئت ایرانی، ابراز امیدواری کرد که این نشست ها باعث توسعه ی روابط دو ملت ایران و عراق گردد.

استاندار خوزستان نیز، ضمن تشکر از استاندار بصره و تسلیت شهادت امام موسی کاظم«ع»، گفت: خدا رو شاکرم که برای دومین بار موفق به دیدار با استاندار بصره هستم و امیدوارم این دیدارها باعث پیشرفت ارتباطات مثبت در تمام ابعاد بین دو استان همسایه ی خوزستان و بصره گردد.

شریعتی گفت: عراق سرزمین پیامبران و محل دفن امامان بزرگوار شیعه است و از این جهت برای ما از اهمیت به سزایی برخوردار است و امیدواریم با فرصت هایی که هر دو طرف دارند، شاهد گسترش روابط اقتصادی، تجاری و فرهنگی بین هر دو استان باشیم.

شریعتی افزود: درخواست می کنم که تفاهمنامه های منعقد شده بین طرفین، به صورت جدی تری پیگیری و عملیاتی شود، همچنین انتظار دارم که هر دو طرف در انجام تعهداتشان جدی باشند تا این علاقات به فعلیت تبدیل شوند و مردم هر دو استان بتوانند بهره لازم را از این توافقات ببرند.

استاندار خوزستان بیان داشت: ما آمادگی داریم تجارب، توان علمی، فنی و مهندسی خود را در حوزه های مختلف از جمله، سلامت، صنعت، کشاورزی، بهداشت، هم انتقال داده و هم عملیاتی نمائیم و همچنین از توان طرف عراقی نیز بهره مند شویم.

وی ادامه داد: همانطور که دو کشور، دوست و برادر هستند، انتظار روابط صمیمی تر داریم و در عین حال لازم است که از توان یکدیگر در توسعه ی استان های خوزستان و بصره استفاده نمائیم.

شریعتی گفت: امیدواریم این رفت و آمدها باعث گسترش تبادلات شود. هر چند این روند رو به بهبود است، اما اگر هر دو طرف جدی تر باشیم، این رشد می تواند با سرعت بیشتری دنبال شود و امیدوارم که این اتفاق بیفتد.

استاندار خوزستان همچنین از میزبانی استاندار بصره تشکر نمود و از وی و مسئولین استان بصره جهت بازدید از ظرفیت های گردشگری خوزستان دعوت بعمل آورد.

سپس ماجد مهدی انصراوی استاندار بصره، بیان داشت: امیدواریم روی توافقات انجام گرفته تمرکز نمائیم و مهمترین مورد آن، اتصال راه آهن بصره به شلمچه است که نقش مهمی برای حل مشکلات موجود دارد.

وی ادامه داد: با وزیر راه و ترابری و مسئولین راه آهن مذاکرات جدی داشته ام و همه ی موافقات قانونی گرفته شده فقط بخشی مربوط به منطقه ی مین گذاری شده مانده که باید برطرف شود و منتظر پیمانکار طرف ایرانی هستیم و چنانچه مایل باشید، ما می توانیم در این مورد نیز وارد عمل شویم. و خیلی این مسأله برای ما مهم است که امیدواریم امروز به نتیجه ی مثبتی در این زمینه برسیم، چرا که برای ما خیلی حیاتی می باشد.

استاندار بصره افزود: به دلیل اهمیت این موضوع، یکماه فرصت تعیین می کنیم تا طرف ایرانی برای انجام کار معرفی شود و در غیر اینصورت، ما خود رأسا اقدام خواهیم نمود، زیرا این مسأله برای ما خیلی مهم می باشد.

غلامرضا شریعتی نیز به آمادگی ایران از سالها قبل برای این پروژه اشاره نمود و گفت: قرار بر این بود که دولت ایران در زمینه احداث پل اقدام نماید و به همین دلیل مبلغ 50 میلیارد تومان بودجه تعیین شد و از طرفی دولت عراق نیز در خصوص احداث راه آهن می بایست اقدام می نمود الان نیز آمادگی کامل برای اجرایی شدن این پروژه را داریم، اما باید مطئمن شویم که اقدامات عملی از طرف عراقی صورت خواهد گرفت.

در این جلسه، همچنین پیرامون ایجاد منطقه ی آزاد مشترک بین منطقه آزاد اروند و بصره، ابراز تمایل گردید.

همچنین طرفین در خصوص لایروبی اروند رود و خارج سازی مغروقه ها با توجه به اینکه توسط وزارت خارجه هر دو کشور در حال پیگیری می باشد، تأکید نمودند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.