به گزارش ایرنا غلامرضا شریعتی سه شنبه در شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت در تالار شهید رجایی استانداری بیان کرد: اتاق های بازرگانی باید همسو با سیاستها و برنامه های کلان در کنار سایر فعالیت های اختصاصی خود، انتظارات خوزستان را در حوزه اقتصادی برآورده کنند.
استاندار خوزستان در ادامه با اشاره به شعار امسال بیان کرد: امسال به نام ' اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال' نامگذاری شده است و برای رونق تولید و اشتغال باید اقتصاد مقاومتی محور کارهای اقتصادی قرار گیرد.
شریعتی افزود: در حال حاضر که کشور نیاز به ارز دارد و انباشت ثروت ندارد برای عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی باید نگاه به بیرون و صادرات را مد نظر قرار داد.
استاندار خوزستان عنوان کرد: اززمان تصدی مسولیت دراستان محوریت کار اقتصادی را به بخش خصوصی واگذار کردم اما نه بخش خصوصی و نه اتاق های بازرگانی استان از این موقعیت استفاده بهینه را نکردند.
شریعتی گفت: بسیاری از تفاهم نامه هایی که بین استان خوزستان و کشور عراق منعقد شده به فراموشی سپرده شد باید روند عملیاتی شدن این تفاهم نامه ها بررسی مجدد شود.
وی ادامه داد: توان و ظرفیت تولید استان بسیار بالا است، ضعف موجود در حوزه صادرات ، ناشی از نداشتن برنامه است که مانع بهره مندی کامل استان از ظرفیت عملکردی بخش خصوصی و صادرات شده است.
وی افزود: در کنار بازار کشور عراق بازار کشورهای روسیه و عمان نیز برای صادرات و فعالیت های اقتصادی ظرفیت های خوبی هستند.
شریعتی تاکید کرد: امسال بررسی واحدهایی که صادرات انجام می دهند را باید در برنامه کاری قرار دهیم و مشکلات تک تک این واحدها بررسی می کنیم تا برای برطرف کردن آنها کار شود.
استاندار خوزستان با اشاره به ضرورت مبرم به توجه به برندسازی در حوزه کالاهای صادراتی اظهار کرد: برای رونق بخش اقتصادی و صادرات باید چند شرکت مدیریت صادرات ایجاد شود که کار ایجاد برند برای محصولات استان را انجام دهند.
وی با اشاره به لزوم تدوین یک برنامه مشخص برای فعالیت در سه بازار روسیه ، عمان و عراق ، گفت: از دیگر کارهایی که می توان برای رونق بخش صادرات استان انجام داد مطالعه ونیازسنجی دقیق بازارعراق و توسعه ارتباطات با کشور عمان در حوزه تجاری است، عمان از کشورهایی است که همواره ارتباط خود را در دوره های مختلف با ما حفظ کرده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان نیز دراین نشست گفت: بخش خصوصی برنامه و نقشه راهی برای ارتقاء و توسعه بخش صادرات و اقتصادی خوزستان ترسیم کند.
سید علی بحرینی بیان کرد: با توجه به اینکه بخش خصوصی آگاهی و اطلاعات بیشتری نسبت به بخش دولتی از تمام بخش های صادرات و بخش اقتصادی دارد لازم است که در برنامه مشکلات، ضعف ها و راه های توسعه صادرات و فعالیت های اقتصادی ارائه شود.
وی گفت: بخش دولتی با در اختیار داشتن این برنامه می تواند به رفع مشکلات موجود در روند توسعه صادرات کمک کند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان درادامه گفت: تاجران و بخش خصوصی می توانند به صورت مستقیم بسیاری از مشکلات بخش صادرات را با کشورهای دیگر حل کنند، زیرا نسخه دولتی برای صادرات خالی از اشکال نیست.
درادامه این نشست رئیس انجمن انبوه سازان خوزستان گفت: بخش خصوصی باید بدون اتکا به دولت تلاش کند شاخص های اقتصادی در افزایش صادرات را محقق کند.
فرشید پورحاجت بیان کرد: بخش خصوصی استان در حال حاضر در بخش صادرات توان رقابت با برخی کشورهای دیگر را ندارد، بنابراین باید با شناخت بازارهای هدف مناسب ، علاوه برعراق در بازار کشورهای دیگر نیز سرمایه گذاری و هدف گذاری کند.
وی عنوان کرد: بالغ بر سه هزار شرکت در حوزه ساخت و ساز ساختمان و شش هزار شرکت خدماتی در استان داریم اما تمایلی به صادرات ندارند که این موضوع باید علت یابی شود.
معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه استان خوزستان نیزگفت: در مقطعی که صادرات به عراق از سوی کشور ترکیه کاهش یافت، صادرات استان به عراق تثبیت شد، این نشان می دهد که ظرفیت برای افزایش صادرات به بازار عراق وجوددارد ولی تحقق و استفاده بهینه از آن، نیاز به برنامه ریزی مدون با همکاری بخش خصوصی دارد.
مهرداد نیکو افزود: ابتدا باید صادرات محصولات از استان به کشور عراق تثبیت شود و بعد به گونه ای در بازار عراق کار شود که این کشور همواره به محصولات استان در بازار خود نیاز داشته باشد.
معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه استان درادامه گفت: تمام بخش ها ازجمله سیاست باید در خدمت حوزه اقتصاد باشند و رسیدن به اقتصاد مقاومتی باید در اولویت برنامه ها قرار گیرد.
7158/6002
خبرنگار: زینب فرحانی**انتشاردهنده : کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.