اسماعیل ایدنی سه شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته سلامت در سرسرای دانشکده پزشکی اهواز اظهار کرد: با اجرای این طرح پرداختی از جیب مردم در بیمارستان های دولتی در خوزستان به طور میانگین 5.6 درصد در روستا و شهر است.
وی افزود: در طرح تحول نظام سلامت، برنامه هایی برای ماندگاری پزشکان متخصص در مناطق محروم در نظر گرفته شد و در کل کشور از جمله خوزستان، متخصصان بعد از فارغ التحصیلی به مناطق محروم اعزام و بر اساس نیاز منطقه توزیع می شوند.
ایدنی با اشاره به طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت با رویکرد پیشگیری از بیماری ها گفت: با توجه به اینکه جمعیت حاشیه نشین شهرها در خوزستان یک میلیون و 100 هزار نفر و اهواز دومین شهر حاشیه نشین بعد از مشهد با 700 هزار نفر جمعیت است برای ارائه خدمات بهداشتی به این مناطق برنامه ریزی شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز اضافه کرد: دانشگاه با 191 پایگاه و مرکز خدمات جامع سلامت، مناطق حاشیه نشین و حوزه فعالیت خود را زیر پوشش برنامه نوین بهداشتی قرار داد.
وی در خصوص طرح تحول نظام سلامت در حوزه آموزش با اشاره به کمبود نیروی انسانی در حوزه سلامت گفت: سالانه حدود 30 دانشجوی پزشکی، دندانپزشکی و داروساز جذب می شود و در حال حاضر 30 درصد ظرفیت ها برای مناطق محروم تعیین شده است.
ایدنی ادامه داد: از این دانشجویان تعهد گرفته می شود که 21 سال برای فعالیت در یک منطقه محروم تعهد بدهند که سری سوم این دانشجویان پذیرش شده اند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز افزود: بیمارستان ابوذر در نیمه اول امسال بهره برداری می شود، بیمارستان دشت آزادگان در حال تجهیز است و در اردیبهشت ماه افتتاح و بیمارستان سوانح و سوختگی اهواز شهریور ماه راه اندازی می شود.
وی در خصوص احداث بیمارستان 2 هزار تختخوابی با همکاری کشور ایران و ایتالیا گفت: این بیمارستان مراحل نهایی را طی می کند نقشه مفهومی و زمین آن مشخص شده و امید است به زودی در شورای اقتصاد مطرح و مصوب شود.
ایدنی خاطرنشان کرد: در طول سه سال اخیر در دولت تدبیر و امید بیش از 200 مرکز بهداشتی و خانه بهداشت احداث شده است.

**تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای 2 میلیون و 500 هزار خوزستانی
معاون دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز اظهار کرد: در 2 سال گذشته به اندازه 30 سال قبل از آن کارهای عمرانی و زیربنایی انجام شده به صورتی که 2 هزار و 665 واحد بهداشتی در کشور احداث و 12 هزار واحد بهداشتی شهری و روستایی فرسوده تعمیر و تجهیز شد.
شکرالله سلمان زاده بیان کرد: پنج تا شش ماه آینده قرار است 6 هزار و 200 واحد بهداشتی شهری و روستای در کشور احداث می شود که 162 واحد سهم خوزستان است.
وی ادامه داد: همچنین 2 میلیون متر مربع در چند ماه آینده به مساحت زیربنای واحدهای سلامت اضافه می شود.
سلمان زاده گفت: در طرح تحول نظام سلامت، خدمات فعال سلامت در شهرها و روستاها ارائه می شود.
رئیس مرکز بهداشت خوزستان اظهار کرد: پرونده الکترونیک سلامت در سطح کشور برای 60 میلیون نفر تشکیل شده که 2 میلیون و 500 هزار نفر مربوط به خوزستان است.
وی توصیه کرد: مردم برای تشکیل پرونده الکترونیک سلامت مراجعه کنند و آزمایشات و غربالگری بیماری های غیر واگیربه صورت رایگان انجام و مشخصات و سابقه بیماری ها ذخیره می شود.
سلمان زاده بیان کرد: در سال 93، 90 خانه بهداشت فعال شده و 116 مرکز روستایی تعمیر و تجهیز شد و تمام دانش آموزان شهری و روستایی از پارسال زیر پوشش خدمات دهان و دندان قرار گرفتند.
با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، مقوله سلامت را به عنوان یک اولویت مهم در دستور کار خود قرار داد.
طرح تحول نظام سلامت در 15 اردیبهشت 1393 آغاز و با حمایت همه جانبه رهبر معظم انقلاب و به دنبال ابلاغ سیاست های کلان نظام سلامت، همراهی مجلس شورای اسلامی و سایر ارکان نظام، اجرایی شد.
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور دارای هفت معاونت شامل آموزشی، بهداشتی، دانشجویی فرهنگی، پشتیبانی، تحقیقات و فناوری، غذا و دارو و درمان است. این دانشگاه دارای 21 شبکه بهداشت و درمان در شهرستان های مختلف، 11 دانشکده، و 30 بیمارستان است که به ارائه خدمات در سطح خوزستان مشغول هستند.
هفته سلامت از یکم تا هفتم اردیبهشت ماه با شعار زندگی سالم با نشاط و امید و شعار بهداشت جهانی افسردگی؛ بیایید صحبت کنیم ، ادامه دارد.
نواختن زنگ سلامت، برگزاری همایش تجلیل از فعالان و خیرین عرصه سلامت، کوهپیمایی، افتتاح چند پروژه و برپایی ایستگاههای سنجش سلامت از جمله برنامه های این هفته است.
3004/6002
خبرنگار: خاطره غفاری**انتشاردهنده : کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.