به گزارش ایرنا محمد رضا معتمدی یکشنبه در نشست شورای اداری در سالن اجتماعات شهید دورقی فرمانداری این شهرستان با بیان اینکه 70 درصد سرمایه گذاری منطقه آزاد اروند در شهرک صنعتی خرمشهر بوده، گفت: حدود 500 میلیارد ریال سرمایه گذاری در شهرک صنعتی خرمشهر هزینه شده است.
وی پروژه های در دست اجرا در شهرک صنعتی خرمشهر را 400 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: علاوه بر این 790 میلیارد ریال پروژه جدید برای امسال تعریف شده که بسیاری از این پروژه ها مصوبه شورای هیات مدیره را گرفته است.
معاون سرمایه گذاری و اقتصادی منطقه آزاد اروند اظهار داشت: شهرک صنعتی خرمشهر به یکی از قطب های تولید فولاد کشور تبدیل شده و علاوه بر دو شرکت تولید فولاد یک شرکت تولیدی نیز فعالیت خود را آغاز کرده است.
معتمدی افزود: در سال 95 به رغم کمبود نقدینگی 25 واحد صنعتی و تولیدی جدید در منطقه آزاد اروند راه اندازی و 50 تا 60 واحد دیگر نیمه فعال و غیرفعال وجود دارد که نیاز به منابع مالی کلان دارند.
وی افزود: در سال گذشته 135 میلیون دلار کالای صادراتی تولید شده منطقه آزاد اروند در شهرهای آبادان و خرمشهر به خارج از کشور صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد خوبی داشته است.
وی کل صادرات از منطقه آزاد اروند را 1.2 میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: در سال 95 صادرات کالاهای غیر نفتی از منطقه آزاد اروند به میزان 1.2میلیارد دلار از شلمچه و گمرکات آبادان و خرمشهر انجام شده است.

** 131 میلیون دلار سرمایه گذاری اسمی خارجی در منطقه آزاد اروند به ثبت رسید
معاون سرمایه گذاری و اقتصادی منطقه آزاد اروند گفت: در سال 95 قرارداد 131 میلیون دلار سرمایه گذاری اسمی خارجی در منطقه آزاد اروند منعقد شد که از این میزان 35 میلیون دلار جذب شد.
معتمدی افزود: در بخش سرمایه گذاری خارجی به رغم اتفاقات پسابرجام و موانع بانکی شرکت های خارجی اعلام آمادگی کردند و در سال 95 بیش از 60 هیات خارجی در این منطقه آزاد اروند حضور یافتند.
وی ایجاد امنیت برای سرمایه گذار را از شاخص های سرمایه گذاری در منطقه آزاد اروند دانست و گفت: متاسفانه با تغییر شرایط سیاسی در منطقه حضور برخی از سرمایه گذاران کاهش یافت.
معتمدی تامین منابع مالی داخلی و بالا بودن سودهای بانکی را از عمده مشکلات سرمایه گذاری خواند و گفت: با توجه به سخت گیری بانک ها و گران بودن منابع ملی جذب سرمایه گذار را در منطقه با مشکل مواجه می کند.
معاون سرمایه گذاری و اقتصادی منطقه آزاد اروند افزود: برای بالا بردن تولید و سرمایه در گردش باید از سود بانکی کمتر از هفت درصد استفاده کرد این در حالی است که بانک های داخلی وام با بیش از 18 درصد سود به سرمایه گذاران پرداخت می کنند و این میزان بازگشت سرمایه را با مشکل مواجه می کند.
وی ادامه داد: به منظور آسان سازی و جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی مرکز خدمات سرمایه ای و سیستم پنجره جدید در منطقه آزاد اروند راه اندازی شد.

** راه اندازی و نصب دستگاه ایکس ری خودرویی در منطقه آزاد اروند
معاون سرمایه گذاری و اقتصادی منطقه آزاد اروند با بیان اینکه قرارداد خرید دستگاه ایکس ری خودرویی از وزارت دفاع منعقد شد، گفت: برای نخستین بار قرارداد خرید دستگاه ایکس ری خودرویی ساخته شده صنایع الکترونیکی ایران ایکس ری از وزارت دفاع با اعتباری بالغ بر 120 میلیارد ریال به زودی در شلمچه راه اندازی می شود.
معتمدی افزود: دستگاه های ساخته شده به دست توانمند نیروهای متخصص داخلی با یک سوم هزینه خارجی بوده و با نصب این دستگاه بخش عمده ای از قاچاق کالا را کاهش می دهد.
وی مهمترین شریک تجاری خارجی این منطقه را کشور عراق دانست و گفت: کشور عراق به واسطه مسایل اقتصادی مهمترین شریک تجاری برای منطقه آزاد محسوب می شود و در این راستا ارتباط اقتصادی منطقه آزاد اروند با بصره به شکل جدی پیگیری می شود.
معتمدی افزود: با پیگیری ها و تلاش های انجام شده از سوی فرماندار خرمشهر ورود خودروهای عراقی مصوب شده و در حال حاضر با خرید دستگاه خودرویی ایکس ری مراحل پایانی نصب آن طی می شود.
وی ادامه داد: اگر ورود عراقی ها در منطقه آزاد اروند آسان شود بخش مهمی از خدمات تجاری، درمانی و سلامت آنها در منطقه انجام می شود و رونق اقتصادی را در شهرهای آبادان و خرمشهر در پی خواهد داشت.
معتمدی گفت: با راه اندازی گیت های منطقه آزاد اروند سرمایه گذاران خارجی و توریست های خارجی بدون روادید وارد منطقه آزاد شده و یک نشاط تجاری و اقتصادی ایجاد می شود.
وی گفت: در حال حاضر تمام تجهیزات و لوازم مورد نیاز تامین شده و زیرساخت های چهار گیت به شکل موقت آماده شده است.

** 700 میلیون دلار سهمیه ارزی به منطقه آزاد اروند اختصاص یافت
معاون سرمایه گذاری و اقتصادی منطقه آزاد اروند گفت: حدود 700 میلیون دلار سهمیه ارزی به منطقه آزاد برای شهرهای آبادان و خرمشهر داده شد که از این میزان 400 میلیون دلار سهمیه ارزی کالاهای مصرفی و 300 میلیون دلار کالای مسافری شامل می شود.
معتمدی افزود: همچنین یک سقف نامحدود برای واردات مواد اولیه ماشین آلات و تجهیزات صنعتی به منطقه آزاد اروند داده شده و بر اساس دستور العمل گمرک و دولت مصوب کردند کالاهایی را وارد می شود که حدالامکان تولید داخل نداشته باشد.
وی ادامه داد: حجم عظیمی از این سهمیه ارزی با توجه به کارت های اعتباری کالای ملوانی می توان بخشی از جامعه را پوشش داد و اشتغال ایجاد نمود.
7100/6064
خبرنگار : کمیله حجازی *** انتشار دهنده: محسن بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.