یعقوب زلقی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: در پی حفاری و کاوش های باستانی صورت گرفته در محوطه باستانی جندی شاپور ، سفر گردشگران خارجی به دزفول و محوطه جندی شاپور افزایش یافته و شاهد حضور گردشگران بسیاری در منطقه هستیم.
وی همچنین از سفر یوهانس نیهوف باستان شناس آلمانی و استاد دانشگاه برلین آلمان از محوطه باستانی جندی شاپور دزفول خبر داد و گفت:در این بازدید باستانشناس آلمانی با توجه به امکانات موجود برای انجام فعالیت های حفاری،مطالعاتی،نقشه برداری و ژئوفیزیک اعلام آمادگی کرد که قرار است کارهای مشترکی با حضور وی در این محوطه باستانی انجام شود.
وی گفت:علاوه بر این 2 آلمانی که یکی از آنها باستان شناس و تورلیدر می باشد نیز روز شنبه از محوطه جندی شاپور دزفول دیدن کرد تا به بررسی و ارزیابی همکاری های مشترک در راستای سفر گردشگران آلمانی به دزفول بپردازند.
زلقی اضافه کرد:این باستان شناس آلمانی که علاقه مند به تاریخ و تمدن ایران باستان می باشد قول مساعد داد تا گردشگران اروپایی را برای بازدید از محوطه باستانی جندی شاپور به دزفول هدایت کند ضمن اینکه قرار شد این باستان شناس اطلاعات مربوط به جندی شاپور را به زبان آلمانی ترجمه و در اختیار گردشگران خارجی قرار دهد.
وی گفت:همچنین قرار است در روزهای آینده یک باستان شناس ایتالیایی نیز به دزفول سفر کند تا ضمن بازدید از محوطه جندی شاپور موقعیت این محدوده را برای انجام فعالیت های باستان شناسی ارزیابی کند.
کاوش های عرصه جندی شاپور از دیماه 95 آغاز و 21 فروردین ماه با حدود 40 گمانه و ترانشه به پایان رسید.

نخستین کاوش باستان شناسان ایرانی در محوطه باستانی جندی شاپور دزفول از سوی پژوهشگاه باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری با اعزامی یک تیم باستان شناس از دیماه 95 آغاز و 21 فروردین ماه با حدود 40 گمانه و ترانشه به پایان رسید.
شهر باستانی جندی شاپور با 800 هکتار وسعت در 12 کیلومتری شهر دزفول در مجاورت روستای اسلام آباد واقع است.
نخستین دانشگاه جهان به دستور شاپور اول ساسانی حدود 1800 سال پیش در این شهر که اکنون بقایایی از آن بر جا مانده است تاسیس شد.
دانشگاه جندی شاپور واقع در محوطه باستانی شهر جندی شاپور دزفول که اکنون تنها بقایایی از آن برجا مانده، نخستین مرکز علمی جهان در زمان ساسانیان بود که رشته های پزشکی، فلسفه و نجوم در آن تدریس می شد.
به گزارش ایرنا دانشگاه گندی شاپور در عصر خود معتبرترین مرکز علمی جهان بود که رشته هایی چون پزشکی و نجوم در آن تدریس می شد.
آثار برجا مانده این شهر در 24 شهریور سال 1310 به شماره 46 در ردیف آثار ملی به ثبت رسید.
7278/6068
خبرنگار:رقیه کردی-انتشار:محمدعلی فریدپناه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.