به گزارش ایرنا، «علی مؤیدی» چهارشنبه در شورای مبارزه با مواد مخدر خوزستان در سالن شهید رجایی استانداری، با بیان اینکه اعتیاد به عنوان مهمترین آسیب اجتماعی کشور است، افزود: ستاد مبارزه با مواد مخدر طبق دستور رهبری تلاش دارد وضعیت مبارزه با اعتیاد را در کشور بهبود بخشد، بر همین اساس طرح اجتماعی شدن مساله مقابله با اعتیاد در دستورکار قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: سازمان ملل، سیاست اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر را تایید کرده و آن را یک رویکرد علمی و دانش محور دانسته است.
مؤیدی با اشاره به بررسی های 48 ساعته از وضعیت اعتیاد در خوزستان تصریح کرد: در سال 96 خوزستان به عنوان یک استان اولویت دار در این زمینه مد نظر خواهد بود و امیدواریم در این زمینه بتوان اقدامات موثری اجرا کرد.
وی اظهار کرد: در شورای مبارزه مواد مخدر که صبح جهارشنبه برگزار شد، 31 مورد به تصویب رسید که 14 مصوبه فرهنگی و پیشگیری، 6 مصوبه در زمینه درمان و حمایت های اجتماعی، سه مصوبه در زمینه مقابله، پنج مصوبه در زمینه توسعه مشارکت های مردمی و سه مصوبه درباره حقوق قضایی است.
مؤیدی با اشاره به مصوبات این نشست گفت: تفاهم نامه ای میان ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت علوم منعقد می شود تا بر اساس آن طرح کار ویژه ای برای پیشگیری از شیوع مواد مخدر در دانشگاه های خوزستان اجرا شود.
به گفته وی، اگر چه تعداد دانشجویان مبتلا به اعتیاد در دانشگاه های خوزستان زیاد نیست اما برای کاهش همین تعداد نیز باید چاره اندیشی شود.
قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به بروز اعتیاد در برخی محیط های کاری خوزستان، افزود: کارگاه های آموزشی ویژه ای در محیط های کارگری، اداری و نظامی در قالب طرح ویژه در راستای کاهش آسیب های اجتماعی برگزار می شود و اعتبار مورد نیاز آن تخصیص می یابد.
وی با تاکید بر پاکسازی اطراف محیط های آموزشی و مدارس اضافه کرد: مقرر شد به منظور کاهش آسیب های اجتماعی در میان زنان و خانواده ها، کارگاه هایی در محیط های صنعتی و اداری برای زنان نیز برگزار شود.
مؤیدی با تاکید بر شناسایی و ساماندهی معتادان متجاهر گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر آمادگی دارد همه کودکان زیر 18 سال و زنان باردار که در این استان شناسایی شود را ساماندهی و صیانت کند.
وی با بیان اینکه مراکز درمان اعتیاد TC (مرکز اجتماع درمان مدار) در حاشیه شهرها باید افزایش یابد، گفت: پیش از این یک اردوگاه ویژه معتادان راه اندازی شده بود اما مناسب نبوده، به همین دلیل این ساختمان به زنان معتاد متجاهر و زنان بهبود یافته اختصاص می یابد و ساختمان دیگری برای مردان معتاد اجاره و یا ساخته می شود.
مؤیدی با اشاره به شرایط جغرافیایی خوزستان و همجواری با عراق اظهار کرد: این مساله باعث شده این استان از شمال به جنوب و از شرق به غرب، مسیر ترانزیت مواد مخدر باشد.
وی از تجهیز یکی از مرزهای شلمچه یا چذابه در خوزستان برای جلوگیری از ترانزیت مواد مخدر خبر داد، افزود: از سوی دیگر خوزستان مسیر تردد زوار عتبات عالیات و زائران اربعین است و گزارش هایی داریم که در این مسیر نیز ترانزیت مواد مخدر انجام می شود، بنابراین مصوب شد یک ایستگاه ایست و بازرسی درمسیر اندیمشک تجهیز شود.
مؤیدی تاکید کرد: پاکسازی محله‌ها به ویژه در حاشیه شهر از معتادان متجاهر باید انجام شود.
وی همچنین از اختصاص وام بدون بهره به هر نفر از معتادان بهبود یافته خبر داد و تاکید کرد: هر کدام از کارفرمایان که معتادان بهبود یافته را استخدام کند نیز مشمول 50 درصد بخشودگی بیمه می شوند.

*پیش بینی کاهش 25 درصدی اعتیاد در برنامه ششم
عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: در برنامه ششم توسعه کشور کاهش 25 درصدی اعتیاد در کشور پیش بینی شده است.
همایون یوسفی افزود: شاید تحقق این برنامه دشوار باشد اما این هدف گذاری، تلاش دستگاه های متولی کاهش اعتیاد را بیشتر می کند.
نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون، انباشت قوانین درکشور را یکی از عوامل اجرایی نشدن برنامه ها دانست و اظهار کرد: در زمینه کاهش اعتیاد نیز کاهش قوانین دست و پاگیر و تصویب قوانین مفید باید در دستورکار قرار گیرد.
وی با بیان اینکه رویکردهای فعلی در مقابله با مواد مخدر موفقیت آمیز نیست، گفت: این مسئله به دولت ها ارتباطی ندارد، بلکه باید قوانین تغییر یابد.

*تهدید مرزهای خوزستان از سوی قاچاقچیان مواد
فرمانده مرزبانی خوزستان نیز در این نشست گفت: در سال گذشته چهار هزار و 875 کیلوگرم مواد مخدر در این استان کشف شده است.
سردار «عبدالله نظرپور» با اشاره به وجود پنج گلوگاه در مسیرهای ترانزیت مواد مخدر در استان افزود: این گلوگاه ها از نظر تجهیزات و امکانات در شرایط مناسبی نیستند و بخش اعظم موارد مخدر از این نقاط وارد استان می شود.
وی مرزهای دریایی خوزستان را نیز یادآور شد و اضافه کرد: از استان های هرمزگان و سیستان نیز از طریق دریایی امکان ورود مواد مخدر به خوزستان وجود دارد.
نظرپور تصریح کرد: پنج هزار شناور در سواحل خوزستان و روزانه 2 هزار تریلی در مرزهای شلمچه و چذابه تردد می کنند و مبادی ورودی به این استان باید تجهیز شوند.
نشست شورای مبارزه با مواد مخدر خوزستان نیز صبح چهارشنبه با حضور مؤیدی قائم مقام وزیر کشور برگزار شد که مصوبات آن برای نهایی شدن، در این جلسه ارائه شد.
عبدالرضا رحمانی فضلی عصر چهارشنبه برای شرکت در چند جلسه به خوزستان سفر کرده است. وی روز پنجشنبه برای حضور در شورای اداری با رویکرد اقتصاد مقاومتی به شادگان می رود. معاونان وزارت کشور، رحمانی فضلی را در این سفر همراهی می کنند.
7151/6002*شبس*1613*
خبرنگار: نادره وائلی زاده**انتشار دهنده: عبدالله غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.