به گزارش ایرنا اسماعیل زمانی سه‌شنبه در جمع شهروندان آبادانی و خرمشهری حاضر در اجتماع صنفی مقابل سازمان منطقه آزاد اروند، افزود:سفر استانی هیات دولت به استان خوزستان در سال 1392 دو دستاورد مهم داشت که احیاء طرح 550 هزار مقام معظم رهبری و گسترش محدوده سازمان منطقه آزاد اروند به شهرهای آبادان و خرمشهر از این مصوبات بود.
وی اظهار داشت:طبق قانون، گمرک ایران در مناطق آزاد باید در دروازه های خروجی مستقر شود و برای اجرای مصوبه دولت کمیته‌های مشترکی بین سازمان منطقه آزاد اروند و گمرک ایران تشکیل شد.
زمانی گفت:پس از بحث‌های فراوان، گمرک احداث دیوارهای سنتی را به‌عنوان حصار محدوده کننده محدوده سازمان منطقه آزاد اروند پذیرفت و اجرای 36 کیلومتر دیوار در دستور کار قرار گرفت که تابستان سال جاری عملیات اجرایی آن به اتمام رسید.
** مخالفت گمرک ایران برای استقرار در دروازه‌ای منطقه آزاد اروند منطقی نیست
وی ادامه داد:تابستان امسال، راه اندازی موقت دروازه ها برای استقرار گیت‌های موقت و استقرار گمرک پیش‌بینی شد و از گمرک درخواست شد تا به‌عنوان هدیه به مردم در هفته دولت در گیت‌های موقت مستقر شود.
زمانی گفت:در محدوده منطقه آزاد اروند کالاها بدون عوارض گمرکی وارد و کالای قاچاق محسوب نمی‌شود، در خروج از منطقه آزاد اروند به سرزمین اصلی گمرک می‌تواند نظارت کند و این نظارت قانونی است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند افزود:گمرک استدلال‌هایی مطرح کرد نظیر اینکه هنوز حصار منطقه کامل نیست و با توجه به تردد خودرو در مسیرهای ارتباطی آبادان و خرمشهر، امکان بازرسی خودروها فراهم نیست و این این موضوع، افزایش قاچاق از منطقه آزاد اروند را به همراه دارد.
وی گفت:به‌طور متوسط روزانه 6هزار خودرو در مسیرهای منتهی به منطقه آزاد اروند تردد می‌کند که با استقرار دستگاه اسکن ' ایکس - ری' و امکانات کنترلی می توان به بازرسی خودروها پرداخت.
زمانی بیان داشت:از سوی دولت حکمی برای تعیین سرنوشت استقرار گمرک در دروازهای منطقه آزاد اروند معرفی شد که سازمان منطقه آزاد اروند مستندات خود را در این خصوص ارائه داده ولی گمرک ایران هنوز هیچ پاسخی به این امر نداده است.
وی از ورود معاون اول رئیس‌جمهور به اختلاف نظر سازمان منطقه آزاد اروند و گمرک ایران خبر داد و اظهار داشت:آقای جهانگیری به طور جدی پیگیر این مشکل است.
زمانی گفت:مستقر نشدن گمرک در خروجی منطقه آزاد اروند به بهانه قاچاق کالا پذیرفتنی نیست و معتقدیم از منطقه آزاد اروند قاچاق کالا انجام نمی شود.
وی گفت:اگر گمرک در دروازهای منطقه آزاد اروند مستقر شود تا پنج سال آینده 100 هزار شغل به صورت مستقیم در شهرستان های آبادان و خرمشهر ایجاد می شود.
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند به صادرات برق از منطقه آزاد اروند به عراق اشاره کرد و گفت:با راه اندازی طرح های اقتصادی به ویژه فولاد، به یکی از مناطق صادرکننده کالا تبدیل می شویم.
به گزارش ایرنا بیش از یکهزار شهروند آبادانی و خرمشهری روز سه شنبه با اجتماع صنفی مقابل سازمان منطقه آزاد اروند، استقرار گمرک در خروجی های این سازمان را خواستار شدند.
معترضان ساعت 13 پس از شنیدن سخنان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، به اجتماع صنفی خود پایان دادند.
3015/6125 خبرنگار: عدنان جواهری *** انتشاردهنده:سیدبهادر حسینی
کانال خبری ایرنا خوزستان:irnaahvaz@
برای دریافت لحظه‌به‌لحظه اخبار استان خوزستان به کانال http://www.telegram.me/irnaahvaz بپیوندید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.