یعقوب زلقی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: این اعتبار بر اساس نیازسنجی در راستای برنامه کاوش و نیز ساماندهی محوطه برای بازدید گردشگران و علاقه مندان در محوطه باستانی جندی شاپور دزفول هزینه می شود.
وی افزود: بخشی از این اعتبار نیز برای مرمت بنای یعقوب لیث صفاری هزینه می شود ضمن اینکه مرمت این بنای تاریخی از اوایل سال آینده آغاز می شود.
آرامگاه یعقوب لیث صفاری اثری برجای مانده از دوره تیموریان است که در محوطه باستانی جندی شاپور در 10 کیلومتری شرق شهر دزفول و در جاده دزفول - شوشتر در روستای اسلام آباد واقع شده و به ثبت ملی رسیده است.
مدیر پایگاه جندی شاپور و ایوان کرخه همچنین از ادامه کاوش های باستانی در محوطه جندی شاپور خبر داد و گفت: کاوش طبق برنامه همچنان ادامه دارد و تاکنون برخی سازه ها از زیر خاک نمایان شده است.
با پیگیری نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی ، اخیرا نیز سازمان برنامه و بودجه 10 میلیارد ریال اعتبار به محوطه جندی شاپور دزفول اختصاص داد.
زلقی افزود:در حال حاضر اولویت با انجام فعالیت های پژوهشی از جمله کاوش در محوطه باستانی جندی شاپور می باشد که پس از جذب اعتبار در حوزه های اولویت بندی شده هزینه خواهد شد.
وی حفاظت و مرمت،تشکیل مرکز اسناد ، کتابخانه ،تامین نیروی انسانی،احداث موزه و مرکز طب سنتی و تامین وسیله نقلیه را از دیگر اولویت های محوطه باستانی جندی شاپور عنوان کرد.
نخستین کاوش باستان شناسان ایرانی در محوطه باستانی جندی شاپور دزفول از سوی پژوهشگاه باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری با اعزامی یک تیم باستان شناس به سرپرستی دکتر یوسف مرادی از 18 دی آغاز شده است.
شهر باستانی جندی شاپور با 800 هکتار وسعت در 12 کیلومتری شهر دزفول در مجاورت روستای اسلام آباد واقع است.
نخستین دانشگاه جهان به دستور شاپور اول ساسانی حدود 1800 سال پیش در این شهر که اکنون بقایایی از آن بر جا مانده است تاسیس شد.
دانشگاه جندی شاپور واقع در محوطه باستانی شهر جندی شاپور دزفول که اکنون تنها بقایایی از آن برجا مانده، نخستین مرکز علمی جهان در زمان ساسانیان بود که رشته های پزشکی، فلسفه و نجوم در آن تدریس می شد.
به گزارش ایرنا دانشگاه گندی شاپور در عصر خود معتبرترین مرکز علمی جهان بود که رشته هایی چون پزشکی و نجوم در آن تدریس می شد.
آثار برجا مانده این شهر در 24 شهریور سال 1310 به شماره 46 در ردیف آثار ملی به ثبت رسید.
6068
خبرنگار و انتشار:محمدعلی فریدپناه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.