به گزارش ایرنا غلامرضا شریعتی شنبه در افتتاحیه سیزدهمین همایش بین المللی شبکه های آبیاری و زهکشی در گیت بوستان، میزان تبخیر در خوزستان را بین 2 هزار و 100 میلیمتر تا چهار هزار میلیمتر عنوان کرد و افزود: 700 هزار هکتار از اراضی خوزستان با مشکل تبخیر بالا روبه رو هستند.
وی تاکید کرد: با توجه به بالا بودن آب های سطحی، بافت سنگین و نفوذ ناپذیری خاک، برای استفاده بهینه از منابع آب و خاک، تنها راهکار اجرای زهکش زیرزمینی و اصلاح خاک است.
شریعتی با بیان اینکه هم اکنون حدود یک میلیون هکتار از زمین های خوزستان زیر کشت می رود، افزود: بالا بودن آب های زیرزمینی و تبخیر بالا، زهکشی را در این استان ضروری کرده است.
وی با اشاره به ظرفیت های خوزستان در نفت، گاز، پتروشیمی، کشاورزی، میراث فرهنگی و آب های آزاد بیان کرد: زمین های حاصلخیز و وجود آب های روان و شیرین ظرفیت های خوزستان را در بخش کشاورزی نشان می دهد بر همین اساس از دیرباز زهکشی نیز در این استان مورد توجه قرار داشت.
استاندار خوزستان همچنین توجه ویژه دولت یازدهم به کشاورزی خوزستان را یادآور شد و اضافه کرد: طرح 550 هزار هکتاری احیای کشاورزی موسوم به طرح رهبری آغاز و عملیات احداث زهکش زیرزمینی در آنها اجرا شده است.
وی ادامه داد: عملیات اجرایی 250 هزار هکتار از زمین های استان تحت پوشش این طرح تاکنون به اتمام رسیده است که نتیجه آن افزایش تولید گندم از 700 کیلوگرم در هکتار به چهار تن در هکتار بوده است.
شریعتی اظهار امیدواری کرد: با همکاری بیشتر وزارت نیرو طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی رهبری در خوزستان به اتمام برسد.
وی گفت: 90 درصد از زمین هایی که در در مرحله دوم تحت پوشش این طرح قرار می گیرند، از گذشته زیر کشت آبی می رفتند و در طرح 550 هزار هکتاری در نحوه کشت آنها بهبود حاصل می شود.
کمیسیون بین‌المللی آبیاری و زهکشی (ICID) در طول دوران فعالیت خود، همایش های فنی و تخصصی با موضوعات مختلف مرتبط با آبیاری و زهکشی را برگزار می کند که از جمله این رویدادهای تخصصی، برگزاری همایش بین‌المللی زهکشی (IDW) است که از سال 1978 تاکنون هر چند سال یکبار در یکی از کشورهای عضو برگزار شده است. آخرین همایش بین‌المللی زهکشی که دوازدهمین آن بود؛ در تیر ماه 1393 (ژوئن 2014) در شهر سن‌پترزبورگ روسیه برگزار شد.
سیزدهمین همایش بین المللی زهکشی، 14 اسفند ماه به میزبانی سازمان آب و برق خوزستان در اهواز با حضور 50 مهمان خارجی از کشورهایی چون آلمان، فنلاند، استرالیا، هلند، بلژیک، هندوستان، مصر، پاکستان، اندونزی، چین، بنگلادش، کره جنوبی و ترکیه آغاز به کار کرد. این همایش تا 17 اسفند ماه به مدت سه روز در اهواز ادامه دارد.

7151/6002
خبرنگار: نادره وائلی زاده**انتشاردهنده : کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.