به گزارش ایرنا محمدرضا شمسایی شنبه در افتتاحیه سیزدهمین همایش بین المللی شبکه های آبیاری و زهکشی در گیت بوستان، خوزستان را دارای رتبه نخست کشور در سازه های آبی تاریخی عنوان کرد و افزود: قدمت این سازه های تاریخی در استان از سه هزار و 300 سال تا چندصد سال است.
وی اضافه کرد: از مهم ترین آنها سازه های آبی شوشتر مربوط به 2 هزار و 500 سال و چغازنبیل با عمر بیش از سه هزار و 200 سال (اولین تصفیه خانه و سیستم جمع آوری آب های سطحی جهان) در فهرست آثار تاریخی جهان ثبت شده اند.

*هشت میلیارد مترمکعب از سدها خالی است
شمسایی با اشاره به خشکسالی 16 ساله در خوزستان گفت: متوسط آورد رودخانه های خوزستان 25 میلیارد مترمکعب است که در 10 سال اخیر به شدت کاهش یافته و به حدود 15 میلیارد مترمکعب رسیده است.
وی اظهار کرد: 9 سد در خوزستان با حجم مخزن 23 میلیارد مترمکعب و ظرفیت منصوبه نیروگاهی 9 هزار و 800 مگاوات در دست بهره برداری است.
شمسایی اضافه کرد: 13 سد تنظیمی و انحرافی در خوزستان در حال بهره برداری است و 100 درصد ظرفیت سدسازی این بخش در خوزستان پر شده و دیگر جا و نیازی به سد انحرافی و تنظیمی در استان نداریم.
وی افزود: سازمان آب و برق 227 ایستگاه در حوزه های آبریز دارد که 120 ایستگاه هواشناسی و 107 ایستگاه هیدرومتری است.
شمسایی همچنین اظهار کرد: مطالعات شبکه های آبیاری و زهکشی برای یک میلیون و 160 هزار هکتار انجام شده و تاکنون شبکه های آبیاری و زهکشی در 420 هزار هکتار از اراضی استان اجرا شده است.
وی با اشاره به وجود بیش از 20 شبکه آبیاری و زهکشی در استان، افزود: مابقی زمینهای در حال مطالعه و یا اجرا هستند و در بعضی موارد به دلیل نبود اعتبار و یا نبود آب به اجرا درنیامده است.
به گفته وی، طول کانال های اصلی سه هزار و 300 کیلومتر و طول زهکش های اصلی 2 هزار و 900 کیلومتر است و طرح های ساخت کانال 90 درصد پیشرفت دارد.

*تولید 2 میلیارد مترمکعب زهاب
مدیرعامل سازمان آب و بر خوزستان در ادامه گفت: بیش از 2 میلیارد مترمکعب زهاب کشاورزی در استان تولید می شود.
وی زهکشی در خوزستان را با توجه به شوری بالا زمین و بالا بودن سطح آب های تحت الارضی، ضروری دانست و گفت: مدیریت زهاب و حفاظت از محیط زیست یکی از چالش های مهم خوزستان است.
شمسایی مطالعات علاج بخشی برای زهاب ها، انتقال به محیط پذیرنده کم خطر، اصلاح روش های آبیاری و افزایش راندمان و کاهش حجم زهاب ها را از جمله راهکارهای مدیریت زهاب عنوان کرد.

*پذیرش 160 مقاله
دبیر اجرایی سیزدهمین همایش بین المللی زهکشی نیز در این همایش گفت: 160 چکیده مقاله به دبیرخانه همایش رسیده که از این میان 63 مقاله پذیرفته شده است.
نرگس ظهرابی با بیان اینکه از 63 مقاله دریافتی، 36 مقاله از شرکت کنندگان خارجی و 27 مقاله از محققان داخلی است، افزود: از این تعداد 36 مقاله به صورت شفاهی (21 مقاله خارجی و ١٤ مقاله داخلی) و 27 مقاله به صورت پوستر ارائه خواهند شد.
وی اظهار کرد: محققانی از 22 کشور شامل ازبکستان، آفریقای جنوبی، آلمان، آمریکا، اندونزی، اوکراین، بنگلادش، پاکستان، تایلند، ترکیه، چینی، روسیه، زیمباوه، سودان، فنلاند، کره جنوبی، کنیا، لیتوانی، مصر، نروژ و هند برای این همایش مقاله ارسال کرده اند.
به گفته وی، حضور 50 نفر مهمان خارجی را در این همایش شاهد هستیم که شش سخنران کلیدی و 20 نفر از این تعداد در همایش مقاله ارائه می دهند، همچنین 14 نفر از ارائه کنندگان مقاله ایرانی هستند.
کمیسیون بین‌المللی آبیاری و زهکشی (ICID) در طول دوران فعالیت خود، همایش های فنی و تخصصی با موضوعات مختلف مرتبط با آبیاری و زهکشی را برگزار می کند که از جمله این رویدادهای تخصصی، برگزاری همایش بین‌المللی زهکشی (IDW) است که از سال 1978 تاکنون هر چند سال یک بار در یکی از کشورهای عضو برگزار شده است.
آخرین همایش بین‌المللی زهکشی که دوازدهمین آن بود؛ در تیر ماه 1393 (ژوئن 2014) در شهر سن‌پترزبورگ روسیه برگزار شد.
سیزدهمین همایش بین المللی زهکشی، 14 اسفند ماه به میزبانی سازمان آب و برق خوزستان در اهواز با حضور 50 مهمان خارجی آغاز شده است.
این همایش تا 17 اسفند ماه به مدت سه روز در اهواز ادامه دارد.
6002/7151
خبرنگار: نادره وائلی زاده**انتشار دهنده : کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.