به گزارش ایرنا حسین بابازاده روز چهارشنبه در همایش ملی آب و سازه های هیدرولیکی که با حضور محققان و پژوهشگران استان های مختلف کشور در سالن شیخ انصاری دانشگاه آزاد دزفول برگزار شد افزود:بخش کشاورزی،شهری ،صنعت و دیگر بخش ها هرکدام بصورت جزیره ای در خصوص آب برنامه ریزی می کنند و هیچ ارتباطی بین این مولفه ها وجود ندارد در حالی که باید بصورت ملی به این موضوع نگاه کرد و همه جوانب و بخش ها را در تصمیم گیری در خصوص آب در نظر داشت.
وی بحران مدیریت را از دیگر علل بحران در مدیریت منابع آب در کشور دانست و افزود:توسعه ناهمگن مصالح و نادیده گرفتن زیرساخت های شهری مشکلات زیادی برای مناطق پائین دست ایجاد کرده است که باید اصلاح شود.
این محقق افزود:عدم نگاه سیستمی به آب در خوزستان بحران کنونی در خصوص ریزگردها را بوجود آورده است .
بابازاده به بیان وضعیت منابع آب تجدیدپذیر ،بحران آب در ایران و چالش های مرتبط پرداخت و گفت:30 درصد منابع آب شیرین از منابع زیرزمینی تامین می شود که تنها 2 درصد آبها مربوط به آب رودخانه هاست لذا باید از حداقل آبی که قابل شرب است و در اختیار ماست به بهترین نحو استفاه کرد.
وی به روند کاهش آب های تجدیدپذیر در کشور اشاره کرد و گفت:رشد جمعیت و افزایش مصرف آب به کاهش منابع آبی و آلودگی آب منجر می شود که این موارد در کنار هم ایجاد مشکل می کند.
این محقق دانشگاه افزود:بر اساس اطلاعات سازمان خواربار و کشاورزی جهان در سال 2011 میزان آب های تجدیدپذیر ایران 137 میلیارد مترمکعب اعلام شده در حالی که در سال 2015 میزان آب های تجدیدپذیر کشورمان 120 میلیارد مترمکعب بود که نشان می دهد روند کاهشی در میزان آب های تجدیدپذیر در حال طی شدن است.
این پژوهشگر اضافه کرد:منابع آب زیرزمینی قابل برنامه ریزی است و می توان از آنها در پشت سدها ودیگر مکان ها ذخیره کرد ،طبق بررسی های انجام شده 40 میلیارد متر مکعب آب معادل 77درصد آب های سطحی کشور در مصارف کشاورزی،17 درصد به مصارف شرب و شش درصد صرف بخش صنعت می شود .
وی افزود:آمارها نشان می دهد 6 میلیارد مترمکعب کسری مخزن آب های سطحی در کشور داریم که 12 درصد نسبت به کل مصارف است لذا باید مصارف کشاورزی آب 30درصد جبران شود و این نشان می دهد باید در کشت محصولات کشاورزی دقت بیشتری داشته باشیم و گیاهانی را کشت کنیم که پرمحصول باشند تا مصرف آب مدیریت شود.
بابازاده برداشت فعلی آبهای زیرزمینی از چاه های کشور برای مصارف کشاورزی را 44 میلیارد و 207 هزار مترمکعب دانست و گفت:بحران آب به عنوان یک بحران امنیتی مطرح است و باید بصورت ویژه به آن توجه داشت .
وی افزود:برخلاف نگرش های پیشین انتقال آب از سرشاخه های کارون یک مسئله تخصصی نیست بلکه یک مسئله بین حوضه ای وسیع است و همانطور که مشاهده می شود بحرانی مانند بحران ریزگردها را به وجود آورده است .
وی در ادامه سخنان خود به چالش های آب شهری پرداخت و گفت:فرآیند تغییر اقلیم یکی از چالش های آب شهری است زیرا افزایش گلخانه ای،افزایش دما،تغییر رژیم بارشی،بالاآمدن سطح آب دریاها را به همراه دارد.
وی افزود:آلودگی آب،خشکسالی،پدیده گرمای شهری و سیلابها از دیگر چالش های آب شهری است که باید به هر کدام از این موارد به صورت ویژه توجه داشت تا شاهد مدیریت مصرف آب شهری در کشور باشیم.
دانشیار دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات آب تهران گفت:باید آب منازل مسکونی تفکیک شود تا با تصفیه آنها و استفاده دوباره از آنها بخشی از نیازهای مصارف پائین دست وفضای سبز تامین شود .
وی استحصال آب باران را یکی دیگر از راهکارهای موجود در مدیریت مصرف آب شهری عنوان کرد و گفت:استحصال آب باران باعث کاهش مصرف آب شهری،کاهش هزینه های آب ،بهبود و ارزش افزوده ساختمان،کاهش ظرفیت تخلیه کننده های فاضلاب ،کاهش ظرفیت تصفیه خانه ها ،بهبود کیفیت منابع آب پذیرنده می شود .
بابازاده افزود:بام سبز یا دیوار سبز نیز در مدیریت آب شهری بسیار موثر است که باعث کاهش حجم روان آب،کاهش اثر جزیره حرارتی شهری،بهبود منظر شهری،افزایش ارزش افزوده مسکن ،کاهش آلودگی صوتی می شود ضمن اینکه می توان با کشاورزی شهری و احداث خندق در مدیریت مصرف آب شهری تاثیرگذار بود.
ناصر سراج خرمی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول نیز در این همایش ملی گفت:97 درصد سیاره زمین را آب تشکیل داده که بخش اعظم آن در دریاها و اقیانوسها واقع شده و 2 درصد آن در مناطق قطبی و یک درصد دیگر نیز در عمق زمین قرار دارد که باید آب های زیرزمینی را برای 7.5 میلیارد نفر مدیریت کرد.
وی مدیریت مصرف آب در جهان را امری دشوار دانست و گفت:60درصد منابع آب زیرزمینی دنیا در 9 کشور و 40 درصد دیگر در سایر کشورهاست و این نشان می دهد 80درصد کشور با مشکل جدی آب روبروست وسالانه نیز بر این میزان افزوده می شود .
وی افزود:افزایش روزافزون جمعیت ،توسعه صنایع و افزایش آلودگی منابع آب شیرین به بحران تبدیل شده بطوری که جنگ آینده دنیا جنگ آب است.
رئیس دانشگاه آزاد دزفول با تاکید بر احترام به طبیعت و حفظ منابع آبی گفت:نباید اکوسیستم را از مسیر طبیعی خود خارج کرد تا دچار فاجعه های زیست محیطی چون فاجعه سد گتوند نشویم.
دبیر این همایش نیز در گفت و گو با ایرنا گفت:بالای 300 مقاله به دبیرخانه همایش ملی آب در دزفول ارسال شد که 70 مقاله به صورت سخنرانی و 146 مقاله به صورت پوستر پذیرفته شدند.
علی افروس افزود:سخنرانی های این همایش در دو محور آب ، محیط زیست ،بهره وری،انتقال آب ،آبیاری زهکشی آب و خاک و آبیاری نامتعارف و نیز سازه های هیدرولیکی و مهندسی رودخانه ارائه شد.
وی تبادل نظر بین اندیشمندان و محققان کشور را هدف اصلی این همایش دانست و افزود:با توجه به اینکه یک سوم آب های سطحی کشور در استان خوزستان قرار دارند اهمیت برگزاری این همایش مشهود است تا محققان بتوانند از یافته های علمی دیگر پژوهشگران اطلاع یابند و به تبادل اندیشه و یافته ها بپردازند.
این همایش علمی با حضور 160 پژهشگر از سراسر کشور در دانشگاه آزاد دزفول برگزار شد.
7278/6068
خبرنگار:رقیه کردی-انتشار:محمدعلی فریدپناه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.