دبیر اجرایی سیزدهمین همایش بین المللی زهکشی سه شنبه در گفت وگو با ایرنا با بیان اظهار کرد: 160 چکیده مقاله به دبیرخانه همایش رسیده که از این میان 63 مقاله پذیرفته شده است.
نرگس ظهرابی با بیان اینکه از 63 مقاله دریافتی، 36 مقاله از شرکت کنندگان خارجی و 27 مقاله از محققان داخلی است ، افزود: از این تعداد 36 مقاله به صورت شفاهی ( ٢٢مقاله خارجی و ١٤ مقاله داخلی) و 27 مقاله به صورت پوستر ارائه خواهند شد.
وی اظهار کرد: محققانی از21 کشور جهان شامل ازبکستان، آفریقای جنوبی، آلمان، آمریکا، اندونزی، اوکراین، بنگلادش، پاکستان، تایلند، ترکیه، چینی، روسیه، زیمباوه، سودان، فنلاند، کره جنوبی، کنیا، لیتوانی، مصر، نروژ و هند در این همایش شرکت می کنند.
به گفته وی، حضور 50 نفر مهمان خارجی تاکنون قطعی شده که 22 نفر از آنها در این همایش مقاله ارائه می دهند، همچنین 14 نفر از ارائه کنندگان مقاله ایرانی هستند.
دبیر کمیته منطقه ای آبیاری و زهکشی این همایش را شامل 6 محور اصلی دانست و گفت: اقدامات لازم برای کاهش حجم زهکشی زهآبها، اقدام برای بهبود کیفیت زهاب ها، معیارهای طراحی دوستدار محیط زیست و بکارگیری روش های جایگزین زهکشی در ابتدا به عنوان محورهای اصلی معرفی شده بودند که در گام های بعدی بر اساس مقاله های دریافتی 2 محور شامل مدیریت آبیاری و زهکشی و موضوعات خاص در زهکشی نیز به محورها اضافه شد.
وی همچنین با اشاره به حضور سردبیر مجله معتبر آبیاری و زهکشی در این همایش گفت: مجله بین المللی آبیاری و زهکشی قرار است 10 مقاله منتخب این همایش را در ویژه نامه این مجله چاپ کند.
ظهرابی برگزاری سیزدهمین همایش بین المللی آبیاری و زهکشی در اهواز را یک فرصت برای خوزستان دانست و افزود: مجوز برگزاری این همایش بعد از 40 سال از آغاز کار به ایران داده شده که وزارت نیرو مسئولیت برگزاری را به سازمان آب و برق خوزستان سپرده است.
وی اضافه کرد: در حاشیه این همایش 2 میزگرد با عناوین روش های جایگزین زهشکی و استفاده مجدد از پساب نیز برگزار می شود که امیدواریم مورد استفاده کارشناسان و مسئولان قرار گیرد.
کمیسیون بین‌المللی آبیاری و زهکشی (ICID) در طول دوران فعالیت خود، برگزاری همایش های فنی و تخصصی با موضوعات مختلف مرتبط با آبیاری و زهکشی را همواره مورد توجه قرار داده است. از جمله این رویدادهای تخصصی، برگزاری همایش بین‌المللی زهکشی (IDW) است که از سال 1978 تاکنون هر چند سال یکبار در یکی از کشورهای عضو برگزار شده است. آخرین همایش بین‌المللی زهکشی که دوازدهمین آن بود؛ در تیر ماه 1393 (ژوئن 2014) در شهر سن‌پترزبورگ روسیه برگزار شد.
سیزدهمین همایش از 14 تا 17 اسفند ماه 1395 (4 تا 7 مارس 2017) در ایران و در شهر اهواز برگزار خواهد شد.

7151/6002
خبرنگار: نادره وائلی زاده**انتشار دهنده: کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.