یعقوب زلقی روز سه شنبه در حاشیه برگزاری اولین کنگره بین المللی جندی شاپور دزفول در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود:در راستای برگزاری کنگره جندی شاپور و بازدید گردشگران و مسئولان از این محوطه طرح ساماندهی مسیرهای گردشگری محوطه باستانی جندی شاپور اجرا شد.
وی افزود:طی یک روز بیش از 100 کمپرسی نخاله ساختمانی و پسماندهای موجود در ورودی روستای اسلام آباد و دیگر مناطق محوطه باستانی جندی شاپورجمع آوری شد.
زلقی ضمن تقدیر از همکاری اداره راه وشهرسازی و شهرداران دزفول و سیاه منصور و نیز دهیاری روستای اسلام آباد گفت:پل هایی که در مسیر گردشگری این محوطه قرار دارند نیز ساماندهی شده اند و جاده ها تسطیح و شن ریزی شدند.
نخستین کاوش باستان شناسان ایرانی در محوطه باستانی جندی شاپور دزفول از سوی پژوهشگاه باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری با اعزامی یک تیم باستان شناس به سرپرستی دکتر یوسف مرادی از 18 دی آغاز شد.
شهر باستانی جندی شاپور با 800 هکتار وسعت در 12 کیلومتری شهر دزفول در مجاورت روستای اسلام آباد واقع است.
نخستین دانشگاه جهان به دستور شاپور اول ساسانی حدود 1800 سال پیش در این شهر که اکنون بقایایی از آن بر جا مانده است تاسیس شد.
دانشگاه جندی شاپور واقع در محوطه باستانی شهر جندی شاپور دزفول که اکنون تنها بقایایی از آن برجا مانده، نخستین مرکز علمی جهان در زمان ساسانیان بود که رشته های پزشکی، فلسفه و نجوم در آن تدریس می شد.
به گزارش ایرنا دانشگاه گندی شاپور در عصر خود معتبرترین مرکز علمی جهان بود که رشته هایی چون پزشکی و نجوم در آن تدریس می شد.
آثار برجا مانده این شهر در 24 شهریور سال 1310 به شماره 46 در ردیف آثار ملی به ثبت رسید.
اولین کنگره بین المللی جندی شاپور از سوم اسفندماه در دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول آغاز شده و همچنان تا فردا ادامه دارد.
7278/6068
خبرنگار:رقیه کردی-انتشار:محمدعلی فریدپناه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.