مدیر جهاد کشاورزی ایذه گفت: پیش بینی می شود 2 هزار و 500 تن دانه روغنی کلزا از سطح زیر کشت این محصول در این شهرستان برداشت شد.

مدیر جهاد کشاورزی ایذه با بیان اینکه پیش بینی می شود دو هزار و 500 تن دانه روغنی کلزا از سطح زیر کشت این محصول در این شهرستان برداشت شد، گفت:سطح زیر کشت کلزا در ایذه 2 هزار و دویست هکتار بوده است که نسبت به‌ سال گذشته 70 درصد افزایش داشته ‌است.

به گزارش جماران، مصطفی هنرمندیان بیان اینکه برداشت دانه روغنی کلزا از اواخر اردیبهشت شروع شده بود، گفت: پیش‌بینی می‌شد بیش از دو هزار و پانصد تن کلزا در ایذه برداشت شود ولی آتش‌سوزی و برخی مشکلات دیگر در شهرستان موجب پایین آمدن سطح برداشت کلزا در ایذه شد.

وی گفت: ارقام کشت شده کلزا در سال زراعی جاری شامل هایولا ۴۰۸۵، هایولا ۵۰، هایولا ۴۲۰، تراپر و آگامکس بود که از کیفیت بالایی برخوردارند.

مدیر جهاد کشاورزی ایذه ادامه داد: سطح زیر کشت کلزا در ایذه ۲ هزار و دویست هکتار بوده است که نسبت به‌ سال گذشته ۷۰ درصد افزایش داشته‌است.

وی ادامه داد: با پرداخت به موقع وجوه کشاورزان و برگزاری کلاس‌های ترویجی، کارگاه ها و حضور کارشناسان این مدیریت در مراحل کاشت، داشت و برداشت کلزا، به دنبال افزایش میل و رغبت کشاورزان به کاشت این محصول استراتژیک در اقتصاد مقاومتی هستیم.

سال گذشته یک هزار و ۱۰۰ تن کلزا در ایذه برداشت شده‌بود.

رونق اقتصادی، ترویج کشت محصولات اقتصادی و همچنین تامین دانه های روغنی مورد نیاز کشور از مهمترین اهداف توسعه کشت کلزا بیان شده است.

دانه کلزا با دارا بودن ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتیین و ۱۲ تا ۲۰ درصد پوست و اسیدهای چرب اشباع نشده و بدون کلسترول از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخورداراست.

شهرستان ایذه با ۵۳ هزار هکتار زمین زیر کشت دیم به عنوان یکی از قطب‌های کشاورزی خوزستان در ۱۸۳ کیلومتری شرق مرکز این استان قرار دارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.